סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"

 

"תפילת ערבית - רבן גמליאל אומר חובה. רבי יהושע אומר רשות"
מדוע תפילת ערבית שהיא כנגד יעקב נחשבת רשות?

ברכות כז ע"ב


יש מקשים שהרי תפילות כנגד אבות תיקנום - ולפיכך נמצא שתפילת ערבית היא כנגד יעקב אבינו, ומפני מה יגרע חלקו שתפילת ערבית רשות?

וביאר ב"פרדס יוסף" (פרשת וישלח) שהנה יעקב אבינו לא רצה לתקן תפילה כלל, וכשעמד להתפלל הייתה זו תפילת מנחה - אלא שאז שקעה עליו השמש פתאום ונעשה לילה וממילא הפכה זו לתפילת מעריב, ומשום כך מעיקרה תפילת ערבית רשות היא - אמנם אנו קיבלנוה עלינו חובה.

עוד הביא בשם ספרי הקבלה, שטעם שתפילת ערבית רשות, מפני שתפילותינו אינן ראויות לעלות אל השמים. אלא שעל ידי תפילת שחרית שלנו, מתעורר אברהם משנתו ומתפלל וכך עולה תפילתנו עם תפילתו. והוא הדין במנחה שמעוררת את תפילת יצחק. אבל בערבית אין התפילות מעוררות את יעקב, שהרי יעקב אבינו לא מת (תענית ה, א) ומשם כן תפילת מעריב רשות.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר