סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

סוגיות בדף היומי
מתוך הגליון השבועי "עונג שבת" המופץ בבני-ברק
גליון מס' 761

 

"המקדיש את נכסיו מעליו לו תפילין"

ערכין כד ע"א


התחדש בגמ' שתפילין הם בכלל נכסים ואם אדם הקדיש נכסיו יחול גם על התפילין ההקדש ויצטרך לפדות אותם מההקדש.

התוס' יו"ט במשנתנו העיר, מדוע לענין חייבי ערכין שממשכנין אותם לקחת מנכסיהם לשלם את חובם משאירים להם תפילין, משום שזה כדי חייהם, ולמה כשמקדיש את נכסיו זה כולל את התפילין, ואין משיירים לו את התפילין לכדי חייו.

ומבאר התוס' יו"ט שטעם החילוק הוא: שבאמר שהוא מקדיש את כל נכסיו, אנו אומרים שדעתו להקדיש גם את התפילין, כיון שהוא סבור שמצוה קעביד, משא"כ אדם שקיבל ערך על עצמו, לא היה בדעתו שיקחו לו גם את התפילין. הרש"ש העיר על כך שאין צורך לתירוץ זה, אלא הסבר הדברים הוא שבערכין משאירים לו את התפילין, כי לומדים את זה מהפסוק החייהו מערכך, שמזה לומדים שכשבאים למשכנו לערכין, צריך לתת לו כדי חיותו, והתפילין הם צורך הכרחי לקיומו שהרי זה מצוה שעל גופו, לכן אין לוקחים ממנו את התפילין. משא"כ בהקדש כשאדם מקדיש חפץ מסוים, ודאי שחל הקדש אפילו אם זה מהדברים שהוא צריך לחיותו, כגון שיש לו מזון ליום אחד, והוא הקדיש את המזון הזה, וכי לא יחול הקדש על המזון, והוא הדין כשהקידש את כל נכסיו, כיון שהתפילין הם בכלל הנכסים, הרי זה כאילו הקדיש במפורש את התפילין, וע"כ הוא צריך לפדותם במלוא שוויים.

(שעורי היום)

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר