סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"

 

"שתיים כהלכתן שלישית אפילו טפח"
רמזיה של דפנות הסוכה

נידה כו ע"א


ביאר האלשיך הקדוש (ויקרא כג, לג) שצורה זו של הסוכה הרי היא כצורת האות 'ה' שבה נברא העולם, ודבר זה מרמז כיצד עלינו להשתמש בעולם. שכן, הלא כל טוב העולם הזה נכלל בשלושה דברים - בני חיי ומזוני, והסוכה מרמזת לנו כי על השניים הראשונים - בני וחיי, עלינו להתפלל אל ה' שיהיו לנו כהלכתם - חיים בריאים וארוכים לעבודתו יתברך, ובנים גדולים יראים ושלמים. אך השלישית - הצלע השלישית היא מזוני, אפילו טפח - די להסתפק בה במועט.

ובאופן דומה ביאר בעל כלי יקר בספרו "עוללות אפרים", על פי מה שכתב הרמב"ם ב"שמונה פרקים", שארבע מעלות יש לאדם, והן: א. התורה והחכמה. ב. המידות. ג. הגבורה. ד. העושר. וארבע דפנות הסוכה המגנות על האדם מכל רוח, הן כנגד ארבע מעלות אלו. ולפיכך שתיים מהן צריכות להיות כהלכתן - הן התורה והמידות, שעליו לקנותם בשלמות עד שיחשבו אצלו כמחיצות גמורות לכל דבר ועניין. ואילו המעלה השלישית - הגבורה, היא אינה נצרכת באופן קבוע, שכן רק לפעמים האדם משתמש בה כדי להינצל מאנשי חמס ולכן דיה לדופן השלישית שתהא בגודל טפח.

ואילו הדופן הרביעית היא כנגד העושר שאינו מגן על האדם ואינו עומד לו בעת צרתו, ולכך אף בסוכה הרי אין צורך שתהא בה מחיצה והיא עומדת פרוצה לחלוטין...

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר