var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=38196;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","49"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("37970","0","ר' יוחנן בימי רשב"ג?","12/12/14 15:37","כ כסלו","תשע"ה","15:37","בר אווזא","רש"י מסביר שר' יוחנן, שהיה בסוף האמוראים, העיד על מעשה שהיה אצל רבן שמעון בן גמליאל.
ולכאורה יש להקשות: הרי מצינו שרבי יוחנן נולד בימי רבי (יומא פב: בעוברה שהריחה ולחש לה). ואף שאפשר לדחוק שהיה זה בימי רשב"ג ולטעון שימי נשיאותו של רבי לא היו ארוכים, דוחק הוא, ואין משמע כן, ומובא שר' יוחנן היה תלמיד צעיר אצל רבי, ושם פגש את רב (חולין נד.).","492","","3426","True","True","False","","817","212.76.113.189","0","0","יבמות|סד ע"ב",""),new Message("37977","37970","רש"י מסביר שהיה אמורא ובסוף התנאים","14/12/14 07:20","כב כסלו","תשע"ה","07:20","אלף בית רשי","קושיתך היא לא על רש"י אלא על הגמרא, ולהיפך רש"י מנסה להסביר שהיה בסוף ימיו של רשב"ג , רבי הוא בנו של רשב"ג
אבל זה ברור שהגמרא היא זו שאומרת שרבי יוחנן העיד על מעשה בימי רשב"ג,
לתועלת הענין הנה קישור לויקפדיה רבי יוחנן רשבג","278","","3424","True","True","False","","351","76.68.227.16","0","37970","יבמות|סד ע"ב",""),new Message("38016","37977","לענ"ד לא ייתכן שרבי יוחנן ראה רשב"ג","16/12/14 23:35","כד כסלו","תשע"ה","23:35","זילבר פדואל","באיחור קל אני מגיב בנושא.
עפר לרגליו של רבן של ישראל רש"י
אבל זה נראה כלא ייתכן

בע"ה אחפש בהיימן כדי לאשש הטענה

בר אווזא - מויקיפדיה לא הייתי מביא ראיות... אבל בכל מקרה זו ראיה לסתור. בערך ר' יוחנן כתוב " הוא נולד בציפורי, בשנותיו האחרונות של רבי יהודה הנשיא"

אכן רשי נדחק לומר שר' יוחנן ראה המעשה ולא רק שמע, כי אם שמע, מניין שהיה בסוף ימי רשב"ג.
וכמו שכתבת השאלה היא על הגמרא ולא על רש"י.
אבל אני חושב שאפשר להסביר אחרת את הגמרא.
אכתוב בהמשך בע"ה","504","","3422","True","True","False","","193","109.65.51.148","0","37970","יבמות|סד ע"ב",""),new Message("38155","37977","הקושיא על רש"י ולא על הגמרא","27/12/14 20:37","ה טבת","תשע"ה","20:37","בר אווזא","אפשר היה להסביר בפשטות, שכיוון שר' יוחנן נקט גרסה זו במחלוקת רבי ורשב"ג, קים ליה ממקור נאמן שכך היא.","492","","3411","True","True","False","","95","31.44.131.164","0","37970","יבמות|סד ע"ב",""),new Message("38017","38016","האם ראה ר' יוחנן את רשב"ג","17/12/14 01:50","כה כסלו","תשע"ה","01:50","איתן","כפי שכבר נאמר - מסופר במסכת יומא (ומובא בויקיפדיה...) כי אמו של ר' יוחנן, בעודה מעוברת ממנו, התאוותה לאכול ביוה"כ, ורבי הורה ללחוש לה כי יום הכיפורים היום. ולפי זה משמע שר' יוחנן נולד בימי רבי ואחרי פטירת רשב"ג.
אגב מה שכתוב בויקיפדיה כי ר' יוחנן נולד בסוף ימי רבי - לענ"ד לא נכון, כי הוא הספיק ללמוד תורה בבית מדרשו כתלמיד צעיר. לא מסתבר על כן שנולד ב- 17 שנותיו האחרונות של רבי, אלא לפחות מספר שנים קודם.
רש"י הבין בגמרתנו כי ר' יוחנן ראה בעצמו את המעשה עם רשב"ג. אמנם על זה ניתן להתווכח, כי אולי הוא שמע עליו בבית המדרש ממקור נאמן. על כל פנים לפי רש"י צריך לומר כי ר' יוחנן נולד עוד בימי רשב"ג, ואף היה מעל בר מצווה בימי רשב"ג כדי להעיד על מעשה (בסוף פרק שני של כתובות נאמר שאדם אינו יכול להעיד בגדלותו על מה שראה בקטנותו), והמעשה שהיה בזמן שאמו היתה מעוברת - רבי הרי לא היה קטלא קניא, וכנראה הוא היה שם ולא רשב"ג ולכן הוא היה זה שנשאל.","123","","3421","True","True","False","","247","95.86.107.142","0","37970","יבמות|סד ע"ב",""),new Message("38029","38017","היימן בתירוץ נפלא על רש"י","18/12/14 00:17","כו כסלו","תשע"ה","00:17","זילבר פדואל","ב"ה מצאתי לי רב.

היימן ב-תולדות תנאים ואמוראים חלק ב' עמוד 659 , ערך ר' יוחנן,
מצטט את רש"י וכותב -
"בלא ספק כונת רבינו לומר שרבי יוחנן הכיר עוד החכמים שהעידו שראו המעשה מרשב"ג וזה ברור"","504","","3420","True","True","False","","218","109.65.51.148","0","37970","יבמות|סד ע"ב",""),new Message("38041","38029",":(","18/12/14 09:53","כו כסלו","תשע"ה","09:53","אור חדש","נ"ל שזו היתה ההבנה הפשוטה של לפחות רובנו בגמרא, רש"י בפירושו הכריח שריו"ח עצמו ראה המעשה ולא מפי אחר.","458","","3420","True","True","False","","99","37.60.46.62","0","37970","יבמות|סד ע"ב",""),new Message("38054","38029","לא ראיתי תירוץ על רש"י אלא עיוות דבריו","19/12/14 07:01","כז כסלו","תשע"ה","07:01","אלף בית רשי","רש"י כותב במפורש בלשונו "והוא ראה את המעשה" מה שייך לפרש ששמע מאלו שראו, והלא אין עיוות גדול מכך,
היום דברתי עם מו"ר אבי שליט"א ושאלני מדוע חייבים לומר שמעשה עוברה שהריחה היה בתקופת היותו של רבי "נשיא" ,מה גם שבגמר כתוב רבי סתם ולא רבי יהודה הנשיא ויתכן בהחלט שמעשה עוברה שהריחה היה בתקופה נשיאות של רשב"ג אביו של רבי = רבי יהודה הנשיא ובגיל מבוגר יותר היה רבי יוחנן תלמידו של רבי יהודה הנשיא,
והנה אציג לכם כאן את שנות חיים של רשב"ג רבי = רבי יהודה הנשיא ורב יוחנן כך שסיפור זה שכאן כפי שרש"י לא בסתם נדרש לפרש ולהסביר את יתכנות המעשה וכפי שרש"י הבין שמוכרח רבי יוחנן היה לראות את המעשה ולא רק לשמוע:
רשב"ג ג'תת"ע בערך שנת לידתו,
בנו רבי (רבי יהודה הנשיא) ג' תתצ"ז בערך פטירתו ג'תתקפ"ה בערך
רבי יוחנן ג'תתק"מ בערך שנת לידתו בשנה זו רשב"ג בן 70 ומשמש בנשיאות, בנו רבי רב ופוסק בעיר מגורי אימו של רבי יוחנן
בשנת ג'תתקנ"ה בערך , רבי יוחנן נער צעיר בן 15 רואה את הסיפור עם ארבעת האחיות ומעיד על כך בשנים מאוחרות יותר , וכפי שרש"י מסביר מעשה זה מתרחש בסוף ימיו של רשב"ג , נאמר שבשנת ג'תתקנ"ז נפטר ואז מתחילה נשיאותו של רבי רבי יהודה הנשיא עד לפטירתו בשת ג'תתקפ"ה בערך,
רב יוחנן חי כמאה שנים עד לשנת ד'מ
לפיכך תמיהני על הרב היימן שאף לפי הנכתב בספרו סיפור זה יתכן אם כי בשינויים קטנים בשנים אמנם לפי היימן נפטר רשב"ג בג'תתקל"ה ולא מצאתי ראיה חזקה בדבריו מה דוחף אותו להגיד את זה ובהחלט יתכן שנפטר זקן ושבע ימים","278","","3419","True","True","False","","261","76.68.227.16","0","37970","יבמות|סד ע"ב",""),new Message("38064","38054","מאין השנים?","20/12/14 20:10","כח כסלו","תשע"ה","20:10","איתן","יישר כח לאור ל-א"ב רש"י, רק אנא אמור לנו מנין המקורות לתאריכים?

אני צריך לברך כאן "ברוך שכיוונתי": מה שאמרתי שאולי ר' יוחנן לא ראה את המעשה אלא שמע ממקור נאמן - הרי זו הסברא של הרב הימן, מה שאמרתי שלפי רש"י המעשה מעיבורו של ר' יוחנן היה בחיי רשב"ג, אך שאלו את רבי כיון שהוא היה שם במקום - הרי זה החשבון של א"ב רש"י. הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו.

אני מברך את א"ב רש"י שחי בגולה ובכל זאת משתמש בשנים העבריות. לטובת המתקשים:
אנחנו עכשיו ה' תשעה שזה כמעט 2015 למניינם, ולפי זה:
ג' תת"ע, לידת רשב"ג (בערך) - 110 למניינם
ג' תתצ"ז, לידת רבי - 137
ג' תתקל"ה, פטירת רשב"ג לפי הרב הימן - שנת 175 למניינם, בגיל 65.
ג' תתק"מ, לידת ר' יוחנן - 180
ג' תתקנ"ז, פטירת רשב"ג (משוער) לפי א"ב רש"י - 197, גיל 87 (!)
ג' תתקפ"ה, פטירת רבי בגיל 88 (!) - 225
ד' מ', פטירת ר' יוחנן בגיל מאה (!) - 280 למניינם
אני מבקש להוסיף שלפי המקובל, תוחלת החיים בתקופות ההם לא היתה כה גבוהה. על ר' יוחנן באמת מסופר שהאריך ימים, אבל לגבי אחרים אני לא זוכר. לשם השוואה: רש"י נפטר בגיל 65, הרמב"ם - בגיל שבעים, ואפילו לפני שלושים-ארבעים שנה אנשים לא האריכו ימים מעבר לגיל 75 בדר"כ.
השאלה היא גם מתי עלה רבי לנשיאות, האם בשנת 175 לערך לפי הרב הימן או כמעט בשנת 200 לפי ההשערה של א"ב רש"י, ואיך זה משתלב לנו עם הידע ממקורות אחרים על התקופה: יחס השלטונות הרומאיים היה נוח בימי רבי, מה שאיפשר את עריכת המשנה. האם התאריכים מסתדרים.

אני חוזר לא"ב רש"י, האם התאריכים הם מאגרת רב שרירא גאון? חישובים מסברא? מקור אחר?","123","","3418","True","True","False","","254","213.151.57.84","0","37970","יבמות|סד ע"ב",""),new Message("38070","38064","לאחר עיון בשבת הרי בוודאי שהיימן טועה","21/12/14 04:45","כט כסלו","תשע"ה","04:45","אלף בית רשי","ואין כוונתי להתעמת בקשר לתאריכים וכן כל מיני ראיות הסתברותיות גם היימן לא קבע מסמרות בקשר לפטירתו של רבי וכו' , בקשר לתוחלת החיים של התנאים ואמוראים היא בהרבה פעמים מעל 80 אנא בדוק בספרו של הרב היימן, ולא כפי שציינת הוכחה מימי חייהם של הראשונים,
"אבל" וזה חשוב מאוד כאן בגמרתינו יש ראיה ברורה ולא רק מדברי רש"י , שרבי יוחנן ראה את רשב"ג ועל פי זה אנחנו מסיקים שרשב"ג עבר את גיל 85, וכפי שאני אסביר מיד:
בשלב ראשון = הגמרא מביאה ברייתות סותרות בהם רשב"ג חולק עם בנו רבי (רבי יהודה הנשיא מרבותיו של רבי יוחנן)
שלב שני = הגמרא מסיקה מכך ששניהם חזרו מדבריהם בשלב מאוחר יותר רק שאיננו יודעים איזה מהברייתות היא המאוחרת יותר
שלב שלישי = על כך מביא רבי חייא ראיה מהסיפור ששמע מרבי יוחנן על מעשה שהיה בימי רשב"ג מסביר רש"י שסיפור זה יכול לשמש כראיה מה היא דעתו "האחרונה" של רשב"ג מאחר שאם רבי יוחנן מספר מעשה שראה זה מוכרח להיות בסוף ימיו ממש של רשב"ג,
ועכשיו אשאל על פי היימן שרבי יוחנן שמע מעשה זה ממי שראה, וזה יכול להיות מכל אחד שהוא בן גילו של רבי (רבי יהודה הנשיא) וא"כ מה היא הראיה מתי היה הסיפור , כי הרי ברור שסיפור זה היה בימי חייו של רבי כי הוא הוא הבר פלוגתא של אביו רשב"ג בשתי הברייתות הנ"ל,
לסיום גם מהמשך הגמרא ששואלת שהרי יכול להיות שכך היה מעשה וא"כ מה היא הראיה , מתרצת הגמרא שזה שרב חייא הביא מעשה זה כעדות סימן שהתכוון להסיק דין מכך, והרי אם גם רבי יוחנן רק שמע ולא ראה כבר עליו היינו צריכים לדון האם יש ראיה מדבריו.","278","","3417","True","True","False","","211","76.68.227.16","0","37970","יבמות|סד ע"ב",""),new Message("38160","38070","עדיף תרוץ דחוק ברש"י מסברות לא מבוססות","28/12/14 00:01","ו טבת","תשע"ה","00:01","זילבר פדואל","ראשית כמו ששאל איתן - מנין השנים?
יותר מדי "בערך" אתה כותב...
ולפי חשבון איתן הוספת להם שנים כהנה וכהנה...

שנית - לטעון שבסיפור שלחש לאימו של רבי יוחנן כתוב רבי (ולא רבי יהודה הנשיא) משמע שלא היה נשיא??
והרי בכל הש"ס כתוב רבי סתם, גם שם אתה רוצה לטעון את זה?

שלישית - כפי שהביא בר אווזא שפתח את הדיון מוכח מחולין קלז: דכירנא כד הוה יתיבנא אחר י"ז שורן אחוריה דרב קמיה דרבי, ונפקי זיקוקין דנור מפומיה דרב לפומיה דרבי, ומפומיה דרבי לפומיה דרב, ולית אנא ידע מה הן אמרין,
וכן מחולין נד. כל אותן שנים ששימש אותו תלמיד (רב לרבי) בישיבה - אני (רבי יוחנן) שמשתי בעמידה

משמע שכאשר עוד הספיק ללמוד מרבי היה רבי יוחנן צעיר מאד.
כל זה מופיע בהיימן שאף מוכיח דבריו מהקדמת הרמב"ם ליד החזקה : "ואלו הם גדולי החכמים שהיו בבית דינו של רבינו הקדוש וקיבלו ממנו. שמעון וגמליאל בניו. ורבי אפס. ור' חנינא בן חמא. ור' חייא ורב ורבי ינאי ובר קפרא ושמואל ור' יוחנן ור' הושעיא. ואלו הם גדולי החכמים שקיבלו ממנו ועמהם אלפים ורבבות משאר החכמים. אע"פ שאלו הי"א קיבלו מרבינו הקדוש ועמדו במדרשו ר' יוחנן קטן היה".

בנוסף יש להוסיף את ספר יוחסין

"ור' יוחנן בימי רבי עדיין היה קטן בימים אף על פי שלמד קצת לפניו "

באיגרת רב שרירא גאון אין התייחסות מפורשת לענין.

לפי הרב מרדי מרגליות באנציקלופדיה לתנאים ואמוראים , נמצא רשב"ג בדור 4 לתנאים , רבי=דור 5
אח"כ דור מעבר בין תנאים לאמוראים, אח"כ דור ראשון לאמוראים רבי חנינא ורבי אושעיא בא"י רב ושמואל בבבל, ורק בדור השני לאמוראים מגיע רבי יוחנן כך שהפער גדול מדי בין רשב"ג לרבי יוחנן

לסיום נוסיף שרבי חי בציפורי 17 שנה ורבי יוחנן נולד בציפורי, וזה מתאים לטענת היימן שר' יוחנן היה בן 15 כשנפטר רבי.

גם לא צריך לחשוש מלכתוב שייתכן ורש"י לא דק (גם משה רבינו טעה) אך כאמור עדיף תירוצו של היימן אף שהוא דחוק","504","","3410","True","True","False","","199","79.176.54.5","0","37970","יבמות|סד ע"ב",""),new Message("38163","38155","איך נכנסת עקמימות זו בדברי הגמרא?","28/12/14 02:23","ו טבת","תשע"ה","02:23","אלף בית רשי","","278","","3410","False","True","False","","173","76.64.248.141","0","37970","יבמות|סד ע"ב",""),new Message("38162","38160","גיבובי סברות המסתיימין בלא דק 1","28/12/14 02:22","ו טבת","תשע"ה","02:22","אלף בית רשי","אני הערתי את תשומת ליבך שהראיה של הגמרא מהסיפור לא יתכן אלא אם כן רבי יוחנן ראה בעצמו את המעשה כי אם שמע ממישהוא היה יכול לשמוע זאת מבן גילו של רבי שהיה בשנים מקבילות אליו וממילא אין מכך ראיה מתי היתה החזרה בדעתו ופשוט ועל כך לא ענית כלל, וזו היא הדוחק שהביא את רש"י לומר שכך היה סדר השנים,
לגבי השנית, לא הבאתי מכך ראיה שמוכרח להיות שלא היה אז נשיא אלא לומר שסתירה אין כאן ,
והדבר הכי חשוב שכל ראיה שיביא כל אחד מספרות מאוחרת מרש"י (ספר יוחסין 500 שנה אחרי רש"י) (היימן 900 שנה אחרי רש"י ) נגד דברי רש"י אינה ראיה , וטוב שציינת שבאיגרת רב שרירא שהיה בס"ה 60 שנה לפני רש"י אין התייחסות לכך","278","","3410","True","True","False","","191","76.64.248.141","0","37970","יבמות|סד ע"ב",""),new Message("38167","38162","ומה תעשה עם רש"י מוקשים אחרים?","28/12/14 08:24","ו טבת","תשע"ה","08:24","זילבר פדואל","כגון רשי במדבר לד-יא, דברים ג-יז, שמעביר את הירדן ממזרח לכינרת
ורש"י קידושין עא: שכתב שהפרת וחידקל זורמים צפונה

קדושת רש"י וגדולתו העצומה (מסורת במשפחתנו ,שסבי הרב עזריאל חיים זילבר זצ"ל, שהוא גם סבו של בן דודי הרה"ג מיכל זילבר, נראה בחלום לחברותא שלו וסיפר לו שהוא יושב בשמיים בישיבה של רש"י !) איננה נפגמת כהוא זה מקושיות בודדות.

לעצם ההוכחה מהגמרא - הרי זה פשוט וכן כבר בר אווזא ואור חדש חיוו דעתם שאין הכרח מהגמרא לפרש כרש"י ואין צורך לחזור על כך שוב.

והאמת והשלום אהבו","504","","3410","True","True","False","","210","79.176.54.5","0","37970","יבמות|סד ע"ב",""),new Message("38309","38163","בגמרא אין שום רמז שר' יוחנן ראה את המעשה","04/01/15 22:05","יג טבת","תשע"ה","22:05","בר אווזא","ולכאורה לא היה לרש"י הכרח להסביר כן.
ועל כן יש לברר ולבאר את דבריו.
היש לך הסבר המניח את הדעת?","492","","3403","True","True","False","","81","95.86.67.150","0","37970","יבמות|סד ע"ב",""),new Message("38181","38167","אוי לנו מאלה שקושיה על....הופכת להכרעה","28/12/14 14:48","ו טבת","תשע"ה","14:48","אלף בית רשי","ועל קושיה צריך לחפש תירוץ! ואם אין? ממשיכים הלאה, אבל ח"ו להסיק מסקנות ולהפוך את רש"י לטועה
(עיין בשפ"ח דברים במקום ויש תירוצים נוספים)","278","","3410","True","True","False","","182","76.64.248.141","0","37970","יבמות|סד ע"ב",""),new Message("38190","38181","ומה נעשה כשטעות ברש"י ברורה כשמש?","28/12/14 17:33","ו טבת","תשע"ה","17:33","Almuaddib","האמוראים יכלו לומר על האבות שטעו, ואתה אינך מסוגל לסבול טעות ברש"י? גדול היה מאברהם אבינו?","107","","3410","True","True","False","","162","195.200.205.2","0","37970","יבמות|סד ע"ב",""),new Message("38196","38181","סבורני שאין זו שיטת רש"י","28/12/14 22:27","ו טבת","תשע"ה","22:27","דוד כוכב","במקומות רבים מקשה רש"י על רבותיו ודוחה משום כך את פירושם.
שיטה זו הנחיל רש"י גם לנכדיו ניניו וצאצאיהם, ומצוי לרוב שהם מקשים על דבריו ודוחים אותם.
הנהגה זו למד רש"י מהגמרא עצמה, שלא נמנעה מלהקשות ולהשאיר דברי אמוראים בקשיא בתיובתא ובבדותא.","125","","3410","True","True","False","","825","95.86.66.1","0","37970","יבמות|סד ע"ב",""),new Message("38205","38196","סבורני שיש כאן בעיה רצינית בהבנת הנכתב","29/12/14 02:56","ז טבת","תשע"ה","02:56","אלף בית רשי","אני לא כתבתי כזה דבר שאין מושג של טעות בגדולים , אלא כתבתי שלא אנחנו האחרונים שבאחרונים כולל הרב היימן יכולים להסיק מסקנות על טעות לכאורה של רש"י,
ואף היימן בעצמו לא אמר שרש"י טעה אלא עיקם את דברי רש"י וכמוהו עיקמו נוספים גם בגמרא כדי שיתאים לציר הזמן הידוע ממקומות נוספים,
מה גם שכאן מבקשים לשים את רש"י כאחרון הלמדנים שלמד פשוט את הגמרא בדרך מטעה שהביאה אותו להסיק עקב כך מסקנא שעומדת בסתירה מסוימת לדברים הידועים לנו לכאורה ממקומות אחרים,
וזה דבר הגובל בגאווה וברעות רוח,
עוד יש לומר בעצם העניין לגבי הבעייתיות הנוצרת בדברי רש"י עקב ראיותיו של הרב היימן שרבי יוחנן היה תלמיד צעיר של רב יהודה הנשיא , וכן שרבי יהודה הנשיא התחיל את נשיאותו בשנת 165 - 170 לספה"נ והאריך בה עד לפחות 219 לפי רוב ההיסטוריונים ולפיכך גם רבי יהודה הנשיא האריך ימים , אלא שע"פ נתון זה האחרון ועל פי הידוע לנו שרבי יוחנן נולד בשנת 180, ומכאן שנולד בשנות "נשיאותו" של רבי , ומכאן באים למסקנא שרבי יוחנן לא יכל לראות את רשב"ג,
ועל זה יש לי להשיב תשובה הסתברותית שבהחלט יתכן שרבי יהודה קיבל את תואר נשיאותו אף בימי רשב"ג אביו שתוארו היה "רבן" ונשיאותו הייתה בעיקר כלפי פנים היהודים והסנהדרין , אבל תואר "הנשיא" שניתן לרבי ע"י המלך אנטונינוס חברו שהיה תואר גם כלפי חוץ והיווה מחדש מעמד כעין מלך היהודים ניתן לו בחיי אביו,
לאחר פטירת רשב"ג בשנת 195 בערך (שזה על פי דברי רש"י שכאן) נשיאותו הייתה גם כלפי פנים וירש את מעמד אביו","278","","3409","True","True","False","","255","76.64.248.141","0","37970","יבמות|סד ע"ב",""),new Message("38207","38196","ישר!","29/12/14 09:26","ז טבת","תשע"ה","09:26","Almuaddib","","107","","3409","False","True","False","","150","195.200.205.133","0","37970","יבמות|סד ע"ב",""),new Message("38310","38309","ויכוח עקר אני מנהל איתך כאן","05/01/15 06:24","יד טבת","תשע"ה","06:24","אלף בית רשי","אין מה להוסיף הפשט של רש"י הוא ברור, ואף הצעתי לכמה תלמידי חכמים את ענין זה וכולם אמרו שההכרח של רש"י הוא ברור ולפיכך צריך ליישב את המקורות ההיסטורים שלכאורה סותרים את דברי רש"י הברורים למרות שלפי הבנתך לא היה לרש"י צורך להעמיד דוחק זה בשיטת הגמרא אלא אם כן שמקורותיו ההיסטוריים של רש"י היו וודאים יותר ופירש על פיהם, עד כאן בענין זה ויותרמכך תוכל לפנות אלי באופן אישי כי אין צורך להלאות ולהעלות את חברי הפורום","278","","3402","True","True","False","","211","76.68.226.85","0","37970","יבמות|סד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);