var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=65910;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","68"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("65910","0","הדרכה למעוניינים להצטרף ללימוד הדף היומי","01/01/20 10:17","ד טבת","תש"פ","10:17","בור ועם הארץ","איך מצטרפים לדף יומי?

בפשטות--פותחים גמרא ומתחילים ללמוד.

טוב, זה קצת יותר מורכב מזה. אבל רק קצת. אפשר ללמוד בשיעור (אולי פחות רלוונטי לבנות). היתרון של שיעור--מתגבשת קהילה מסודרת וחבורה שעסקה בלימוד. אם לא היית יום אחד, אפשר לבקש שישלימו לך, וכיוון שהלימוד נעשה פנים א-ל פנים - קל יותר להקשיב ולשאר מרוכזים. החסרון- צריך למצוא אחד כזה, שיהיה במיקום נוח ונגיש ועם אנשים שתתחברו ביחד, ושאין בזה הרבה גמישות - שעה קבועה, מקום קבוע, וכו'.

אפשר ללמוד משיעור מוקלט. באתר פורטל הדף היומי (אתר חובה ללומדי גמרא) ישנם כמה וכמה שיעורים על כל דף, מומלץ לבחור אחד - שיתאים לסגנון הלימוד שלך- ולדבוק בו. הרב דוד קלופפר, לדוגמא, מביא לרוב גם כמה מחלוקות בין ראשונים בעניינים שונים בסוגיא, ומשתף עם קהל השומעים את הידע העצום שלו. הרב בנימין מילצקי מתנסח בבהירות ובקליטות, ומלמד את הסוגיא באופן רציף ורהוט. הרב נפתלי וסרמן מעביר שיעור של הדף היומי בעשר דקות - מעולה לחזרה, או ללימוד בימים שבהם אין זמן להספיק לימוד ארוך יותר. בגזרת התקצירים יש גם את רב איתמר שטרן, שמעלה תקציר של שתיים עד ארבע דקות בממוצע (תלוי באורך הדף) של כלל העניינים בסוגיא והקשרם בגמרא. תענוג.
היתרון המרכזי של שיעור הוא הגמישות - אפשר להאזין למי שהכי נוח לך, מתי שנוח לך, איך שנוח לך. חסרון - אי אפשר לשאול שא-לות, ואם לא בטוחים במשהו, צריך לברר בעצמך. כמו כן תלויים במכשיר א-לקטרוני כלשהו להאזנה.

אפשר ללמוד בחברותא. ללימוד בחברותא יש יתרון עצום ממש, ובעיני לפחות זהו הלימוד האידאי. יתרונות - לומדים ביחד, מחדדים אחד את השני, יש תחושת רצינות ומחוייבות חזקה יותר, אפשר ללמוד מה שאתם רוצים ובסגנון שלכם, כשאחד שוכח השני מזכיר ועוד. חסרון- צריך למצוא חברותא שתתאימו לו לא רק ברמת הלימוד ובאופיו, א-לא גם בבחינה טכנית - מקום (או חברותא טלפונית, אבל זה הרבה פחות משמעותי), זמן, וכולי.

אפשר כמובן גם ללמוד לבד. ללימוד הזה יש יתרון עצום בכך שאפשר ללמוד בקצב שלך, אפשר להתעכב על קושיות שמטרידות אותך, ללמוד חלק בעיון, וללמוד בשעה, במקום ובזמן המתאימים לך באותו היום. חסרון- הלימוד נעשה לבד, יש פחות מחוייבות, אפשר לצבור פערים, ולפעמים אם הבנת משהו לא נכון, תהיה לך טעות נגררת לאורך כל הדרך.


זה לגבי איך לומדים. לגבי ממה לומדים--השא-לה מורכבת יותר.
יש את הדפוס הקלאסי, קרי, מסורת הש"ס / וגשל (נהרדעא) / עוז והדר / טלמן. בכל אחת יש הוספות שונות, מהדורות שונות, ועוד, ההמלצה שלי עלי'הן בסדר הזה - פשוט כי זה מה שנוח לי, אבל לכל אחד מתאים משהו אחר. בלימוד הראשוני זה פחות משנה, אבל -
מומלץ להתחיל בלימוד מגמרא מבוארת. כן, גם אם לומדים בשיעור. יש מהדורות שונות שמותאמות לזמנים שונים, אפרט בלנ"ד על שוטנשטיין, חברותא, ושיננתם ושטיינזלץ. יש עוד - לענד כדאי, לפחות בהתחלה, לדבוק באחת מא-לו.
(חוץ מזה, יש גם גמרא סדורה. הגמרא מחולקת לסוגיות, היא מפוסקת ומנוקדת, מסודרת באורח מאיר עיניים, הדגשה של פסוקים וברייתות, כמו כן סימון שמות התנאים. מקל על לימוד הגמרא ברמה מטורפת)

שטיינזלץ- הפירוש של הרב עדין. מסודר עפ"י חלוקה של עמוד בשני עמודים, כאשר הפירוש יורש את מקומו של תוספות ודוחק אותו למטה. קיים בפורטל הדף היומי- מומלץ להסתכל:)

שוטנשטיין היא מהדורה מעולה. באמת. יתרון עצום אחד שיש בה על פני שטיינזלץ- יש את צורת הדף בעמוד המקביל, תוך סימון של הקטע המפורש בעמוד שכנגדו. תענוג ללמוד ממנה. הביאור ערוך בצורה מאירת עיניים, ובהערות נמצא תירוץ לרוב הקושיות שיכולות לעלות מלימוד הדף. חסרונות - יקר קצת, ולרוב המסכתות יש שניים שלושה כרכים.

חברותא הוא אחד הביאורים האהובים עלי. נראה לי שקצת פחות מתאים למתחילים שמעולם לא למדו גמרא, משום שאין בו תרגום לחלק מהמילים, אבל המהלך מבואר בו היטב ובהערות יש הרחבות מעולות מהראשונים, כמו גם ביאור לקושיות. ללימוד עיון - הוא מומלץ במקום ראשון ללא ערעורים, וגם ללימוד בקיאות למי שזה לא הדף הראשון שלו הוא מומלץ היטב.
אה, ועוד יתרון עצום - יש אותה בפורטל הדף היומי🙃

(המשך בתגובה ראשונה)","831","","1583","True","True","False","","2128","37.19.127.80","0","0","כללי|",""),new Message("65912","65910","הדרכה בלימוד דף יומי- המשך","01/01/20 10:18","ד טבת","תש"פ","10:18","בור ועם הארץ","מבין כל הביאורים ללימוד בקיאות (לא כולל הערות), החביב עלי ביותר הוא ושיננתם. יש לו יתרון גדול מאוד על פני שטינזלץ ושוטנשטיין - הוא לא מאכיל בכפית. הוא מבאר היטב, אבל גם מלמד תוך כדי את המהלך של הגמרא ואת "הראש" שלה. אחרי מסכת או אפילו חצי בעזרת ושיננתם, אפשר ללמוד לבד גמרא, ע"י הכלים שנרכשו בלימוד בעזרתו.

מה לעשות בפועל - לענד, רצוי להתחיל מסכת אחת שתיים (למי שזאת ההתקלות הראשונה עם דף גמרא) באמצעות שוטנשטיין (או שטינזלץ), ולאחר מכן לעבור לושיננתם ומשם בהדרגה לגמרא רגילה.
למי שנרקמה בעבר חברות עם דף גמרא, כדאי לענד להתחיל בלימוד עם ושיננתם כדי "לחזור לעניינים" קצת, ואח"כ לעבור לחברותא או לגמרא רגילה, עפ"י הצורך וההספק.

ולזכור, זה לא דחוף - אין רע בללמוד מגמרא מבוארת, לזה היא נועדה. רק לשים לב שלא תדחק יותר מדי את הסברא מבחוץ המקורית, כפי ההבנה שלך.

יש עוד הרבה כלים שימושיים בפורטל הדף היומי. לדוגמא, מילון ארמי עברי, כולל אפשרות לתרגום קטע. אלפי שיעורים ועשרות ספרים בנושאים שונים הקשורים בש"ס. פורום שבו ניתן לדון בעניינים שונים, ולהתעדכן. טקסט מלא וצורת הדף של כל הש"ס. ביאור מושגים ושמות מהגמרא. חיפוש בש"ס. גם תקציר הדף ועוד הרבה, מומלץ להכנס להסתכל, יש גם ישומון אם יותר נוח;)

בהצלחה רבה:) כמובן שכל הרשום לעיל הוא לענ"ד בלבד ואין לראות בו כהוראה חד משמעית.","831","","1583","True","True","False","","291","37.19.127.80","0","65910","כללי|",""),new Message("65917","65912","'בורים' כמותך ירבו בישראל","01/01/20 11:19","ד טבת","תש"פ","11:19","אור חדש","","458","","1583","False","True","False","","212","213.151.55.26","0","65910","כללי|",""),new Message("65947","65912","הדרכה בלימוד דף יומי- המשך- איך זוכרים?","01/01/20 17:33","ד טבת","תש"פ","17:33","בור ועם הארץ","ראשית כל, ראוי לדון, למה בכלל לומדים?

למה ללמוד דף יומי?
לכאורה ישנן הרבה סיבות למה לא ללמוד. לפעמים אין זמן, לומדים במהירות ובשטחיות, לא זוכרים הרבה. למה כן ללמוד?

ובכן, קודם כל, מחוייבות. בלימוד הדף היומי, אתה מחויב ללמוד במסגרת חיצונית של- כל העולם. אי אפשר להשתרך מאחור בעשרה דפים, מכיוון שהשאר כבר ימשיכו הלאה ואתה תוותר לבד. עצם החיוב להיות ביחד עם כולם, דוחף אותך להתקדם ולא לפגר מאחור.

דבר שני- היקף והספק . בלימוד הדף היומי, אפשר לעבור במשך שבע וחצי שנים, בלימוד של עשרים דקות עד שעה, על כל התורה שבע"פ. מדובר בהספק רציני לכל הדעות, שראוי לכל אדם לעשות ולו פעם אחת בחייו, כמאמר הרב פיינשטיין: ""שיש מצווה על כל אחד מישראל ללמוד את כל התורה כולה... והיינו שצריך להשתדל שילמוד בכל יום פרק אחר... וכשהתחילו להתרשל, הונהג ע"י הגאון ר' מאיר שפירא שיהיה דף יומי כללי קבוע בכל העולם. שבלימוד זה מקיימין לימוד כל תורה שבע"פ".

עוד דבר, הינו העניין ש לומדים את כל הש"ס. בכנות ועם יד על הלב, מתי בפעם האחרונה פגשת בחור שלומד בישיבה סטנדרטית ועסק בסדר קדשים? במסכת יומא? פסחים? הלימוד במסגרת שמקיפה את הש"ס כולו, ולא רק את חמש עשרה המסכתות הישיבתיות.

רבים מלומדי הדף היומי מלמדים על הסיפוק שהם חשים בעקבות הלימוד. הדף היומי יוצר מן מסגרת, המיועדת אף לבעלי בתים, של תורה; או שקמים בבוקר, דבר ראשון, הדף היומי, או אחרי ערבית ובהפסקת צהריים בעבודה; אבל לא עובר יום בלי תורה, ולא עובר יום בלי התזכורת הזאת לכך שאנו עוסקים בחיי נצח, ולא רק בחיי שעה.

בלימוד דף יומי גם נוצר שיתוף יחד עם כלל ישרא-ל. כשכל העם לומדים את אותה הסוגיא, אתה יכול לפגוש את חברך בתור למכולת ולהתייעץ עמו, או בטיול בחו"ל לפגוש י'הודי שלא הכרת ולדון עמו בקושיא שעלתה לך אתמול בדף.



ולגופא דטענה- אנשים רבים לא רוצים ללמוד דף יומי מחשש ש"לא יזכרו". והרי מה הטעם ללמוד ולחזור ולשנות, הרי אי אפשר לו לאדם לזכור שלושים דפי גמרא בחודש, כל חודש, במשך שבע ומחצה שנים. הפחד של מה יצא מזה, אם תהי'ה לזה תועלת, מרתיע רבים.

ישנם מספר פתרונות ותירוצים בעניין, המשלימים זה את זה. אסקור כאן בקצרה את חלקם.
(המשך בהודעה הבאה)","831","","1583","True","True","False","","191","213.151.41.22","0","65910","כללי|",""),new Message("65920","65917","שוטנשטיין","01/01/20 12:10","ד טבת","תש"פ","12:10","עלי","לא צויין שאת שוטנשטיין אין למצוא במרשתת או בפורטל וזה חסרון גדול מאין כמוהו. והכל בגלל כסף כמובן...
כמו כן יש לברר מדוע לא מוקמת מהדורת פירוש אינטרנטית מאירת עיניים, שעל כל מילה/ביטוי בה ניתן יהיה להיכנס לחלון וללמוד עליה בהרחבה, למשל על החכמים השונים המעורבים בסוגיה, עיונים כמו בשטיינזלץ ( שלעתים הם עינויים קצת כי הכתב קטן ולא מתחשב במי שצריך משקפיים... ). ביאור כזה, ראוי שייכתב בהדרגה ובאופן שוטף על בסיס הפירושים הקיימים זה מכבר, אבל היות ויהיה מדובר במהדורה אינרנטית, ניתן יהיה לשנותו ולתקנו ולהוסיף בו באופן שוטף כל הזמן (!) ע"י צוות ת"ח שיהיה אחראי עליו, לפי הפשטות, וגם עפ"י החסידות ופרד"ס הפרשנות והמחקר המתחדשים בכל יום.
הריני משליך את הכפפה כי לא בכח אדם קטנטן כמוני להרימה אבל זו האוטופיה שלי בלימוד....","209","","1583","True","True","False","","274","141.226.56.150","0","65910","כללי|",""),new Message("65922","65917","תוסיף מרכאות !","01/01/20 12:20","ד טבת","תש"פ","12:20","אבי גרינבלט","לרגע נבהלתי.....","539","","1583","True","True","False","","141","80.178.202.72","0","65910","כללי|",""),new Message("65921","65920","יש לך בויקיטקסט","01/01/20 12:14","ד טבת","תש"פ","12:14","אור חדש","","458","","1583","False","True","False","","179","213.151.55.26","0","65910","כללי|",""),new Message("65961","65921","זה לא זה.","01/01/20 20:59","ד טבת","תש"פ","20:59","בור ועם הארץ","ויקיטקסט אינו נערך ע"י צוות ת"חים, הוא פתוח לכל מאן דבעי ואינו מקבל את תמיכת הרבנים ו/או המפרשים, בעיקר מהסיבה הנ"ל.
(ישנן נוספות, אך זו הבעי'ה העיקרית)","831","","1583","True","True","False","","144","213.151.41.22","0","65910","כללי|",""),new Message("65948","65947","לימוד דף יומי- המשך- איך זוכרים? (ב)","01/01/20 17:34","ד טבת","תש"פ","17:34","בור ועם הארץ","שיטת הסימנים. "מילתא דתמיהא מידכר דכירא להו לאינשי", אנשים זוכרים דברים שלכאורה לא רגילים א-לי'הם, בחינת "הציבי לך ציונים". בכל סוגיא, לשאול את עצמך: מה? למה? איך? מה ההכרעה למעיישה?
באיזה אופן מפורטים פה השקלא וטריא של הגמרא? וכמובן לסכם, אחרי שלוש שורות/ שליש, רבע עמוד, תלוי בסוגיא הנלמדת ובאופי האדם.
או בגישה אחרת, ללכת עפ"י הוראת הרמב"ן, וכאשר תקום מן הספר תחפש באשר למדת אם יש בו דבר אשר תוכל לקיימו, ולראות, איך סוגיא זאת מתקשרת לחיים שלי, במעשה, וכך לזכור. ניתן גם להעזר בציורים, תרשימים, ראשי תיבות ועוד.

לימוד בקול גם תורם רבות לזיכרון. "א-ל תקרי למוצאיהם אלא למוציאי'הם בפה". למה? כי כך לא רק העיניים משתתפות בלימוד, א-לא גם הפה והאוזן. עפ"י תוספות במגילה לב, מומלץ ללמוד אף בזמר ובניגון, הזמרה מעוררת את הזכרון, ודבר זה אף מקרב לשינון בע"פ של הדף.

שיטה נוספת היא לימוד עפ"י כללים. לרוב התנאים והאמוראים יש משנה מסודרת, ובהכירה ניתן אף "לנחש" מה תהי'ה סברתם בדיון מסוים. כמו כן, הקבלות- הרבה מהסוגיות הנידונות בנזיר נידונות אף בנדרים ולהפך. מה החילוקים? מתי ההכרעה דומה? מה הטעם שעומד מאחורי דברים א-לו? שימת דגש לכך תגביר את הזיכרון שלך בסוגיא.

כמו כן, ללמוד בסדר, כלומר, בסיכום כל דף/ סוגיא לסכם: למדנו כך וכך מחלוקות, הראשונה היתה בין רב לשמוא-ל, כאשר דעתו של רב שהביא שתי ראיות התקבלה להלכה. וכו'. כך יתברר לך הסדר וההגיון שמאחורי הסוגיא, וי'הא בידיך כלי ללמוד ולחזור בבהירות.

לימוד בחשק ובהתלהבות.. ישנם שני אופנים לזכרון, האחד, כאשר לומד האדם וחוזר ושונה על לימודו, השני, כאשר הדבר מעורר בו התפעלות, כגון חידוש עצום שנגלה לו, ומרוב התפעמות רוחו הדבר נותר חרוט בזכרונו. אמנם בלימוד בקיאות לא תמיד ישנה ההתלהבות, הבולטת יותר בלימוד העיון, אך יש לעמול ולהתפלל גם לחשק בלימוד זה- וכמובן שאין להזניח חזרות, שזה הגורם המרכזי לזכרון.

והבא לטהר מסייעין בידו.","831","","1583","True","True","False","","170","213.151.41.22","0","65910","כללי|",""),new Message("65971","65948","לא מספיק דף יומי","02/01/20 04:14","ה טבת","תש"פ","04:14","עם הארץ","צריך לעבור גם על כל המשניות","248","","1582","True","True","False","","410","73.125.123.162","0","65910","כללי|",""),new Message("65972","65971","צריך זאת מילה חזקה, אבל","02/01/20 07:31","ה טבת","תש"פ","07:31","בור ועם הארץ","מקובלני מהרב שרקי שליט"א, שמומלץ ללמוד לפני כל מסכת את משניותי'ה ואת התוספתא שלה (במידה ויש). כך גם פסוקים בתורה שרלוונטיים, הקדמות הרמב"ם וקהתי, כדי להכיד היטב את מושגי המסכת ובמאי עיסקינן.
(ואכן- במסכתות שלמדתי לפי הדרכה זו, הצלחתי ללמוד הרבה יותר מהר, לדוג', שבועיים הכנה ללימוד זבחים (שעה ביום) ושבועיים לימוד (שעתיים וחצי ביום, גפ"ת כולל סטיות לעיון). כך לא מסתבכים עם קושיות שהתשובה עלי'הן במשנה הבאה ועם הכרת המושגים.)

הערה חשובה. יש"כ.","831","","1582","True","True","False","","174","213.151.41.22","0","65910","כללי|","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);