סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

כלליי אלול תשע"ג08:37הפשרה של רבי חיים עוזר / ‏לינקוש
כיצד בא הדף היומי לעולם, ומה התרחש מאחורי הקלעים בטרם הוצע הרעיון של רבי מאיר שפירא לראשונה על בימת הכנסייה הגדולה בשנת תרפ"ג? • 90 שנה ל'דף היומי'

שבתי חזקיה, בחדרי חרדים 14:50 15/08/2013

אין אדם בעולם שלא יודע מהו 'הדף היומי'. אין מישהו שאינו יודע כי מחוללו ומולידו הוא הגאון רבי מאיר שפירא זצ"ל, ראש ישיבת חכמי לובלין ורבה הנערץ של העיר לובלין.

למרות זאת, מעט מאוד אנשים יודעים, כיצד בא הדף היומי לעולם, מה התרחש מאחורי הקלעים, בטרם הוצע הרעיון לראשונה על בימת הכנסייה הגדולה בשנת תרפ"ג, וכיצד התייחסו אליו גדולי ישראל באותה תקופה.

באלבום מרהיב חדש, שיצא לאור לקראת סיום הש"ס במחזור ה-13 אשתקד, שחובר על ידי הגאון רבי דוד אברהם מנדלבוים, מי שהשכיל להעמיק ולהחכים רבות במשנתו של המהר"ם ובאורחות חייו הנאצלות, הוא מתאר את קורות הדף היומי, על פי עדויות, קטעי עיתונות, מסמכים אותנטיים, תצלומים ותיעודיים שונים - החל מהרגע בו נרקח הרעיון על ידי המהר"ם, עצם יישומו בשטח והלימוד בפועל - ועד לרגעים המכוננים של סיום הש"ס.

התיאורים המרתקים מתפרשים על פני צוק העיתים - החל משנת תרפ"ג שבו עלה הרעיון לראשונה, עד שנת תש"ז.

בראיון שהעניק בעבר הרב דוד הלחמי זצ"ל, מתלמידיו של המהר"ם, סיפר כי המהר"ם שח לו, שכבר בצעירותו נבט רעיון הדף היומי לכל ישראל בליבו, וכי בכל עת חיפש דרכים כיצד להוציא את החלום מן הכוח אל הפועל. "ההזדמנות נקרתה בפניו בכנסיה הגדולה, ובה זמנו לו משמים את יישום הרעיון, כאשר הכריז מעל בימתה על הרעיון של ה'דף היומי' ומיני אז התקבל הרעיון בכל תפוצות ישראל".

ועדת הרבנים מסתייגת

עד כמה שכיום אזכור נושא הדף היומי מעורר השראה אצל כל יהודי, הרי שדווקא ועדת רבנים שבפניה הביא המהר"ם שפירא את ההצעה - שללה אותו. היה זה בטרם הציע המהר"ם את הרעיון של הדף היומי מעל בימת הכנסייה הגדולה, וכמתחייב מהנהלים, שטח אותו לפני כן בפני ועדת הרבנים שפעלה לצד מועצת הכנסייה.

ועדה זו הייתה שוקלת כל הצעה, בטרם עלתה על הבימה, ולאחר הצבעת חבריה היו ההצעות מתקבלות או נדחות, על פי הרוב שזכו. למרבה הפלא, רוב מוחלט של הנוכחים היה נגד הרעיון. הרבנים התקשו לקבל את העובדה כי ניתן 'להנחית' את נושא הדף היומי כתכתיב לציבור. "חז"ל אמרו 'אין אדם לומד אלא במקום שליבו חפץ', ואיך נבוא לציבור ונפקוד עליו ללמוד דווקא מסכת פלונית?" שאלו ורבו הקולות שפקפקו ביעילות ההצעה - ודחו אותה על הסף.

אחד הרבנים אף קרא על כך תיגר ותהה: 'כיצד יתכן שיהודי נחשב לבור ועם הארץ, ילמד כל יום דף בתלמוד ולאחר שנים אחדות יחשב למסיים הש"ס והוא לא מבין ואינו יודע מימינו לשמאלו?'

אבל דווקא לטיעון זה קמה אופוזיציה. היה זה הגאון הנודע רבי מנחם זעמבא הי"ד שהלם על השולחן והצהיר בקול: "יהודי שלמד דף היומי וסיים ש"ס, הוא תלמיד חכם ואי אפשר להגדירו כעם הארץ!"

מהתנהלות זו, ניתן ללמוד במקצת, עד כמה גדולה הייתה ההסתייגות מצד הרבנים. אמנם היו עוד מספר מגדולי ישראל שתמכו במהר"ם, מששטח בפניהם את הצעתו. ביניהם ניתן למנות את ה'אמרי אמת' מגור זצ"ל, הגרח"ע גרודזינסקי זצ"ל, ה'חפץ חיים' זצ"ל - שנסכו בו עידוד רב ותמכו בו מוראלית.

אולם, כוחה של הוועדה שפסלה את הרעיון גבר והיא לא העניקה את האישור המיוחל, חרף שגב אישיותו ורום מעלתו של המציע.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר