סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

סוגיות בדף היומי
מתוך הגליון השבועי "עונג שבת" המופץ בבני-ברק
גליון מס' 752

 

"תזבח - ולא גיזה, בשר - ולא חלב..."

בכורות טו ע"א


התוס' (במעילה יב: ד"ה חלב. וכן להלן כה ד"ה שער) הוכיחו שחלוק איסור גיזה מאיסור חלב, שבגיזה נאסרה פעולת הגזיזה, לא הגז עצמו, ואילו החלב - הוא עצמו אסור. (וכ"כ בשטמ"ק כאן. אות ג). וטעם לחילוק זה, כתבו, נובע מיסוד הדרשה; גיזה נתמעטה מתזבח, כלומר פעולת הזביחה התרתי לך ולא פעולת גיזה. ואילו חלב נתמעט מואכלת בשר - ואל תאכל חלב. (א. בתוס' לא מבואר בפירוש אם גם פעולת החליבה נאסרה אם לאו. ואולם מדקדוק לשונם במעילה משמע קצת שאסור. ואינו מוכרח. וצ"ע. ובפסקי הרי"ד מפורש שהחליבה עצמה אסורה. ב. דעת 'יש מפרשים' (בתוס' במעילה שם), שלא נאסרה אלא פעולת החליבה ולא החלב עצמו. ולכאורה משמע כן בפירוש רבנו גרשום בתמורה (לא). וכן יש לדייק קצת בדבריו כאן שהזכיר רק גיזה ועבודה. ומשמע שהכליל איסור חלב בזה, שפעולת החליבה הריהי כעבודה. וכן כתב בפירוש לעיל (ו:), שהחולב בקדשים היינו עבודה, ופעולת החליבה היא שנתמעטה מ'בשר', ע"ש. (ומפרש הסוגיא שם, שמזה שמעט הכתוב שלא לחלוב, מוכח ששאר חלב מותר בשתיה, שאל"כ למה הוצרך מיעוט מחליבה. ודחו, הוצרך הכתוב למעט שלא לחלוב לשם הנאה אחרת). אלא שצריך עיון מדברי רבנו גרשום להלן (טז.) שכתב במפורש שהחלב אסור בשתיה).

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר