סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

ביאור הביטוי: "מאי קרא"

[ביאור מונחי הקישור בגמרא]

חולין כד ע"א


"ת"ר: כהן משיביא שתי שערות עד שיזקין כשר לעבודה, ומומין פוסלין בו; בן לוי מבן שלשים ועד בן חמשים כשר לעבודה, ושנים פוסלין בו; בד"א - באהל מועד שבמדבר, אבל בשילה ובבית עולמים אין נפסלין אלא בקול. א"ר יוסי: מאי קרא?
+דברי הימים ב' ה'+ ויהי כאחד למחצצרים ולמשוררים להשמיע קול אחד: עד שיזקין. עד כמה? אמר רבי אלעא אמר ר' חנינא: עד שירתת. תנן התם: בעל קרי שטבל ולא הטיל מים, לכשיטיל - טמא, ר' יוסי אומר: בחולה ובזקן - טמא, בילד ובבריא - טהור ."

1.
רבי יוסי המופיע בגמרא - "א"ר יוסי: מאי קרא?" - הוא אמורא בשם "רבי יוסי", ויש גורסים כאן "רב יוסף", או "רבי יוסי" ככינוי חיבה לאמורא המפורסם "רב יוסף" [חברו של "רבה"]. ראה על כך "מתיבתא", הערה סב, שיש אמורא בשם "רבי יוסי בר זבידא".

2.
ויש להעיר: מדוע אי אפשר לומר שהביטוי "אמר רבי יוסי מאי קרא..." הוא חלק מדברי הברייתא, ואז מדובר על התנא "רבי יוסי"?

2.1
ויש לומר שבכל הש"ס הביטוי "מאי קרא" מוסב לאמורא דווקא.

3.
ומה המיוחד בביטוי "מאי קרא" לעומת הביטוי "מנלן" וכד'?

4.
יש מסבירים, שהביטוי "מאי קרא" מלמד שמדובר ב"אסמכתא" בלבד, ואילו הביטויים "מנלן"; "מנהני מילי"; "שנאמר" מוסבים על דברים שיש להם עיקר מהתורה. ["מתיבתא", שם]

5.
בהמשך הסוגיה מובאת משנה שבה מוזכר רבי יוסי - התנא.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר