סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים

 

אבוב

מנחות סו ע"א

 
"נתנוהו לאבוב".

פירש רש"י:
"נותנין אותו באבוב - כלי של נחשת וזה שמו".
וכן כתב הרמב"ם הפירוש המשנה:
"ויהיה אותו הכלי מנוקב והוא הנקרא אבוב כמו שיתבאר בכלים (פרק ב משנה ג) באמרם אבוב של קלאין".

אבל אבוב מוזכר גם במסכת ערכין פרק ב משנה ג:
"ולא היה מכה באבוב של נחשת אלא באבוב של קנה מפני שקולו ערב ולא היה מחליק אלא באבוב יחידי מפני שהוא מחליק יפה".
ושם הרי לא מדובר באותו כלי לקליית חיטים, אלא בכלי נגינה.
ושם פירש הרמב"ם:
"וחליל הוא הכלי המפורסם אצל הכל כלומר ה"מזמאר". ואבוב, קנה של חליל כלומר החלק העדין שבראשו. ואבוב של קנה, הוא הקנה הקטן שבקצה החליל".

המכנה המשותף בין אותם שני האבובים הוא צורתם. פירוש המילה "אבוב" אפוא הוא גליל חלול. גם הכלי לקלייה נקרא כך על שם צורתו, וגם החליל או חלקו נקרא כן, מאותה סיבה.

דומה לזה המילה הלועזית צילינדר, שפירושה גליל. וכך נקראים גם הגלילים הנעים במנוע הרכב. קימור ה'צילינדר' במשקפיים גם הוא בצורת גליל. קיים גם מנעול צילינדר – בצורת גליל. ובצורה זו קיים גם כובע צילינדר, אותו היה חובש למשל הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג בעל שו"ת היכל יצחק: 

(צילום - מקור: ויקיפדיה. עריכה: פורטל הדף היומי)

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר