var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=729;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","65"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("729","0","דף יומי היתרונות מול החסרונות.","28/08/09 10:32","ח אלול","תשס"ט","10:32","maruvka","אשמח לפתוח דיון ער בנושא.","93","","5361","True","True","False","","1449","132.70.50.117","0","0","",""),new Message("730","729","בתור התחלה: חשיבות לימוד הדף היומי","28/08/09 11:04","ח אלול","תשס"ט","11:04","לינקוש","חשיבות לימוד דף יומי

חשיבות לימוד גמרא","58","","5361","True","True","False","","334","77.127.224.108","0","729","",""),new Message("731","729","בעז"ה נשלב סקר חודשי מתאים בחודש הבא","28/08/09 11:32","ח אלול","תשס"ט","11:32","מנהל הפורום","תודה על הרעיון שנוצר בעקבות הדיון שעוררת.","49","","5361","True","True","False","","175","77.127.224.108","0","729","",""),new Message("734","729","היתרונות גוברים","29/08/09 20:57","ט אלול","תשס"ט","20:57","אבינועם","החסרונות הברורים הם שלא זוכרים את רוב מה שלומדים וכן שלומדים ב"העברה בעלמא" ולא בעיון ובדקדוק ("גמרא גמור זמורתא תהא?").

אך מאידך היתרונות ברורים וגוברים לענ"ד:
לימוד קבוע יום יומי.
לימוד זהה לרבבות לומדים אחרים שלומדים את אותו הדבר באותו היום.
מפגש עם "דבר ה' זו הלכה" מידי יום.
תלמוד בבלי - שהכל בלול בו.

אני מאמין שכל מי שנמצא במסגרת לימוד של דף יומי תקופה ממושכת משכונע בתועלת המרובה של לימוד זה.

[כמובן, שדין בחורי ישיבה, ששקועים יומם וליל בישיבה - דין אחר יש להם. כוונתי לעיל ל"בעלי בתים"]","45","","5360","True","True","False","","367","192.115.103.52","0","729","",""),new Message("741","729","השאלה היא מה האלטרנטיבה","29/08/09 23:58","ט אלול","תשס"ט","23:58","נפתלי","אם האפשרויות הן ללמוד דף היומי או לקרוא עיתון - אין ספק שלדף היומי יש רק יתרונות ואין שום חסרונות...

ללמוד דף היומי או ללמוד גמרא לפי סדר ובלי מסגרת מחייבת - דומני שגם אז הדף היומי הוא רק יתרון.

ואם הכוונה היא להשוות בין לימוד הדף היומי לבין לימוד אחר (למשל גמרא בעיון או הלכה) - מן הראוי היה שההשוואה לא תהיה כללית אלא תתייחס לכל חלופה מסוימת באופן פרטני.","91","","5360","True","True","False","","236","94.159.214.222","0","729","",""),new Message("744","729","יתרונות חסרונות, כיצד להתמודד?","30/08/09 01:16","י אלול","תשס"ט","01:16","maruvka","כמו שכבר כתבו פה לרעיון הדף היומי מעלות רבות:
1. מסגרת עקבית ללימוד תורה.
2. אחידות בין לומדים במקומות שונים.
3. תחושת הספק וסיפוק ללומד שלעיתים חסרה בשיטות לימוד איטיות יותר.
4. האחידות בין הלומדים השונים מועילה אף ביצירת כלי עזר ללימוד כגון הקלטות ברשת, סיכומים, תרשימים, פורמים, פורטלים( ) ועוד
5. הלימוד המהיר מקנה לאדם היקף בנושאים רבים ומגוונים שאחרת לא היה מגיע אליהם.

אך מנגד ישנם גם חסרונות:
1. קצב הלימוד מהיר במיוחד, דבר המקשה על חלק מן הלומדים באמת לעקוב אחרי מה שקורה.
2. אין כמעט זמן לחזרות.
3. קצב הלימוד המהיר לא מאפשר להתעכב על שאלות הדורשות הבנה והעמקה.

נראה לי שעם הנקודות שכתבתי הרוב מסכימים, אז כיצד לדעתכם ניתן להתמודד עם החסרונות של הדף היומי? כיצד ניתן להשתמש במעלות של הדף היומי ולגבור על הבעיות?

יש לי כמה רעיונות אך אני עדיף קודם לנסות לשמוע מהקהל עצות ורעיונות, כיצד להתמודד עם זה? [האמת, גם השעה המאוחרת גורמת לי להעדיף הכברה במילים בעת אחרת]","93","","5359","True","True","False","","291","132.70.50.117","0","729","",""),new Message("87457","729","דף היומי","16/03/21 08:14","ג ניסן","תשפ"א","08:14","לוני","אין ספק שלא מיד קל ללמוד לכול אחד ש קשיים אבל איך אומרים "עשה רצונך רצונו כדי שהוא יעשה רצונו כרצונך לי אישית הדף היומי עזר לי בהרבה דברים כמו בלימוד תורה אחר הוא סתם לחיות יהודי כי גם היום הגמרא יכולה לעזור בחיים לכול הציבור הדתי [וגם החרדי כמובן]","1394","","1143","True","True","False","","46","95.86.65.117","0","729","",""),new Message("752","744","אפשר לעשות כמו בכמה ישיבות","30/08/09 09:41","י אלול","תשס"ט","09:41","ארז","ללמוד כל היום את אותו דף ותראה איך אתה זוכר הכל...
[אגב, שאלה, איך לומדים כל היום בסוכוטשוב? מה סדר הלימוד שם?]

לפי דעתי מי שהוא מהבעלי בתים, לא יכול לחזור על הדף בכל יום. ואם כן זה לרוב דחוק.","79","","5359","True","True","False","","185","95.86.77.101","0","729","",""),new Message("753","744","יש פיתרון לחסרון השלישי","30/08/09 11:46","י אלול","תשס"ט","11:46","סרוג","אין הרבה זמן לחזרות אבל אפשר לחזור בעזרת חוברות סיכומים, או לסכם במהלך השיעור","95","","5359","True","True","False","","274","95.86.114.147","0","729","",""),new Message("872","744","על אילו חסרונות ניתן להתגבר ועל אילו לא.","10/09/09 10:39","כא אלול","תשס"ט","10:39","maruvka","לענ"ד על חלק מן החסרונות אותם מניתי קודם ניתן להתגבר וחלק ניתן לעדן, אך לא לפתור בצורה מלאה.

נתחיל מהחסרון השני שכמעט ואין זמן לחזרות.

כמו שכבר כתבו ניתן להעזר בכל מיני אמצעי עזר כגון תקצירים טבלאות, שיעורי חזרה זריזים וכו, לדעתי בעוד חצי שעה ביום ניתן לעשות חזרה על בערך 4 דפים אחורה, עם הבאה בחשבון את העובדה שדף שחזרו עליו כבר שלוש פעמים ניתן לחזור עליו בדקות מועטות. כמו כן ניתן להעזר בשאלוני רשת לחזרה מה שמחדד את הזכירה של מה היה כתוב בדף.

לגבי החסרון של חוסר היכולת להעמקה
, זה נראה לי חסרון מובנה שלא באמת ניתן להתגבר עליו, אך איני בטוח שאכן יש צורך באמת לנסות להתגבר עליו, כיון שברור לכל שלימוד דף יומי, כל מטרתו היא בקיאות וידע רחב ולא העמקה. לכן גם ברור ללומדים שלא זהו כל העומק הקיים בדף, ומי שרוצה מוזמן לעיין בהרחבה בזמן אחר.
גם פה למען האמת ניתן להעזר בסיכומים טובים היוצאים לפי סדר דפי הגמרא כגון הבאורים של מתיבתא ולובלין, אך כמובן לעבור עליהם בצורה מוסדרת יקח זמן רב, ולמען האמת די קשה ללמוד נושא עמוק ביעף, רק על ידי קריאת תקציר שלו.

החסרון הראשון לדעתי הוא החמור במיוחד.

לצערי נתקלתי בכמה וכמה לומדים, אשר לא באמת לומדים את הדף היומי אלא רק שוהים בשיעור דף יומי. לשמחתי הרבה בשיעור אותו אני מעביר כמעט ואין כאלו, אבל ישנו שיעור דף יומי אחר שלעיתים אני מחליף בו את נותן השיעור, ולדעתי חוץ מאחד או שנים אף אחד שם לא באמת מצליח לעקוב אחרי מהלך הגמרא. מדובר בשיעור של אנשים מבוגרים שלצערנו לא זכו ללמוד בישבות כך שאין להם כמעט רקע בגמרא.
לאנשים בלי רקע מספיק בגמרא, לימוד דף יומי זה קצב מסחרר שבו אין להם שום סיכוי לעקוב אחרי מה שקורה. אנשים כאלו יצטרכו ללמוד דף בחמש שעות ולא ב30-45 דקות.
הסיבה שהרבה פעמים אנשים בלי רקע באים ללמוד דף יומי היא לדעתי בגלל השדר של הסביבה שמדובר במשהו פשוט וקל ושווה לכל נפש. אך למעשה אין הדבר כך כלל ועיקר, לימוד דף בזמן כה קצר דורש יכולת ריכוז, והכרה מוקדמת של מבני סוגיות. דף יומי הינו "קל" יותר רק במובן שלא מתעמקים בשאלות שהינן מעבר להבנה הפשוטה של הסוגיה, אבל גם ההבנה הפשוטה של הסוגיה דורשת מאמץ.

לענ"ד כדאי בבתי כנסת ובמרכזי תורה אחרים, לפצל בין שיעור דף יומי, לשיעור למתחילים. שיעור למתחילים חייב להיות הרבה יותר איטי כדי שהלימוד אכן יהיה לימוד ולא אמירת (שמיעת) תהילים.","93","","5348","True","True","False","","272","93.172.165.222","0","729","",""),new Message("811","753","פתרונות חלקיים וכמובן לא לכולם זה יתאים","02/09/09 11:06","יג אלול","תשס"ט","11:06","כתבן","א. עצם ההרגשה, הרעיון וגופו של דיון, מראה כמה חשיבות יש לנו ללימוד התורה, וזה בעצמו גורם שאנו בדרך הנכונה.
ב. לגבי בעיות זכרון, מה לעשות בבית הלוי בדרושים (כמדומני ח) כתב שגזירת שיכחת התורה היא מציאות בעולם מעת שבירת הלוחות, כל מי שלא חוזר שוכח. מפורסם שאמר רבי מאיר שמחה, על הרגוצ'ובער (רבי יוסף רוזין - שניהם היו הרבנים בדווינסק) שהעוצמה של הרוגוצובער זה לא שיודע וזוכר הכל, אלא כי כל הזמן חוזר.
ג. הקה"י במכתבים כתב לבחור שמעט נשבר שאינו זוכר מה שלומד, הבהיר לו בצורה חד משמעית, שהבדיקה לזכרון זה לא, למדתי עד עתה שנתיים, אוקי מה אני זוכר א.ב.ג. בצורה כזו המוח כמעט ולא מתעורר אלא ליחידי סגולה שפתחו צורת זכרון מסויימת. אלא אם ישאלו אותך (לדוגמה) בסוגיא של צדקה בבא בתרא, מה הלך הרוח. ותוכל לענות יש ברכות על נותן צדקה, יש צדקה בסתר אסור לקבל צדקה מעכו"ם, ולאט לאט המח משחזר את הפרטים, זה הזכרון הנורמלי. וכמובן שבלי חזרה לא יועיל מאומה.
ד. רעיון שאנו מישמים בסוף שיעור. לאחר כשעה של דף, עלה לנו (לדוגמה) 7 נקודות מרכזיות א. מחלוקת רבי ורבנן. ב. ביאורו של רש"י בנושא וכו'. כך שהדבר נצרב בצורה מאורגנת בראש.
ה. הביאו כאן רעיון של סיכומים וכד', מעולה לעבור עליהם לאחר כשבוע, היינו בשבת להשקיע כשעה ולעבור על הסיכומים וכך הנושא נזכר לאורך ימים.
ו. מי שמעלה על הכתב ראשי פרקים בפנקס וכד' מפורסם בשם החזו"א שכתיבה מועילה לזכרון כחזרה 7 פעמים. לא ראיתי את דבריו במכתביו אבל כך מפורסם בשמו. ויש בזה אף מידת לימוד אמיתית שהרי קשה מאוד לאדם לכתוב או לסכם משהו שלא הבין באמת!!! ואם בא לכתוב יתאמץ להבין את ה-כ-ל.
ז. אף אחד לא אמר, וכמדומה שאף מהר"ם שפירא מלובלין לא אמר, שיש תחלופה ללימוד העיוני ההלכתי וכד', אלא בתוספת או לכל הפחות, היינו מי שיש לו זמן בעתו ללמוד בשקיעות רבה כמו בחורי הישיבות או אברכי הכוללים המפארים את עולמה של תורה, לא תמיד לימוד מהיר הוא תועלת עבורם. אלא יוסיפו זמן מה ביום לתפוס עוד ידיעות כיון שפעמים תוספות שלומדים אותו בעיון מביאים סוגיות קשורות שבלימוד איטי קשה להגיע לאותם סוגיות אולם אם יש ידיעה מחמת הלימוד המהיר, הרי שאף הלימוד העיוני יהיה יותר תועלתי ומרוכז. אך לאנשים שזמנם אינו פנוי, לא תמיד מסוגלים (אולי במאמץ עילאי כן, אני מדבר על עצמי) להתרכז בלימוד איטי, כל פעם צריך להיזכר מה היה אתמול היכן הפסקנו להיכן מתקדמים, גם בעיה של סיפוק יש כאן, וגם בעיה של המשך רציף, אף בדף היומי יש מעלות אמיתיות שמיד מתרעננים וזוכרים היכן אוחזים, ואף אם נשמט קטע, מיד ניתן להיכנס לקטע חדש, ולהשלים את פיספוס בשבת הקרובה או בין לבין.
ח. נכון שבלימוד הדף היומי, לא מספיקים לאסוקיי שמעתתא אליבא דהילכתא, אולם בין כך זה מן הדברים הקשים אף ללומדים העיוניים, ובדורינו אנו, שיש כמה וכמה קיצורי דרך ניתן להשתמש בהם, ושוב בזהירות למי שאין עתו בידו, ועתה בפורטל הכניסו כאן "ש"ס לובלין" לרוב מהדורותיו, ניתן לקבל אידנקציה על הדף ומה כתבו גדולי הדורות על הסוגיות, בשפה ברורה וקלה.
ט. חברים באו נרים את הכפפה - נעזור איש לרעהו כלשון "איש לרעהו יאמר חזק", נתאמץ ונבין תורת ד'. ועי"ז נדבק בקודשא בריךהוא כמו שהאריך בנפש החיים.
הרבה הצלחה לכולנו, ולמערכת "פורטל הדף היומי" הנכבדה.","66","","5356","True","True","False","","398","80.178.70.71","0","729","",""),new Message("888","872","מסכים ב100% עם האחרון שהוא ראשון","11/09/09 10:28","כב אלול","תשס"ט","10:28","כתבן","אף אני מרגיש בחוש שלפעמים נכנסים לשיעור אנשים שאין להם רקע, לפעמים זה קורה שמישהו מצטרף באמצע מסכת, ויש קודים שמשתמש בהם המגיד שיעור, שבעבר בתחילת הנושא הרחיב את הנושא, אולם מי שנכנס באמצע ענין לא יכול לקלוט את מירב ההגדרה לעומקה לרחבה, וכד'.
אך כאשר אתה מציב לאדם שהוא יחסית מתחיל שכדי להבין (כמובן כפי הנזכר הבנה של דף ליום) את הדף הוא יצטרך להשקיע 4 שעות, והוא הרי מתאמץ להגיע לשעה, זה יתיש אותו רק מהנסיון ויסגור את הגמ'. כמובן שאין פתרון קסמים, שהרי אדם לעמל יולד ואשרי מי שעמלו בתורה, אולם במשך הזמן ניתן לצמצמם פערים. ומה שכמובן בריא יותר זה שיעור למתחילים ולא לקשרו לדף היומי, אלא לימוד גמרא וכד', ובמשך הזמן מי שעתו בידו ילמד את הדף כדבעי, ומי שלא יצליח להשתלב היטב בדף היומי לאחר שצבר נסיון.
אולם כאן בדלותי אני קורא לכל משתתפי שיעורי הדף היומי, לא פעם בתחילת השיעור מתחילים נושא חדש, ועליו מרחיב מוסר השיעור הגדרות ותובנות, אם אתם מאחרים אפילו ב10 ד', אח"כ יחסר לכם חומר ולא תבינו את הקודים שכבר מובנים לשאר הלומדים, ולא תמיד יצליח מוסר השיעור לבאר שוב. חוסו על עצמכם על מוסר השיעור שיצליח להעביר בשפה ברורה ורהוטה, וכמובן זה יחסוך המון שאלות של בהירות שכבר התבארו בזמן שלא נכחתם. והרווח של כולם כך יספיקו יותר, הן כמותית והן איכותית.
רק רוב ברכה והצלחה.","66","","5347","True","True","False","","297","80.178.70.183","0","729","",""),new Message("87447","888","הצעה להתמודדות: תפסת מועט תפסת","16/03/21 01:11","ג ניסן","תשפ"א","01:11","עדי דיאמנט","כדי ליצור משמעות גם עבור מי שהוא "מתחיל", או אינו בקיא, או לא מספיק לעקוב,
ואף בעבור הרצון בכל זאת להעמיק במשהו-

מגיד השיעור יכול לבחור נקודה *אחת* מתוך הדף,
שעליה יחזור באופן שלא תלוי בכל המהלך.

משהו שעולה מהלימוד כולו (מבט על), או מתוך משפט אחד שנלמד באותו יום,
שהוא-
רעיון עומק אחד שמעבר לדף, ושרלוונטי לחיים-
* הלכה שמתחברת לחיי המעשה ושבולטת בדף
* לימוד בחכמת הנפש של חז"ל שמתחבר לעולם עבודת המידות והרגש
* תובנה באמונה
* תפיסה רוחנית של רעיון חדש (למשל בנושאים של טהרה וטומאה או מקדש)

הרעיון היחיד הזה צריך להיות עמוק אך מתומצת, ברור ובשפה קלה, כך שיהיה רלוונטי לכל השומעים- גם אלו שלא עקבו ממש, וגם לאלו שהבינו כל מילה בשיעור ורוצים איזשהו משהו מעבר, שהוא גם מעין חזרה.

"וְכַאֲשֶׁר תָּקוּם מִן הַסֵּפֶר – תְּחַפֵּשֹ בַּאֲשֶׁר לָמַדְתָּ אִם יֵשׁ בּוֹ דָבָר אֲשֶׁר תּוּכַל לְקַיְּמוֹ" (אגרת הרמבן)","952","","1143","True","True","False","","52","213.151.39.241","0","729","",""),new Message("87542","87447","ואם חיים חיי מקדש אין בעיה","17/03/21 18:45","ד ניסן","תשפ"א","18:45","אמלתראות","בעיה של הרלוונטיות זה נוגע רק לאלה שחיי המקדש הוא משהו רעיוני, אבל לאלה ששותפים בפעילות למען המקדש הכל רלוונטי לחיי יום יום, ואפשר בקלות בכל ביהמ"ד למצוא איזשהו יהודי שמתנגד לבנין המקדש, וא"כ נמצא מרגליות להחזיר תינוקות שנשבה בכל פינה ופינה, וללמוד כל דבר אפי' ערכין ונדרים למעשה בלי מעשיות וכו'","267","","1142","True","True","False","","68","172.58.225.54","0","729","","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);