var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=49706;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("49706","0","משפט פיתגורס בחזל ובראשונים - סיכום קצר","04/05/17 18:31","ח אייר","תשע"ז","18:31","אביגדור","בגמרא כידוע לא נמצא משפט פיתגורס. אלא רק הכלל לגבי המקרה הפרטי של אמתא ותרי חומשי בריבוע - למשל אתמול ב"ב קא: ובעוד מקומות.
בדף שלנו קב. למטה הרשבם ותוס' דנו לגבי אלכסונים, מהרשבם מוכח שהוא לא הכיר את משפט זה ואף חישובו אינו מתאים למציאות, כפי שהעירו תוס'. תוס' הוכיחו שיש הבדל בין אלכסון של 4X6 לבין 5X5, אך נראה שלא הכירו את משפט פיתגורס, שאל"כ מסתבר שהיו מביאים אותו כסיעתא לדבריהם.
כמחלוקת כאן נמצאות עוד מחלוקות של רש"י מול תוס', למשל לגבי סולם בעירובין עח:, שרש"י חישב אלכסון וכו' בדרך שאינה מתאימה למציאות ותוס' העירו על כך, אך שוב, לא הזכירו את פיתגורס.
הר"ש (כלאיים פ"ה מ"ה ד"ה ד על ד) הזכיר את משפט זה במפורש בשם "חכמי המידות", אך הוא הוכיח מהמשנה נגד משפט פיתגורס. לדבריו מוכח מהמשנה שם שאלכסון של 20 על 30 הוא 32, במקום 36 ע"פ משפט פיתגורס , ועל סמך זה הוא דוחה את משפט זה, ומסיק "ועל כורחין ליתא לההיא כללא", וכותב שאין אדם יכול לעשות כלל לאלכסון של ריבוע שאורכו יתר על רוחבו. ואכן תוס' יו"ט שם חלק עליו וכתב שגם אם הוקשתה לו משנתנו, לא היה לו להכחיש את מה שנראה לעיניים ואת דברי חכמי המידות. מחלוקתם זו יסודית מאוד לשאלות של תורה מול מדע וכו'.
בספר פי שניים לרא"ש (כלאיים פ"ה מ"ה) ישנה הוכחה (לא ברור מלשונו האם היא חידוש שלו או מחכמי המידות) למקרה פרטי של משפט פיתגורס.
גם התשב"ץ הזכיר את משפט זה.
באחרונים הזכירו את משפט פיתגורס ואף הביאו הוכחות לדבריו, שות מעיל צדקה והגרא באייל משולש.

כאן המקום לציין שמשפט פיתגורס לא התגלה ע"י פיתגורס, הוא היה מוכר אף בתרבויות עתיקות. פיתגורס הוא הראשון שהביא לו הוכחה. במשך הדורות הביאו לו הוכחות נוספות רבות מאוד. אחת הראשונות, שדומה מאוד להוכחתו של הראש אך דנה על כלל המקרים, נמצאת בספר סיני עתיק - Zhou Bi Suan Jing.

מעניין להזכיר שכל הראשונים שהזכירו את משפט פיתגורס, לא הזכירו את שמו. לעומת זאת, מפרשים רבים כן הזכירו את שמו דווקא בתחום אחר... הביאו אותו כ""תנא דמסייע"" (המרכאות הכפולות בכוונה...) מכך שהוא האמין בגלגול נשמות (אברבנאל דברים כה-ה ד"ה ואמנם, אלשיך ויקרא יג-ח, ספר חרדים פרק ז אותיות נה-נו, ראשית חכמה ו-מב, מגדל עוז (יעב"ץ) בית מידות עליית היראה גנזך יט, וכן הזכיר זאת בספר יוחסין מאמר ו ד"ה חבקוק. ובמטפחת ספרים (עמ' 68 ד"ה רק) כתב שמקור האמונה בגלגול אצלנו, ופיתגורס לקחה מאיתנו וטעה בפרטיה).","571","","2556","True","True","False","","3731","213.151.41.217","0","0","בבא בתרא|קב ע"א",""),new Message("49715","49706","מה קשור פיתגורס לגלגול נשמות ?","04/05/17 21:55","ח אייר","תשע"ז","21:55","הודו_כי_טוב","","207","","2556","False","True","False","","274","79.182.48.71","0","49706","בבא בתרא|קב ע"א",""),new Message("49719","49715","הרבה מחכמי יוון עסקו בתחומי מדע רבים","04/05/17 23:01","ח אייר","תשע"ז","23:01","אביגדור","אריסטו למשל עסק בפילוסופיה, ביולוגיה, אנטומיה, פיזיקה, אסטרונומיה, מטאורולוגיה, אופטיקה, גיאולוגיה, לוגיקה ומוסר.
לענייננו, פיתגורס לא עסק רק במתמטיקה,
אלא גם בפילוסופיה, ובתחום הזה הוא האמין בגלגול נשמות.
וגם באסטרונומיה
(והוא סבר שהגלגלים מרעישים בתנועתם, ע"פ זה הרמבם במו"נ ח"ב פרק ח כתב שהגמרא יומא כ: על הרעש לגלגל השמש היא בשיטת הפיתוגוריים שנדחתה, ולכן הרמבם דחה את גמרא זו.
כמו"כ הוא היה מהראשונים שהוכיחו שהארץ כדורית, אם כי הוא סבר שהיא אינה במרכז העולם. השיטה שהתקבלה ביוון לבסוף איחדה את שיטתו בדבר כדוריות הארץ עם שיטת אנכסימנדרוס, בן-דורו בערך, שסבר שהארץ במרכז היקום אך לא ידע שהיא כדורית)","571","","2556","True","True","False","","289","95.86.101.130","0","49706","בבא בתרא|קב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);