var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=57386;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","63"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","44"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("57373","0","מדוע הרים רבי עשר אצבעותיו?","29/06/18 01:25","טז תמוז","תשע"ח","01:25","-Heat-","הגמרא מספרת לפני שרבי יהודה הנשיא נפטר הוא הרים את ידיו ואמר כך:
"בעשר אצבעותיי יגעתי בתורה, ולא נהניתי אפילו באצבע קטנה"

השאלה היא מדוע היה צריך רבי להרים את ידיו ולנקוט בלשון הזו "בעשר אצבעותי יגעתי בתורה", מה ההקשר בין אצבעות הידיים לעמל התורה? מילא היה אומר שיגעתי על ידי המחשבה בתורה ועל זה הדרך.. אבל לומר בעשר אצבעותי זה שייך לבן אדם עובד: לחקלאי או נגר וכו'..?
(מיותר לציין שאין ההקשר קשור לזה שהוא כתב את התורה שבעל פה על כתב, שהרי ודאי רבי לא כתב בפועל, אלא סופר שהיה שם, שרבי היה מכתיב לו, והסופר היה מעלה על הכתב).

אלא יובן בעזרת השם על פי משל ועוד כמה הבחנות:
מסופר על רב אחד שהיה בקיא בכל חדרי התורה במיוחד בהלכה באופן יוצא מן הכלל, אנשי הקהילה נורא אהבו את חוכמתו והיה עונה להם על כל שאלה שהם רצו, החליטו אנשי הקהילה למנות אותו כרב העיר עליהם, אך יש בעיה קטנה שאותו רב יוצא למועדון, וגם לא מניח תפילין אבל עונה להם על כל שאלותיהם במדויק ובבקיאות גדולה.
האם אפשר למנות כזה איש לרב העיר? שהרי הוא עונה להם על כל שאלותיהם בהלכה אבל מאידך הוא עצמו לא מקיים את מה שהוא מורה, האם זה מהווה בעיה?

כך טענו תלמידיו של אריסטו שהיה פילוסוף והוגה דעות ברמה לא רגילה, והיה ראש על כמעט כל הוגי דעות שהיו לאחריו וכולם הושפעו ממנו. והיה מלמד אותם איך לנהוג בתרבות ובדרך ארץ בצורה בלתי רגילה, אך להפתעת התלמידים אשר ראו אותו אוכל בצורה בלתי הולמת ואפילו ברברית, אשר נדהמו למראה עיניהם, הייתכן שרבם הגדול אשר לימד אותנו מזה תרבות ודרץ ארץ ינהג ככה בעצמו?! והשיב להם אריסטו שאין סתירה ונימוקו עמו: כשדרשתי לכם מזה תרבות ודרך ארץ הייתי בתפקיד, אבל כשאני לא בתפקיד אני לא מחוייב לנהוג כך, כמו שאתם מבינים כשאני מסביר לכם על משולש אתם לא מצפים כשאני אתנהג כמו משולש כלומר זה שאני מסביר זה לא אומר שאני אמור לנהוג כך אלא כשאני בתפקיד אני נוהג כך, אבל כשאני לא בתפקיד אין זה מחייב אותי.

ובאמת טענתו צודקת לגמרי.
אבל התורה היא לא כך, ומדוע?
חז"ל אומרים שהתורה היא לא כמו שאר החכמות, בתורה נאמר "ועשיתם אתם" אל תקרא אותם אלא אתם, שהתורה עושה אתכם כלומר שלימוד התורה צריכה לשנות אותך, ואם התורה לא שינת אותך מהלימוד, לא למדת תורה. אלא זה נקרא שלמדת חכמה.

אם כן נחזור לאותו משל של הרב הבקי אך לא מקיים מצוות, נמצא שאף על פי הבקיאות שלו והוא יכול להיות החכם הכי גדול בתורה, אם נמצא שהלימוד שהוא יודע לא שינה אותו הרי שהוא לא למד תורה אלא חוכמה וברור שאיש כזה לא יכול להיות רב.
וזה ההבדל בין התורה לשאר חוכמות.

אם כן נבין עכשיו מדוע רבי הרים דווקא את עשר אצבעותיו, האצבעות מראות על הפעולות, כמו שאומרים: בעשר אצבעותי בניתי את כל זה, שהרי הידים זה ביטוי לפעולות שעושים, רבי בעצם גילה דעתו ואמר: גלוי וידוע לפנייך שכל התורה שעמלתי הביאה אותי לידי מעשה (שזה ביטוי עשר האצבעות) שהגיע למצב שכל פעולה שהוא עשה הייתה מחושבת ועל פי ההלכה, עד כדי כך שינתה אותו התורה, ויפה דקדק ולא אמר 'עמלתי במחשבה על התורה' - שזה כשאר חכמות שהרי זה לא מורה על דרך התורה כי זה לא מחייב שינוי במעשה כמו התורה, כמו שחז"ל הסבירו.

נמצא שאם התורה שלומדים לא משנה את מידות האדם ואת האופי שלו ואת יראתו, הרי שהוא לא למד תורה אלא החכים בעלמא, כמו שחזל אומרים חמור נושא ספרים, והמון ביטויים.

יסוד חשוב.","636","","2132","True","True","False","","1061","46.19.85.5","0","0","כתובות|עד ע"א",""),new Message("57377","57373","יפה","29/06/18 09:01","טז תמוז","תשע"ח","09:01","אור חדש","אומנם ראה רש"י שם:
ולא נהניתי בעולם הזה - [אפילו] לפי טורח שיגעתי באצבע קטנה שלי:

כלומר שלא הוזכרו האצבעות לפירושו אלא להראות היחס בין העמל לבין ההנאה שעמל יותר מפי עשר ממה שנהנה","458","","2132","True","True","False","","125","31.210.180.253","0","57373","כתובות|עד ע"א",""),new Message("57378","57373","המשנה נכתבה בתקופת רבי?","29/06/18 10:51","טז תמוז","תשע"ח","10:51","הראל","מקובל לומר שיש מחלוקת האם רבי כתב את המשנה או רק ערך אותה (ובפועל היא נכתבה הרבה יותר מאוחר, ולדעת הסמ"ג בהקדמה: "ועוד טעם אחר בפרקי דרבי אליעזר, מפני שראה הקב"ה שעתידין אומות העולם 24 ספרים שיש בספר תורה, נביאים וכתובים ולהפכם לרעה ולמינות, מסר סימנין למשה בעל פה. ולא הסכימו מן השמים לכותבן עד לאחר שעמדו אמונת אדום וישמעאל פן יעתיקו אותם הגויים ויהפכו אותם לרעה כמו שעשו בתורה שבכתב")

י"נ אפשטיין, מבוא לנוסח המשנה, ב, עמ' 693:
"חכמי ישראל נחלקו בזה מאז לשני מחנות:
רס"ג בס' הגלוי, רב שמואל בן חפני (ר' שמואל הנגיד) במבוא התלמוד, רב נסים במפתח, הרמב"ם ועוד, סוברים שכל חכם וחכם היה כותב לעצמו ורבי כתב את המשנה.
לעומתם הצרפתים למן רש"י (...) ועד המרדכי (...) מחליטים שלא נכתב כלום בימים הראשונים, לא המשנה ולא התלמוד, אלא שבדורות האחרונים (בימי רבנן סבוראי) התירו לכתוב מפני השכחה המצויה".

ואף ידוע שזהו אחד ההבדלים הבולטים בין שני הנוסחים של אגרת רש"ג.

אך לעומת המחלוקת הגדולה שהביא אפשטיין, אברמסון ("כתיבת המשנה", תרבות וחברה בתולדות ישראל בימי-הביניים, עמ' 52) טוען ש:
"נראה לי ברור שלא היו שתי שיטות בעניין כתיבת המשנה על-ידי רבי אלא שיטה אחת היתה והיא שרבי לא כתב את המשנה על ספר כדי שילמדו ממנו, אלא כתבה להיות שמורה ולימד אותה בעל-פה".


ולגבי דברי הגמרא בכתובות עד ע"א, כתב הרב ראובן מרגליות (יסוד המשנה ועריכתה, עמ' נט) שיש לכאורה סיוע קל לשיטה שרבי כתב את המשנה:
"ויתכן כי על אשר טרח רבינו הקדוש לכתוב משנתו בספר רמז באמרו גלוי וידוע לפניך שיגעתי בעשר אצבעותי בתורה (...) בעוד שהיגיעה ללמוד וללמד תתיחס להראש או להלב".","46","","2132","True","True","False","","530","46.121.45.16","0","57373","כתובות|עד ע"א",""),new Message("57384","57377","אור חדש","29/06/18 12:11","טז תמוז","תשע"ח","12:11","-Heat-","ולא נהניתי בעולם הזה - [אפילו] לפי טורח שיגעתי באצבע קטנה שלי:

כלומר שלא הוזכרו האצבעות לפירושו אלא להראות היחס בין העמל לבין ההנאה שעמל יותר מפי עשר ממה שנהנה
----------
אמת. אבל זה לא עונה על השאלה מה ההקשר של אצבעות הידיים לבין עמל, ופה ההסבר.","636","","2132","True","True","False","","118","46.19.85.5","0","57373","כתובות|עד ע"א",""),new Message("57386","57378","ראיה","29/06/18 13:31","טז תמוז","תשע"ח","13:31","דוד כוכב","מסכת בבא מציעא דף מד ע"א:
"מתני ליה רבי לרבי שמעון בריה: הזהב קונה את הכסף. - אמר לו: רבי, שנית לנו בילדותיך הכסף קונה את הזהב ותחזור ותשנה לנו בזקנותיך הזהב קונה את הכסף?".
מסכת עבודה זרה דף נב ע"ב:
"מתני ליה רבי לרבי שמעון ברבי: עובד כוכבים מבטל עבודת כוכבים שלו ושל חבירו. א"ל: רבי, שנית לנו בילדותך: עובד כוכבים מבטל עבודת כוכבים שלו ושל ישראל... בילדותו מאי קסבר, ובזקנותו מאי קסבר?".

"מתני ליה" = שנה באוזניו. לא היה נוסח כתוב ששונה.
גם את דברי הרמב"ם יש לפרש שלאו דוקא כתב, אלא ניסח את המשנה שנכתבה ברבות הימים. ולשון "כתב" הוא לשון מושאל מרגילות חיבור הספרים הכתובים.","125","","2132","True","True","False","","678","213.151.52.137","0","57373","כתובות|עד ע"א",""),new Message("57425","57378","האיך אפשר לכלל ישראל לפספס את האוצר","04/07/18 21:24","כא תמוז","תשע"ח","21:24","אמלתראות","באתר chaver של רבי משה קליין שליטא, ובבלוג kavvanah.wordpress
התראיין ומראה בעליל איך שרבינו הקדוש שיכפל ואירג את סדר המשניות בדרך התורה כלוחות, [וכן היא ע"ד הקבלה, אלא שקיבל מרבו הגה"ק מוניטו זי"ע לא לגלותה]","267","","2127","True","True","False","","226","74.113.189.218","0","57373","כתובות|עד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);