סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

כלליד טבת תש"פ10:17הדרכה למעוניינים להצטרף ללימוד הדף היומי / ‏בור ועם הארץ
איך מצטרפים לדף יומי?

בפשטות--פותחים גמרא ומתחילים ללמוד.

טוב, זה קצת יותר מורכב מזה. אבל רק קצת. אפשר ללמוד בשיעור (אולי פחות רלוונטי לבנות). היתרון של שיעור--מתגבשת קהילה מסודרת וחבורה שעסקה בלימוד. אם לא היית יום אחד, אפשר לבקש שישלימו לך, וכיוון שהלימוד נעשה פנים א-ל פנים - קל יותר להקשיב ולשאר מרוכזים. החסרון- צריך למצוא אחד כזה, שיהיה במיקום נוח ונגיש ועם אנשים שתתחברו ביחד, ושאין בזה הרבה גמישות - שעה קבועה, מקום קבוע, וכו'.

אפשר ללמוד משיעור מוקלט. באתר פורטל הדף היומי (אתר חובה ללומדי גמרא) ישנם כמה וכמה שיעורים על כל דף, מומלץ לבחור אחד - שיתאים לסגנון הלימוד שלך- ולדבוק בו. הרב דוד קלופפר, לדוגמא, מביא לרוב גם כמה מחלוקות בין ראשונים בעניינים שונים בסוגיא, ומשתף עם קהל השומעים את הידע העצום שלו. הרב בנימין מילצקי מתנסח בבהירות ובקליטות, ומלמד את הסוגיא באופן רציף ורהוט. הרב נפתלי וסרמן מעביר שיעור של הדף היומי בעשר דקות - מעולה לחזרה, או ללימוד בימים שבהם אין זמן להספיק לימוד ארוך יותר. בגזרת התקצירים יש גם את רב איתמר שטרן, שמעלה תקציר של שתיים עד ארבע דקות בממוצע (תלוי באורך הדף) של כלל העניינים בסוגיא והקשרם בגמרא. תענוג.
היתרון המרכזי של שיעור הוא הגמישות - אפשר להאזין למי שהכי נוח לך, מתי שנוח לך, איך שנוח לך. חסרון - אי אפשר לשאול שא-לות, ואם לא בטוחים במשהו, צריך לברר בעצמך. כמו כן תלויים במכשיר א-לקטרוני כלשהו להאזנה.

אפשר ללמוד בחברותא. ללימוד בחברותא יש יתרון עצום ממש, ובעיני לפחות זהו הלימוד האידאי. יתרונות - לומדים ביחד, מחדדים אחד את השני, יש תחושת רצינות ומחוייבות חזקה יותר, אפשר ללמוד מה שאתם רוצים ובסגנון שלכם, כשאחד שוכח השני מזכיר ועוד. חסרון- צריך למצוא חברותא שתתאימו לו לא רק ברמת הלימוד ובאופיו, א-לא גם בבחינה טכנית - מקום (או חברותא טלפונית, אבל זה הרבה פחות משמעותי), זמן, וכולי.

אפשר כמובן גם ללמוד לבד. ללימוד הזה יש יתרון עצום בכך שאפשר ללמוד בקצב שלך, אפשר להתעכב על קושיות שמטרידות אותך, ללמוד חלק בעיון, וללמוד בשעה, במקום ובזמן המתאימים לך באותו היום. חסרון- הלימוד נעשה לבד, יש פחות מחוייבות, אפשר לצבור פערים, ולפעמים אם הבנת משהו לא נכון, תהיה לך טעות נגררת לאורך כל הדרך.


זה לגבי איך לומדים. לגבי ממה לומדים--השא-לה מורכבת יותר.
יש את הדפוס הקלאסי, קרי, מסורת הש"ס / וגשל (נהרדעא) / עוז והדר / טלמן. בכל אחת יש הוספות שונות, מהדורות שונות, ועוד, ההמלצה שלי עלי'הן בסדר הזה - פשוט כי זה מה שנוח לי, אבל לכל אחד מתאים משהו אחר. בלימוד הראשוני זה פחות משנה, אבל -
מומלץ להתחיל בלימוד מגמרא מבוארת. כן, גם אם לומדים בשיעור. יש מהדורות שונות שמותאמות לזמנים שונים, אפרט בלנ"ד על שוטנשטיין, חברותא, ושיננתם ושטיינזלץ. יש עוד - לענד כדאי, לפחות בהתחלה, לדבוק באחת מא-לו.
(חוץ מזה, יש גם גמרא סדורה. הגמרא מחולקת לסוגיות, היא מפוסקת ומנוקדת, מסודרת באורח מאיר עיניים, הדגשה של פסוקים וברייתות, כמו כן סימון שמות התנאים. מקל על לימוד הגמרא ברמה מטורפת)

שטיינזלץ- הפירוש של הרב עדין. מסודר עפ"י חלוקה של עמוד בשני עמודים, כאשר הפירוש יורש את מקומו של תוספות ודוחק אותו למטה. קיים בפורטל הדף היומי- מומלץ להסתכל:)

שוטנשטיין היא מהדורה מעולה. באמת. יתרון עצום אחד שיש בה על פני שטיינזלץ- יש את צורת הדף בעמוד המקביל, תוך סימון של הקטע המפורש בעמוד שכנגדו. תענוג ללמוד ממנה. הביאור ערוך בצורה מאירת עיניים, ובהערות נמצא תירוץ לרוב הקושיות שיכולות לעלות מלימוד הדף. חסרונות - יקר קצת, ולרוב המסכתות יש שניים שלושה כרכים.

חברותא הוא אחד הביאורים האהובים עלי. נראה לי שקצת פחות מתאים למתחילים שמעולם לא למדו גמרא, משום שאין בו תרגום לחלק מהמילים, אבל המהלך מבואר בו היטב ובהערות יש הרחבות מעולות מהראשונים, כמו גם ביאור לקושיות. ללימוד עיון - הוא מומלץ במקום ראשון ללא ערעורים, וגם ללימוד בקיאות למי שזה לא הדף הראשון שלו הוא מומלץ היטב.
אה, ועוד יתרון עצום - יש אותה בפורטל הדף היומי🙃

(המשך בתגובה ראשונה)

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר