var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=26853;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("26853","0"," חברת הכנסת שמספרת שלמדה דף יומי ","13/02/13 15:25","ג אדר","תשע"ג","15:25","אבינועם","בנאום הבכורה ה-מ-ר-ש-י-ם של ח"כ רות קלדרון (שבהשכלתה היא ד"ר לתלמוד!) - עלתה חברת הכנסת מתנועת "יש עתיד" עם תלמוד בבלי בידה ואמרה שהספר הזה השפיע עליה יותר מכל (!), וסיפרה על הקשר שלה ללימוד תורה וגמרא, ואף סיפרה שלמדה בעבר דף יומי...

לאחר מכן, באריכות מרובה (רוב הנאום שלה) קראה ולימדה את הסוגיה במסכת כתובות סב ע"ב על רב רחומי, תוך מתן דגשים ספרותיים וכדומה.

בדבריה אף ציינה ש"אני שואפת להביא למצב שבו לימוד התורה יהיה נחלת כל ישראל."

(נדמה לי שטעות נפלה בדבריה כאשר אמרה שפירוש השם "רבא" הוא "הרב" [וביארה ש-א' בסוף מילה זו ה' הידיעה] - אך נדמה לי שטעות בידה, כי הפירוש של "רבא" זה "רב אבא" והאות א' נבלעה כמו בעוד שמות).","45","","4097","True","True","False","","2465","77.124.134.218","0","0","כללי|",""),new Message("26856","26853","חבל על דלית ליה דרתא ותרעא לדרתא עביד","13/02/13 17:15","ג אדר","תשע"ג","17:15","כדי","הערה: אינני מכיר את הנ"ל. כוונתי רק להעיר עקרונית על הנושא, שאל לנו ל'התלהב' מלימוד תורה הנטול מנותנה (ו"המאור שבה" אינו תקף תמיד). וכבר שמעתי באומרים לי שישנו דרוזי אחד שבהשכלתו הוא... ד"ר לחסידות. נו נו. עדיין כנראה לא נוקינו מקללת אדה"ר "וקוץ ודרדר תצמיח לך".","249","","4097","True","True","False","","600","109.64.183.25","0","26853","כללי|",""),new Message("26861","26853","המאור שבה מחזירם למוטב","13/02/13 21:56","ג אדר","תשע"ג","21:56","Almuaddib","שמא היא מחסידי ולוואי ואותי עזבו ותורתי שמרו?

בכל אופן, שמחו אזני לשמוע את דבריה, יותר מאשר אם היתה מצטטת את ניטשה, או היידגר.","107","","4097","True","True","False","","399","77.127.49.197","0","26853","כללי|",""),new Message("26862","26853","מישהו יודע אם הח"כ שומרת שבת? כשרות?","13/02/13 22:33","ג אדר","תשע"ג","22:33","יהודי_קדום","וכו' ?","233","","4097","True","True","False","","232","109.65.126.57","0","26853","כללי|",""),new Message("26896","26853","מדברי השל"ה הקדוש","16/02/13 20:45","ו אדר","תשע"ג","20:45","ינון קליין","כבר נכתב כאן רבות על נאומה של חה"כ, וראיתי להוסיף בזה דברים שראיתי בשל"ה הקדוש בפרשתינו. (חלק דרך חיים תוכחת מוסר, אות כז).

"ועל עניין התורה היה רמז היריעות חמש מול מחש, כנגד הלוחות שהיו חמשה מול חמשה. אחר כך יריעות אחרות חמש מול שש, רומז לתורה שבכתב חמשה חומשי תורה, ותורה שבעל פה ששה סדרים, והם מכוונים יחד זה מול זה.
והנה שלש זֵרים (בארון, בשלחן ובמזבח) הם כדלעיל. ואמרו זֵרים ולא כתרים, לרמז למה שאמרו (יומא עב ב) זכה זֵר בצרי, לא זכה זַר בפתח, 'והזר הקרב יומת'. הענין הוא מי שאוחז בתורה לומד על מנת לשמר ולעשות ולקיים, אשריו אז הוא מכתר בכתר. ואם הוא בעל תורה ונאה דורש ואינו מקיים, אזי נעשה זר לגמרי ונתרחק, וענשו כפל כפליים בר מנן מעם הארץ שעושה שלא כהוגן, כי הוא היה קרוב ונעשה זר, על כן הזר הקרב יומת, על כן החי יתן אל לבו".

כמדומני שהדיון הזה נובע כולו מחשיבה מוטעת כאילו יש מושג של קידוש ה' בלי תורה ומצוות וקבלת חז"ל חלילה. במציאות אנו רואים זאת בהשתתפות בנים למשפחות דתיות בתוכניות שונות בטלוויזיה. יש כמה בציבור הדת"ל שמעודדים בטענה שיש בזה קידוש ה'. אבל האמת תורה דרכה שאין בזה קידוש אלא חילול, וכן הוא ממש בעניין בו אנו עסוקים, לימוד דבר ה' ללא ההכנות המתאימות וללא הקבלה המוחלטת של אמיתותם והחיוב לקיימם הרי הוא חילול ה' וביזוי תורתו.
ולכן כשעמדו ישראל תחת ההר והקדימו נעשה לנשמע אמר הקב"ה מי גילה רז זה לבני שמלאכי השרת משתמשים בו. ובכל יום אנו מתפללים שנזכה ללמוד וללמד לשמור ולעשות ולקיים.","322","","4094","True","True","False","","172","95.86.74.222","0","26853","כללי|",""),new Message("26910","26853","כל אמת היא אמת לשעתה","17/02/13 11:45","ז אדר","תשע"ג","11:45","קותי","יש אמת ששעתה ארוכה ויש אמת ששעתה קצרה
יש אמת שחלפה שעתה ויש אמת שטרם הגיע זמנה

נדמה לי שעיתון המודיע עדיין נאמן לדרכו ואינו מפרסם תמונות
מצד שני כבר אין גדולים שנמנעים מלהצטלם דבר שמאוד הקפידו לפני פחות ממאה שנים
והיום זכינו ועינינו רואות את מורינו (אפילו בחנות הירקות)

גם פולמוס זכות הצבעה לנשים היה ונעלם
וכנראה שאין אדמו"ר שמונע מנוות ביתו לבחור

אבי סיפר לי שאצלם אמרו שבאמריקה האבנים טמאות
צריך לבדוק איך זה בלייקווד

כמדומני שהחפץ חיים שמע שחרדים מדפיסים ספרי ילדים
הוא אמר שילד אינו צריך יותר מאשר סיפורי המקרא ואגדות חז"ל (אני די מסכים במיוחד לנוכח השפה העילגת וסיפור שלרוב רדוד ושטחי )

אז בינתיים כל אחד יחזיק בדעתו
אבל יזכור שכן ולא ורפה בידו","217","","4093","True","True","False","","306","109.66.73.186","0","26853","כללי|",""),new Message("26962","26853","בגדול - גדול, אך בקטן - קטן...","19/02/13 07:04","ט אדר","תשע"ג","07:04","בעזרתו יתברך","גם אני התענגתי על שסוף סוף קטע תלמודי הובא בקידמת "כנסת ישראל", כיאה ליהדות ישראל - צריך שכל הנאומים ידברו ויעסקו בתורה ופרשנותה על המציאות בישראל, איש איש ע"פ שורש נשמתו.

אך הכלי שבו הוא הוגש היה אפעס... כבודה של הגברת מונח במקומו, אבל מצאתי טעם נפגם למעשיה, להביא סיפור תלמודי לנגח את לומדי התורה. ישנם מימרות נפלאות בשבח לימוד התורה שלא צריך להיפסק לעולם ועד - שלא נאמרו.
שנית, איזו מין פרשנות זו לשם "רחומי" מלשון "רחם" והחרה אחריה ח"כ ואמר מלשון "רמ"ח", הייתי שמח אם מאן דהוא יחווה את דעתו האם יש מקום לכאלה פרשנויות ואסוציאציות בתלמוד.

מי ייתן ונראה נאומים נוספים בכנסת ישראל שיהיו ראויים להתייחסות בפורום זה.
ומי ייתן ונראה בביאת גואל צדק, ואז כל היום נראה את חברי הסנהדרין יושבים בכנסת ונתענג מרמה אחרת של נאומים.","307","","4091","True","True","False","","196","95.86.96.159","0","26853","כללי|",""),new Message("26858","26856","האם יש לך מקור ל:","13/02/13 20:34","ג אדר","תשע"ג","20:34","הודו_כי_טוב",""המאור שבא אינו תקף תמיד"?
לדעתי כמו שהשמש מאירה לכולם כך גם התורה
כי מציון תצא תורה ודבר השם מירושלים
אור לגויים
","207","","4097","True","True","False","","295","46.117.14.249","0","26853","כללי|",""),new Message("26883","26856","הבעתי את דעתי בקצרה, ועכשיו בארוכה.","15/02/13 11:25","ה אדר","תשע"ג","11:25","כדי","אקדים ואומר שוב, שמכיוון שאינני מכיר את הנ"ל ותהלוכותיה (וזה גם לא ממש מעניין אותי), אכתוב את דבריי באופן עקרוני, וההתאמה או אי-ההתאמה יעשו בהתאם למציאות באשר היא.

אין ספק שישנה משמעות גדולה עוד לפני תוכן הדברים, לאומרם. הרי הלכה פסוקה היא שס"ת שכתבו מין ישרף, אע"פ שכתב את ספרו לפי כל דיקדוקי ההלכה ולא שינה כמלא נימה מס"ת כשר. וכן למדנו לא מזמן (שבת עה.) שהלומד דבר אחד מן המגוש חייב מיתה, ופירש רש"י: מין הממשיכו לע''ז, אפילו דבר תורה אסור ללמוד ממנו. ע"כ. ולכאורה יפלא, הלא דבר תורה בפיהו ויתכן שבדיוק את אותו התוכן היה שומע מת"ח אחר, ומ"ל הכא ומ"ל התם. אלא, שכאמור, לענייננו, התוכן הוא החיצוניות או הקנקן שהודרכנו שלא להסתכל בו אלא במה שבתוכו, במהותו, בכשרותו של הדובר.

ועי' בע"ז (לה:) שאחר שראה רבא את אייבו אוכל פת ש"ג, אמר לתלמידיו: לא תשתעו מיניה דאייבו דקאכיל לחמא דארמאי. וכתב הר"ן שם בשם תשובת הגאונים, וז"ל: מאן דאכיל פת של עובדי כוכבים אין מלקין אותו אבל מוכיחין אותו ואסור לומר דבר שמועה מפיו בבית המדרש. ע"כ. וכן איתא דומה לזה בב"ק (סא.). ע"ש.

ובעניין זה נשאל הגאון רז"ו לייטר בשו"ת בית דוד ח"ב (סי' קפ) והביא מכמה מקומות בחז"ל ובראשונים שאיש אשר מזוייף מתוכו אין להכניס את דבריו לתוככי הקודש. ומסיים שם תשובתו: ואם כן, אין כאן ספק שהלכות ודינים מאנשים כאלה אשר פסולם בגופם אין להזכיר בבית המדרש ואסור להתחשב עמהם כי יצא מכשול אף בהזכרת שמו. ומי שאין תוכו כברו אל יכנס לבית המדרש. עכ"ל.

ולמען האמת, אין כל חדש תחת השמש וכבר בראשית תקופת ההשכלה נמנו על ראשיה אנשים יודעי ספר ובמקרים רבים גם רבנים בעלי ידע עצום בתורה ואפילו בייחס לגדולתם של ענקי הרוח בדור שחיו שלהם, שתורתה של זאת ודומיה הינה חיוורת ועלובה לעומת תורתם של אלו. ואעפ"כ יצאו נגדם בשצף קצף ולא עמדה בפניהם תורתם של אלו וכקליפת השום תיחשב בעיניהם. ולולי ה' צבאות הותיר לנו שריד כמעט, מי יודע עם איזו תורה היינו היום.

אלו הלומדים תורה ומנותקים מהתוכן האמיתי שלה שהוא חיבור לקב"ה, ובמיוחד כאשר הניתוק הוא מוצהר ולא רק מתוך עצלות או תמימות גרידא, הסיכון מהם ומהמונם הוא הרבה יותר מאיום חיצוני אחר, משום שאלו פוגעים באושיות התורה עם מסווה של התורה עצמה. הם משתמשים בתורה עצמה כקרדום לחפור בו ולשרש את הקשר בין התורה ונותנה, בין לימוד התורה והמחוייבות להלכותיה. וקורא אני עליהם מה שאמר ר' טרפון: אקפח את בני שאם יבאו לידי שאני אשרוף אותם ואת האזכרות שבהן, שאפילו אדם רודף אחריו להורגו ונחש רץ להכישו, נכנס לבית ע''ז ואין נכנס לבתיהן של אלו. שהללו מכירין וכופרין והללו אין מכירין וכופרין.

וסבורני שכל ההתפעלות והנהייה אחר המופע הנ"ל והכירכורים שכרכרו אחריו, הינו עוד סימפטום של העיוות שקיים בדורינו של הנטייה וההליכה אחרי החיצוני, הראוותני והפופוליסטי. אלא שבד"כ זה מתבטא במחוזות שמעבר למגרש הביתי, והפעם זה היה ממש בד' אמותינו.","249","","4095","True","True","False","","322","109.67.194.203","0","26853","כללי|",""),new Message("26860","26858","ודאי","13/02/13 21:19","ג אדר","תשע"ג","21:19","כדי","לא זכה וכו' תרתי גיהנם (יומא עב:) כזורק אבן למרקוליס (חולין קלג.) נח לו שנהפכה שלייתו על פניו (ירושלמי פ"ק דברכות) נח לו שלא נברא (ברכות יז.) אפילו תורה אין לו (יבמות קט: וכפירש"י שם) לא כן הרשעים (ע"ז יט: וכפירש"י שם) ועוד.","249","","4097","True","True","False","","278","79.181.200.145","0","26853","כללי|",""),new Message("26868","26862","מישהו יודע אם יש לה בכיסה אבן ואבן?","14/02/13 08:53","ד אדר","תשע"ג","08:53","Almuaddib","כמה מהאנשים שישבו בבית הנבחרים, ישבו אחר כך בבית האסורים. על חלקם לא נשאלו השאלות ששאלת כרגע.

שאלות מיותרות. ושמא שאלות אלו עלולות לבוא במגע עם איסור ללכת רכיל.","107","","4096","True","True","False","","262","77.127.49.197","0","26853","כללי|",""),new Message("26869","26868","טעות בידך! שאלתי לא מיותרת:","14/02/13 13:14","ד אדר","תשע"ג","13:14","יהודי_קדום","תשובה חיובית על שאלתי יש לה משמעות עצומה שאז הייתי חושב על ח"כ זו שהיא "אשה שלמדה תורה יש לה שכר" (שו"ע יוד"ע, הלכות תלמוד תורה סימן רמו סעיף ו)
וגם (ובעיקר): שישיבתה בכנסת יכולה להיחשב כישיבת דבורה לשפוט את ישראל תחת התומר בצדיקות גמורה . אבל כאמור השוואה מרחיקת לכת זו יכולה לעלות על הדעת, בשעה זו, רק אם הח"כ שומרת תורה ומצוות.

ואם ח"ו התשובה שלילית - כל מילה מיותרת.

והריני מדבר רק על פעילותה הפרלמטרית להגברת לימוד התורה בישראל וכלל איני מדבר על הלכות תלמוד תורה לנוכרים שבכנסת או ע"י נשים ועוד מסעיפי הנושא.","233","","4096","True","True","False","","245","109.65.126.57","0","26853","כללי|",""),new Message("26870","26869","המאור שבה מחזירם למוטב","14/02/13 13:21","ד אדר","תשע"ג","13:21","Almuaddib","יפה לך, שעד כדי כך מגיעה דאגתך.

אני, הואיל ותשלום שכר מצווה שהיא עושה לא מוטל עלי, אינני בהול לברר האם מגיע לה שכר מצווה, או שמא צפצפה כעורב.

היא יושבת בבית הנבחרים משום שנבחרה, ואלו הן תקנות הציבור הקיימות במחוזותינו כבר עשרות שנים, והדברים ידועים. לא קיבלנו אותה עלינו כמורת הלכה, לא כשופטת ולא כנשיאת הדור - בהיבטים ההלכתיים של כל אלו.

אבל, עפעס, אני לא קיבלתי על עצמי כאחד מאלו גם לא את ה"ה אליהו ישי, או את ה"ה משה גפני וכן הלאה. הנבחרים לכנסת נבחרים למטרות ידועות, ולא אסביר מדוע, משום שהכל יודעים למה נכנסת כלה לחופה, אך אין לדבר בכך בפומבי.

ומהבחינה הזו - מעמדם של אלו גם אלו זהה. גם בעל הזקן וגם גלויית הראש נבחרו כנציגי הציבור בבית הנבחרים. הם לא גדולי הדור, הם פרנסים.","107","","4096","True","True","False","","296","77.127.49.197","0","26853","כללי|",""),new Message("26953","26883","מספר נקודות","18/02/13 16:02","ח אדר","תשע"ג","16:02","דוד כוכב","לגבי עצם האיסור של ללמוד מן המגוש, הש"ך והגר"א פסקו שזהו דוקא מין. פירוש מין "הממשיכו לעבודה זרה" (רש"י שבת עה.). ובדף היומי של הערב (שבת קלט.) פירש רש"י: "המשניאים אותנו".
אם כן, לא כל מחלל שבת בכלל איסור זה.

ובאותם שאסור ללמוד מהם, האם רק תורה אסור ללמוד, או גם דברים אחרים? כגון להפעיל מחשב למשל?
רש"י כתב שם בדף עה. "אפילו דבר תורה אסור ללמוד ממנו". כלומר שק"ו שאסור דברים אחרים. אבל י"ל שדברים אחרים איירי רק בעניני כפירה עצמם, ולא בדברים שלא שייך בהם כ"כ המשכה. דומה לזה נטה הגרז"ן לומר.

גם אני מסתייג ואומר שאינני מכיר את הגברת קלדרון. אבל ככל מה שראיתי מדובר במי שהגיעה מרקע ללא יהדות כלל, ועוסקת בתלמוד כדי להפנים מתוכו הנהגות טובות ואמונה ולהגדיל תורה, וזאת שלא על מנת לקנטר, וכבר נתקיים בה שהמאור שבה קירבהּ מאוד, כן ימשיך ויוסיף. אם כך הוא, זה אכן דבר נפלא ביותר ומצוה רבה לעודד, וכל הפירסום שנעשה בציבור הרחב יש בו תועלת גדולה.

הבחנתי בנאום הנ"ל בעוד אי אלו טעויות. למשל, ממש לא נכון ש"הוה רגיל" מבשר אסון, זה אמנם קרה בפעמיים שלש, אבל ברוב רובם של הפעמים אינו כן. במאמר אחר שהובא, מאוד צרמה לי ההשואה בין חסידי התנאים לבין אלים יווניים. אבל אני יכול להבין שמי שלא הגיע מרקע תורני לא מוצא בזה פגם.","125","","4092","True","True","False","","243","95.86.103.248","0","26853","כללי|",""),new Message("26927","26910","האמת קותי","18/02/13 07:36","ח אדר","תשע"ג","07:36","מתפעל","לא ממש הבנתי מה עולה מהדברים שכתבת. זה מעורפל. זה אין ולאו ורפיא בידי.

אתה היית מסכים שיכניסו כאן לאתר מאמרים של רפורמים או קונסרווטיבים או פרשנות של חילונים בדברי חז"ל?
זה מה שרצית לומר?","148","","4092","True","True","False","","278","212.29.198.117","0","26853","כללי|",""),new Message("27007","26927","שלום","20/02/13 10:09","י אדר","תשע"ג","10:09","שלום","אני הייתי מסכים !!

יהודי צדיק, תלמיד חכם ומחנך לרבים כמו הרב יששכר יעקבסון ז"ל, לא נמנע להביא כאלה בספרו המצוין "בינה למקרא" (ואחרים). הוא נעזר רבות בציטוטים ממנדלסון ודומיו וגם מספרי נוכרים, בבחינת "תוכו אכל" וכו'.","136","","4090","True","True","False","","119","212.143.134.129","0","26853","כללי|",""),new Message("27261","26953","המאור שבה","12/03/13 23:38","א ניסן","תשע"ג","23:38","דוד כוכב","מקור.","125","jpg","4070","True","True","False","","152","31.44.130.211","0","26853","כללי|","0-jpg"),new Message("26972","26962","קיימות דרשות התלויות בשם","19/02/13 14:44","ט אדר","תשע"ג","14:44","דוד כוכב","ראה במסכתות ברכות דף כ ע"א; ודף לט ע"ב; שבת דף קח ע"א; יומא דף פג ע"ב; תענית דף כה ע"א; קידושין דף כה ע"א; בבא בתרא דף פט ע"א.

אבל סבורני שהרחם גורם לרחמי האם, ואינו נקרא כך משום שהוא מכיל את העובר.","125","","4091","True","True","False","","181","95.86.103.248","0","26853","כללי|",""),new Message("27299","26962","קמצא בארמית ארבה שמכלה את הכל. רבי אליעז","21/03/13 02:22","י ניסן","תשע"ג","02:22","maruvka","ר בן דורדיא, דורש המהר"ל באריכות על משמעות שמו שהיא שמרים.
וכמו שאמרו לך דברים מעין אלו די רווחים","93","","4061","True","True","False","","392","170.223.207.82","0","26853","כללי|",""),new Message("27017","27007","כמדומני שמנדלסון שמר על השו"ע","20/02/13 11:06","י אדר","תשע"ג","11:06","מתפעל","אמנם נחשב לאבי ההשכלה אבל אני חושב שזה התפתח לאחר מותו.
הוא עצמו שמר על השו"ע.
וזה ההבדל הגדול. מי שהשו"ע אינו סמכות בשבילו, אין למדים ממנו. וזה פשוט.
עם גויים אין שום בעיה. חכמה בגויים תאמין.

תוכל להביא מראה מקום למובאות של מנדלסון בספר בינה למקרא?
האם היו עוד רבנים ידועים שציטטו ממנו?","148","","4090","True","True","False","","301","212.29.198.117","0","26853","כללי|","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);