var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=28071;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","43"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("28071","0","שמואל היה רבו של ר' אלעזר??","12/05/13 14:01","ג סיון","תשע"ג","14:01","שיננא","תהי בה רבי אלעזר אמר רבי זירא מאי תהייא דר''א אמר רב ששת גברא רבה כרבי זירא לא ידע מאי תהייא דר''א קא קשיא ליה דשמואל רביה דאמר שמואל...

והרי ר' אלעזר (בן פדת) היה מארץ ישראל, ואילו שמואל היה בבבל?","146","","4005","True","True","False","","1833","192.115.90.150","0","0","עירובין|סו ע"א",""),new Message("28075","28071","ר' אלעזר בבלי היה","12/05/13 16:42","ג סיון","תשע"ג","16:42","המכריע","ותלמיד מובהק לרב ושמואל טרם עלותו לארץ ישראל.","199","","4005","True","True","False","","160","95.86.67.223","0","28071","עירובין|סו ע"א",""),new Message("28078","28071","ראה ירושלמי ברכות פ"ב ה"א","12/05/13 18:13","ג סיון","תשע"ג","18:13","Almuaddib","ר' יוחנן הוה מיסתמיך על ר' יעקב בר אידי והיה ר' אלעזר חמי ליה ומיטמר מן קדמוי אמר הא תרתיי מילין הדין בבלייא עביד בי חדא דלא שאל בשלומי וחדא דלא אמר שמועתא משמי. א"ל כך אינון נהגין גביהן


שים לב, רבי יוחנן מכנה את רבי אלעזר "הבבלי הזה". ולא בכדי, שכן - כפי שענו לך כאן לעיל - עלה לארץ מבבל, אחרי שהיה תלמידם של רב ושמואל.","107","","4005","True","True","False","","181","87.68.27.136","0","28071","עירובין|סו ע"א",""),new Message("28079","28075","ושמואל?","12/05/13 18:24","ג סיון","תשע"ג","18:24","הראל","מהמסופר בבבא מציעא (פה ע"ב - פו ע"א) עולה ששמואל היה בארץ ישראל בתקופת רבי:
שמואל ירחינאה אסייה דרבי הוה חלש רבי בעיניה א''ל אימלי לך סמא א''ל לא יכילנא אשטר לך משטר [א''ל] לא יכילנא הוה מותיב ליה בגובתא דסמני תותי בי סדיה ואיתסי הוה קא מצטער רבי למסמכיה ולא הוה מסתייעא מילתא א''ל לא לצטער מר לדידי חזי לי סיפרא דאדם הראשון וכתיב ביה שמואל ירחינאה חכים יתקרי ורבי לא יתקרי ואסו דרבי על ידו תהא רבי ור' נתן סוף משנה רב אשי ורבינא סוף הוראה וסימנך {תהילים עג-יז} עד אבוא אל מקדשי אל אבינה לאחריתם

ומהמסופר בשבת (קח ע"א) עולה ששמואל היה בבבל לפני בואו של רב:
שמואל וקרנא הוו יתבי אגודא דנהר מלכא חזינהו למיא דקא דלו ועכירי א''ל שמואל לקרנא גברא רבה קאתי ממערבא וחייש במעיה וקא דלו מיא לאקבולי אפיה קמיה זיל תהי ליה אקנקניה אזל אשכחיה לרב...

האם יש לך מקורות לכך שר' אלעזר היה בבבל (בנוסף למקור שהביא Almuaddib)?","46","","4005","True","True","False","","371","82.102.169.113","0","28071","עירובין|סו ע"א",""),new Message("28085","28078","מקורות לבבליותו ולרבותיו דר' אלעזר","13/05/13 02:45","ד סיון","תשע"ג","02:45","המכריע","באדיבות ספר סדר הדורות (אולי בחלק מהדברים קדמוני קודמיי).

בסוף כתובות בסוגיא של עלייה לא"י כי סליק לא"י אמר פלטי מחדא, עי"ש.

במס' שקלים ובבמדבר רבה אמרו עליו הדא אלעזר בבלאה.

תלמיד שמואל - מלבד אצלינו עירובין סו.
בבא בתרא פב: לימא ר"א לית ליה דשמואל רביה.
בחולין קיא: משמש בסעודה קמיה דשמואל.

תלמיד רב - חולין שם (קיא:).
בבא בתרא קלה: שלח משום רבינו, והיינו רב. (יש לזה משמעות מיוחדת. הוא כבר נמצא בא"י ועדיין שולח ידיעות לבני בבל אתריה דרב, דברים שקיבל ממנו בשעתו שאינם ידועים לבני בבל בדורו).
בעא מרב - שבת קנג: ואצלינו בעירובין סה: (רק ט"ס קטנה ומוכחת אצלינו).","199","","4004","True","True","False","","212","95.86.67.223","0","28071","עירובין|סו ע"א",""),new Message("28080","28079","מתוך אתר "דעת":","12/05/13 18:52","ג סיון","תשע"ג","18:52","יהודי_קדום","אלעזר בן פדת
אמורא בדור השני, במחצית השניה של המאה השלישית לספירה. הוא "ר' אלעזר" סתם בתלמוד

בבלי שעלה לא"י וזכה לרשת את כיסאו של ר' יוחנן ולהיות ראש ישיבת טבריה. מספר מאמריו בשני התלמודים ובמדרשים מגיע לאלפים. היה מפורסם כגדול חכמי ההלכה, ועם זה גם בעל אגדה ודרשן.

רבותיו ודרך לימודו
בבבל היה תלמידם של רב ושמואל. בארץ ישראל היה ר' יוחנן רבו המובהק, אותו כיבד מאוד (יומא נג:א).","233","","4005","True","True","False","","149","79.180.140.10","0","28071","עירובין|סו ע"א",""),new Message("28082","28079","מקורות","12/05/13 23:01","ג סיון","תשע"ג","23:01","דוד כוכב","מסכתות שבת דף כ ע"א; וגיטין דף פו ע"ב: "אמר רבי אלעזר אמר רב".
מסכת כתובות דף עז ע"א: "אזל רבי אלעזר אמרה לשמעתא קמיה דשמואל, אמר: אכסוה שערי לאלעזר".
מסכת בבא בתרא דף פב ע"ב: "לימא, רבי אלעזר לית ליה דשמואל רביה".

יש החולקים על רש"י וסוברים ששמואל ירחינאה אינו שמואל. (הובא בשטיינלזץ כזכורני).","125","","4005","True","True","False","","148","31.44.133.52","0","28071","עירובין|סו ע"א",""),new Message("28083","28079","עשה חיפוש על "בעא מיניה רבי אלעזר מרב"","12/05/13 23:07","ג סיון","תשע"ג","23:07","Almuaddib","יש הרבה דוגמאות לכך בש"ס, ובכולם - כדברי רש"י שסתם ר"א זה רבי אלעזר בן פדת - קיבלת את הוכחתך שלמד בבבל אצל רב.","107","","4005","True","True","False","","157","87.68.27.136","0","28071","עירובין|סו ע"א",""),new Message("28222","28079","תגובה מפרו' אבינועם כהן","20/05/13 19:55","יא סיון","תשע"ג","19:55","הראל","שאלתי את פרופסור אבינעום כהן "האם שמואל [בר פלוגתיה דרב] היה בארץ ישראל" (לאור המובא בבא מציעא פה ע"ב - פו ע"א), וזה מה שהוא כתב לי ואף התייחס לנקודות נוספות באשכול זה:

הראל, שלום

אכן זו בעיה. לא מצאנו שמישהו קיבל סמיכה בלי שיהא זכר למשאו ומתנו עם רבו, זה שהסמיך אותו. זה המקרה בשמואל ביחסו לרבי. הנה, לאביו (אבוה דשמואל) מצאנו משא ומתן עם רבי, וכן לרב ששהה בלימודו אצל רבי בא"י. ולשמואל לא מצאנו.

אמנם, מצאנו "אמר שמואל אמר רבי" (גיטין סו ע"ב, אם כי בכ"י וטיקן 140, הוא אמר בשם רבי אלעזר), אך אינו מתקבל: אם זה ר' אלעזר תלמיד חבר של ר' יוחנן, הרי נפטר על פי איגרת רש"ג שנה אחרי ר' יוחנן, היינו 281 לספי' וזה כמעט 50 שנה אחר מות שמואל. ושמא תאמר שהוא ר' אלעזר (סתם) התנא, היינו בן שמוע, קשה, שהרי נפטר דור לפני ר' יהודה הנשיא. אמנם יכול היה לומר בשם ן שמוע, אך אז חובה לפי כללי התלמוד שהנוסח יהא " אמר שמואל משום ר' אלעזר" היינו משמו אך לא מפיו. אבל אצלנו בכל עדי הנוסח "אמר שמואל אמר ר' אלעזר"

היימאן (תותו"א, עמ' 1123 טור א) קיבל ששמואל היה בא"י, אך רז"פ במבוא הירושלמי דוחק שלא היה מגעו עם רבי פנים אל פנים, אלא הוא שלח לרבי תרופות בכתב. וקשה. אחרים ניסו ניסו לבאר מדוע חשש רבי לתת לו סמיכה (כי היה בקי בחכמת העיבור והיו בני בבל נגררין אחריו) והיימאן לא קיבל טעם זה.

זכורני שטננבלאט מ"א, בספרו פרקים חדשים לתולדות א"י ובבל בתקופת התלמוד (הספר אינו בידי) ניסה לתלות הדבר בנתינת "הכשר" כביכול לשמואל, עקב הסיפור על אביו, שהלך למדינת הים, ושימש והוליד את שמואל (מרומז בתוס' לקידושין עג ע"א, ד"ה מאי, ומובא גם בהלכות גדולות, הלכות גיטין), ומסבירים שמשום כך נקרא אבוה דשמואל. טננבלט ניסה לומר, אם זכור לי, שהסיפור שרבי רצה לתת לו סמיכה בא על רקע זה, שהבבלים רצו כביכול להסיר מעליו את ה"כתם" של מעובר או נולד שלא מאמו. והר"אש רוזנטל נזף בו על השערה זו. ראה בספר שם, דומני שזה במבוא. וראה גם היימאן, תותו"א, עמ' 12.

קשה אפוא לקבוע מסמרות.

כל טוב
אבינועם

ובהמשך כתב לי עוד:

א. האפשרות ששלח אליו מכתב תרופות קשה, כי לפי דרך התלמוד היה צריך לומר "שלח ליה", ולא "אמר ליה" שזו שיחת פנים אל פנים.
ב. אין שמואל אחר, אא"כ זה שמואל עם כינויים נוספים, אך כאן אין אלא גירסת "שמואל" בלבד.

ג. אמנם בן שמוע היה מוקדם לו מאוד, אך יש לנו מקרים כאלו: ר' יוחנן משום רשב"י, או שמואל משום ר' אליעזר (הגדול) ועוד, אלא ששם המונח הוא "משום", שלאו דווקא שמע מפיו ולאו דוקא היה בדורו. ואצלנו: "אמר שמואל אמר רבי" וההבדל גדול.

כל טוב
אבינועם","46","","3997","True","True","False","","321","37.26.146.179","0","28071","עירובין|סו ע"א",""),new Message("28084","28083","פה, בדף סה ע"ב: בעא מיניה ר"א מרב","12/05/13 23:46","ג סיון","תשע"ג","23:46","דוד כוכב","","125","","4005","False","True","False","","114","31.44.133.52","0","28071","עירובין|סו ע"א",""),new Message("28563","28085","מקור נוסף לתולדותיו של רבי אלעזר","06/06/13 21:45","כח סיון","תשע"ג","21:45","המכריע","מעירובין דף פט עמוד ב.

והא אמר רבי אלעזר כי הוינן בבבל הוה אמרינן בי רב משמיה דרב אמרו וכו'.
כלומר כשהיינו בבבל היינו אומרים שתלמידי רב אמרו בשמו כך וכך ותלמידי שמואל שנו ברייתא כך וכך.

הרי לנו תקציר כל תולדותיו במשפט אחד.

הוא היה בבבל בתחילת דרכו. כעת הוא כבר אינו שם (כלומר הוא בא"י). בהיותו שם הוא הכיר הן בית המדרש של רב והן את של שמואל.","199","","3980","True","True","False","","224","212.76.96.103","0","28071","עירובין|סו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);