סקר
בעקבות מסכת שקלים - האם תרצה ללמוד עוד מסכת מהתלמוד הירושלמי?





 

פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"

 

"חסורי מחסרי והכי קתני"
מדוע לא שנה התנא את הבבא החסרה?

ערכין יט ע"א

הקשה התפארת ישראל (בועז ערכין ד), מדוע בכל מקום שחסורי מחסרא לא שנה התנא את הבבא החסרה ומדוע נקט לשון קטועה?

וכתב כי לולא מסתפינא היה נראה לי על פי מה שכתבו תוספות שלהי מגילה (לב, א) על 'השונה בלא זימרא' וכמו כן אמרו בביצה (כד, א) 'גמרא גמור זמורתא תהא' - שהיו להן זמירות מיוחדות לכל משנה ומשנה. ולפי עניות דעתי היה זה כדי לחזק המשנה בכח הזיכרון, שהרי כמבואר ברש"י (בבא מציעא לג, א) היו שונים את המשניות בעל פה אפילו לאחר שהמשנה נכתבה בימי רבינו הקדוש. וכיון שעל ידי הניגון נזכרת היטב לשון המשנה באשר שהיה זמר מסודר לפי המילים והבבות שבמשנה. ולכן בכמה מקומות בחר התנא במילה כזו או אחרת - הכל לפי הזמר המיוחד למשנה.

זו גם הסיבה שיש מקומות שיש משניות עם בבות יתירות בדרך "זו ואין צריך לומר זו", שכן אף אם לא נשנתה הבבא לגופה, הרי נשנתה כדי להתאים עם הזמר הנאות למשנה זו.

והוא הטעם שבכמה מקומות החסיר התנא בבא בדרך של חסורי מחסרא, שכן אם הייתה נוספת הבבא היה מתבלבל השיר המיוחד למשנה זו, כל זיכרונה היה נאבד והיא הייתה משתכחת... והוא מציין כי "בדבר זה יתורץ כמה קושיות ודקדוקים".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר