var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=25289;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("25289","0","חידה נוספת","04/12/12 08:46","כ כסלו","תשע"ג","08:46","מתפעל","היכי משכח"ל: מוטלת על אדם מצות עשה מן התורה, ובעקבות פעולה טובה וחשובה שעשה, הוא נפטר מאותה מצות עשה, אבל לאחר מכן קרה מקרה לא טוב לאדם אחר, ואז חוזרת אליו המצוה כבתחילה.","148","","4164","True","True","False","","899","212.29.198.117","0","0","כללי|",""),new Message("25290","25289","מחאה","04/12/12 10:15","כ כסלו","תשע"ג","10:15","המכריע","להמחשת ה"כלליות" שבניסוח החידה.

אדם היה גדול העיר והיה מחוייב במצות הוכח תוכיח לבני עירו כאמור שבת נד:
הוא עשה "פעולה טובה וחשובה" , ויתר על הרבנות לטובת יהודי אחר.
ואז חובת התוכחה הנ"ל עברה לרב החדש.
הרב נפטר והמינוי חזר אליו ו"אז חוזרת אליו המצוה כבתחילה".

כפתור ופרח.

בסגנון זה אפשר להביא תשובה מכל דף בשבת, או בכל מצוה מהתריג, כמעט.

כגון בהשראת שבת נו. (גט כריתות וכו')
אחיו מת ללא בנים, הוא ויתר (פעולה טובה וחשובה) לאחיו שייבם, ואז אחיו נפטר גם הוא ללא בנים והמצוה לייבם אשה זו חוזרת אליו.

או
היתה לו בהמה, והיה מצווה להשביתה, פעולה טובה וחשובה, נתן אותה מתנה לאחיו, אחיו מת והוא יורשו...

או

בעקבות שנשא אשה ועסק בפריה ורביה נולדו לו בן ובת ונפטר מפ"ו, אחד מהם נפטר וחזר ונתחייב.

ואולי

אחד חדו לו חידה תורנית, מצוה לענות, בעקבות פעולה טובה וחשובה, ניסיון לענות פלוס בקשת הבהרה, נפטר, בעקבות מקרה מצער שקרה לשני שביקשו ממנו הבהרה, וההוא הבהיר וכעת כל התשובות פרחו, חזרה המצוה לענות ברצינות...","199","","4164","True","True","False","","197","95.86.87.239","0","25289","כללי|",""),new Message("25336","25289","אכניס את התשובה","05/12/12 14:45","כא כסלו","תשע"ג","14:45","מתפעל","ואולי תעזרו לי לנסח את החידה טוב יותר

ובכן,

הכוונה היתה לדין המובא בשו"ע יו"ד שאשה שנישאת נפטרת ממצות כיבוד אב ואם אבל אם מת בעלה או שגירשה, חוזרת המצוה אליה.","148","","4163","True","True","False","","201","212.29.198.117","0","25289","כללי|",""),new Message("25338","25289","והנה עוד חידה","05/12/12 14:48","כא כסלו","תשע"ג","14:48","מתפעל","נראה אם היא עוברת את ביקורתו של הרב המכריע שליט"א


כיצד יתכן שהיתה לאדם בהמה והיא אסורה באכילה מטעם כלשהוא. אמנם ברגע שהבעלים נפטר מן העולם, הבהמה ניתרת. היתכן?","148","","4163","True","True","False","","180","212.29.198.117","0","25289","כללי|",""),new Message("25295","25290","שכויעך על התשובות, ועוד אחת","04/12/12 14:39","כ כסלו","תשע"ג","14:39","דוד כוכב","נתחייב להשיב את העבוט. אך תרם כסף ללווה העני והוא נעשה עשיר ובטלה מצוות השבת העבוט. ולאחר שהלוֹוֶה איבד את מתנתו, חזרה מצוות השבת העבוט כבתחילה.","125","","4164","True","True","False","","127","95.86.104.82","0","25289","כללי|",""),new Message("25303","25290","יישר כח , אני אחדד","04/12/12 18:29","כ כסלו","תשע"ג","18:29","מתפעל","מדובר שעשה פעולה עם חלות, וכשאני אומר פעולה חשובה וטובה הכוונה שיש לה קשר למצוה. חשובה בשמים.
רב שויתר על רבנותו אין זו פעולה של ממש ואין בזה סרך מצוה.

ויתר על יבום, שוב איננה פעולה של ממש וכנ"ל.

מתנה לאחיו , גם לא קשור למצוה אלא אם כן אחיו היה עני וזו היתה צדקה.

ונדמה לי שגם מי שנולדו לו בן ובת איננו פטור לגמרי מהמצוה.
ולערב אל תנח ידיך.","148","","4164","True","True","False","","186","164.138.115.104","0","25289","כללי|",""),new Message("25340","25336","האשה לא נפטרת לגמרי מהמצוה","05/12/12 15:15","כא כסלו","תשע"ג","15:15","דוד כוכב","אלא שחובתה לביתה קודמת. ואם הבעל מבקש ממנה שתכבדם מתקיימת המצווה כבתחילה.
ואילו דוקא מי שנולדו לו בן ובת פטור לגמרי מחובת פו"ר. ודין 'לערב' אינו חובה (כדברי כמה ראשונים ולהלכה) ואינו מעצם מצוות פו"ר.

כך שחידתך בהחלט נחמדה, כרגיל . אך אי אפשר להתכחש לכך שיש לה מספר פתרונות אפשריים (גם כן די כרגיל) מה רע?","125","","4163","True","True","False","","88","164.138.123.108","0","25289","כללי|",""),new Message("25341","25338","תושב עיר נידחת שיורשו גר בעיר אחרת","05/12/12 15:23","כא כסלו","תשע"ג","15:23","דוד כוכב","","125","","4163","False","True","False","","67","164.138.123.108","0","25289","כללי|",""),new Message("25349","25338","קונם בהמתי (ע"פ נדרים מו.)","05/12/12 16:49","כא כסלו","תשע"ג","16:49","המכריע","","199","","4163","False","True","False","","113","95.86.87.239","0","25289","כללי|",""),new Message("25441","25338","וחידה לחנוכה","09/12/12 08:55","כה כסלו","תשע"ג","08:55","מתפעל","מקובל שיום פטירתו של הרמ"א היה בל"ג בעומר.
מי יכול להביא ראיה מפורשת לכך, ואיזה דיון הלכתי מעניין היה עקב כך?
(רמז: לעיין היטב בשו"ע הל' חנוכה בנושאי כלים)

[שלח אלי מישהו נעים ונחמד ואין לי את התשובה]","148","","4159","True","True","False","","172","212.29.198.117","0","25289","כללי|",""),new Message("25344","25340","לא כתבתי נפטרת לגמרי","05/12/12 15:38","כא כסלו","תשע"ג","15:38","מתפעל","אז איך היית מנסח את החידה טוב יותר?","148","","4163","True","True","False","","176","213.8.188.152","0","25289","כללי|",""),new Message("25343","25341","כך הדין בעיר נידחת?","05/12/12 15:36","כא כסלו","תשע"ג","15:36","מתפעל","שכל עוד לא הרגו את תושבי עיר הנידחת אזי כל רכושם אסור ואם נהרגו היורשים מקבלים את חפציהם?

חשבתי שצריך לשרוף את כל הרכוש.","148","","4163","True","True","False","","172","213.8.188.152","0","25289","כללי|",""),new Message("25346","25343","נדמה לי כך","05/12/12 15:44","כא כסלו","תשע"ג","15:44","דוד כוכב","יש בעיר רכוש השייך לאדם אחר, והבעלים הראשונים אפילו אינו חי שיהרגוהו. למה לשרוף?
לא שמעתי שרגע גזר הדין מחליט את הממון לשריפה.

רמב"ם הלכות עבודה זרה ד, י:
"נכסי אנשי מדינה אחרת שהיו מופקדין בתוכה אף על פי שקבלו עליהן אחריות אין נשרפין אלא יחזרו לבעליהן".","125","","4163","True","True","False","","107","164.138.123.108","0","25289","כללי|",""),new Message("25347","25344","צד ג'","05/12/12 15:48","כא כסלו","תשע"ג","15:48","דוד כוכב","אני לא יודע אם צריך לנסח את החידה טוב יותר. פשוט יש לחידה מספר פתרונות.
ואם תרצה מיקוד תציין שהמצווה היא כלפי אדם אחר.","125","","4163","True","True","False","","127","164.138.123.108","0","25289","כללי|",""),new Message("25381","25346","יחזרו לבעליהן לא קשור למיתה של אף אחד","06/12/12 11:54","כב כסלו","תשע"ג","11:54","מתפעל","זה רכוש של אדם שלא קשור לעיר הנידחת וצריך לתת לו את זה בלי קשר להריגת מישהו.

לגבי עיר הנידחת כתוב שם בהלכה ו':

"והורגין כל נפש חיה אשר בה ושורפין את כל שללה עם המדינה באש. ושריפתה מצות עשה שנאמר ושרפת באש את כל העיר ואת כל שללה:","148","","4162","True","True","False","","212","212.29.198.117","0","25289","כללי|",""),new Message("25380","25349","יפה אבל לא זו הכוונה","06/12/12 11:42","כב כסלו","תשע"ג","11:42","מתפעל","אכניס את זה כאפשרות נוספת, יישר כח,

ואכתוב כאן מה שכתוב שם בגמרא: 'האומר לחבירו קונם לביתך שאני נכנס ושדך שאני לוקח מת או שמכרו לאחר מותר '.

במקרה הזה זה יהיה נכון לכל חפציו של המודר.
אני מדבר במקרה של בהמה בלבד שאסור לבעליו לשוחטה ולאכול את בשרה. אבל ברגע שהוא מת, נפקע האיסור והיורשים יכולים לשחוט ולאכול.","148","","4162","True","True","False","","211","212.29.198.117","0","25289","כללי|",""),new Message("25395","25380","נו, אז הוא הדיר הנאה מאותה בהמה ומת","06/12/12 15:59","כב כסלו","תשע"ג","15:59","אשרי האיש","","358","","4162","False","True","False","","59","147.237.70.107","0","25289","כללי|",""),new Message("25397","25380","גזלן למ"ד רשות יורש כרשות לוקח","06/12/12 16:06","כב כסלו","תשע"ג","16:06","המכריע","","199","","4162","False","True","False","","122","95.86.87.239","0","25289","כללי|",""),new Message("25409","25395","אתה צודק","06/12/12 18:27","כב כסלו","תשע"ג","18:27","מתפעל","וכבר אמרתי שזו תשובה יפה ולא לזה כיוונתי.

אני באמת צריך לעבוד טוב יותר על הגדרת החידות שתיהיו יותר ממוקדות.
הבעיה שבשביל זה צריך את הבקיאות המדהימה של הרב המכריע שאין לי אלפית ממנה לדאבוני.","148","","4162","True","True","False","","188","212.76.111.51","0","25289","כללי|",""),new Message("25408","25397","אפשר מקור לדין גזלן?","06/12/12 18:25","כב כסלו","תשע"ג","18:25","מתפעל","הגזלן שגזל בהמה, אזי הדין שחייב להשיבה וממילא אסור לו לשוחטה ולואוכלה, כן?
ומה קורה כשהוא מת?
מותר ליורשים שלו לשוחטה?
הם לא צריכים להחזיר את זה לנגזל?","148","","4162","True","True","False","","198","212.76.111.51","0","25289","כללי|",""),new Message("25411","25408","אכן","06/12/12 19:11","כב כסלו","תשע"ג","19:11","המכריע","גזלן אינו קונה ביאוש לבד אבל קונים ביאוש ושינוי רשות. אם הבעלים התייאש ברשות הגזלן, לגביו זה לא מועיל והוא עדיין מחוייב בהשבתה, אבל אילו ימכור, לגבי הקונה כבר הוי יאוש ושינוי רשות והוא מותר לכתחילה לשוחטו.

לגבי יורש פליגי רבא ורמי בר חמא אי רשות יורש כרשות לוקח דמי. וזה נמצא בסוגיא הראשונה של הפרק האחרון ממסכת בבא קמא.","199","","4162","True","True","False","","146","95.86.87.239","0","25289","כללי|",""),new Message("25440","25411","יישר כח, והנה התשובה","09/12/12 08:54","כה כסלו","תשע"ג","08:54","מתפעל","אליה כיוונתי

אדם שהטיל מום בבכור שהיה ברשותו, הבהמה אסורה בשחיטה והאכילה. אבל אם הוא מת, יורשיו יכולים לשוחטו ולאוכלו. (יו"ד, שי"ג א').","148","","4159","True","True","False","","185","212.29.198.117","0","25289","כללי|",""),new Message("25446","25440","אפשרויות נוספות","09/12/12 10:58","כה כסלו","תשע"ג","10:58","המכריע","באותה הסוגיא של צרם אוזן בכור ומת האם קנסו בנו אחריו (בגיטין פרק השולח דף מד) יש עוד רעיונות דומים, אפשר לחוד עוד כמה חידות לאחר בדיקת ההלכה, או לציין שזה לפי צד אחד בגמרא. מכר עבדו ומת מהו שיקנסו בנו אחריו, כיוון מלאכתו במועד ומת מהו שיקנסו בנו אחריו, הטיבה (לשדהו) בשביעית ומת, האם בנו זורעה אחריו, טמא טהרות של חברו ומת האם קנסו בנו אחריו.","199","","4159","True","True","False","","146","95.86.87.239","0","25289","כללי|",""),new Message("25443","25441","ט"ז אורח חיים סימן תכ סק"א","09/12/12 09:41","כה כסלו","תשע"ג","09:41","דוד כוכב","ושמעתי מזקן א' שהעיד שהי' בק"ק קראקא בשנת של"ג שנפטר רמ"א ז"ל ביום ל"ג בעומר והיו מסופקים אם לומר צדוק הדין עמד אדם חשוב אחד והעיד ששמע מפי רמ"א שי"ל צ"ה {צידוק הדין} על אדם גדול ותכף אמרוהו על רמ"א בקול רם ונראה לסמוך ע"ז בימים שאין בהם תחנון כגון ל"ג בעומר או ט"ו באב ובשבט דאינם מועד. ובפרט שכ' הרא"ש בשם רש"י דצ"ה וקדיש אינן הספד אלא הודאה וקבלת דין שמים אבל לא בר"ח חנוכה ופורים וחדש ניסן דאלו יש בהם איסור מדין התלמוד כנלע"ד.","125","","4159","True","True","False","","153","164.138.123.108","0","25289","כללי|",""),new Message("25445","25443","יותר נראה שכוונת אותו מישהו","09/12/12 10:25","כה כסלו","תשע"ג","10:25","כדי","היא לט"ז בסימן תרע ס"ק ה.
ולא ידעתי לאיזה צורך כתב ל"עיין היטב" בדבר מפורש.","249","","4159","True","True","False","","161","79.180.241.187","0","25289","כללי|",""),new Message("25449","25445","עיון היטב!","09/12/12 11:04","כה כסלו","תשע"ג","11:04","המכריע","כוונת הרב השואל שהיום כשאתה שולח מישהו לעיין בהלכות חנוכה, הוא בטוח שהכוונה לאיזה מלקט קליל, ומקסימום, אם הוא ממש "תלמיד חכם" הוא יראה במשנה ברורה. אבל דבר שלא מובא במשנה ברורה וצריך לחזור ל"נושאי כלים" המקוריים כמו ט"ז או מג"א, זה כבר מצוי בזמננו רק בבתי מדרשות "ארכאיים" מסוגו של הרב כדי...","199","","4159","True","True","False","","149","95.86.87.239","0","25289","כללי|",""),new Message("25450","25449","אני אמנם","09/12/12 12:07","כה כסלו","תשע"ג","12:07","כדי","לא הייתי בפגישת שומרי משקל,
אך דבריך, האלו וההם, והזמן הזה, מספקים לי עילה די טובה...","249","","4159","True","True","False","","158","79.177.241.8","0","25289","כללי|","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);