var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=17036;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","55"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","52"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","50")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("17036","0","חידה","24/01/12 11:19","כט טבת","תשע"ב","11:19","מתפעל","בעל יכול לכוף אשתו לעלות ארצה, וכן האשה את בעלה. הכל מעלין לא"י.

כיצד יתכן מצב שיהודי יכול לכוף יהודי אחר לעלות ארצה, ואין הם קרובי משפחה כלל?","148","","4487","True","True","False","","1055","94.188.248.67","0","0","כללי|",""),new Message("17037","17036","יעויין שם","24/01/12 11:35","כט טבת","תשע"ב","11:35","המכריע","באותה הסוגיא לגבי עבדים ובפלוגתת הראשונים אי איירי על ע"ע.

ועי' לגבי להעלותו לבית הועד למקום סמוכין, כדאי' בכמה דוכתי.

זו לא תשובה לחידתך מתפעל, כי בטח אתה "מתכוין" לעוד נתונים ש"שכחת" לבארם.","199","","4487","True","True","False","","186","212.179.87.180","0","17036","כללי|",""),new Message("17084","17036","וגם","25/01/12 04:16","א שבט","תשע"ב","04:16","דוד כוכב","במסכת מכות דף י ע"א:

תנא: תלמיד שגלה - מגלין רבו עמו, שנאמר: וחי, עביד ליה מידי דתהוי ליה חיותא. אמר ר' זעירא: מכאן שלא ישנה אדם לתלמיד שאינו הגון.
א"ר יוחנן: הרב שגלה - מגלין ישיבתו עמו.

ואם הרב, או הישיבה, בחו"ל, נמצא שכופין אותו לעלות לארץ, ולהתישב בעיר המקלט.
אלא שלכאורה בזה היהודי הכופה אינו הגולה עצמו, אלא דיין הבי"ד.
אך אפשר שאין כופין על זה בלא בקשה-דרישה של הגולֶה שהדבר נחוץ לו. ואז הוי כפייה דומיא ממש דבעל ואשה.","125","","4486","True","True","False","","116","95.86.121.156","0","17036","כללי|",""),new Message("17039","17037","שלום רב המכריע","24/01/12 13:28","כט טבת","תשע"ב","13:28","מתפעל","איפה נמצאת "אותה סוגיא" שאוכל לעיין שם?

ואתה ממש צודק, אני תמיד שוכח דברים. יישר כח שהזכרת לי את זה כי גם את זה שכחתי...","148","","4487","True","True","False","","184","94.188.248.67","0","17036","כללי|",""),new Message("17044","17039","אותה סוגיא","24/01/12 15:38","כט טבת","תשע"ב","15:38","המכריע","במקורה היא בכתובות דף קי, אבל אולי בבית מדרשך קשה להשיג כתובות, אזי באותו המקום בדיוק שמצאת לגבי אשה בערכין דף ג תוכל למצוא במילים הראשונות של עמ' ב' לאתויי עבדים. רש"י כאן מפרש עבד כנעני, והחד יאמר שאין זה יהודי, אבל תוס' מביאים מרש"י בכתובות ור"י שפירשו על עבד עברי, וכל אחד מפרש לדרכו מי מעלה את מי.

מה עם הסוגיא השניה של העלאת בעל הדין לבית הועד. היא נמצאה או היא לא מעניינך כרגע?

נקוה בקרוב לקיום הפסוק (ישעיהו סו כ) והביאו (הגויים) את כל אחיכם מכל הגויים מנחה לה' בסוסים וגו' על הר קדשי ירושלים אמר ה' כאשר יביאו בני ישראל את המנחה בכלי טהור בית ה'.","199","","4487","True","True","False","","169","212.179.87.180","0","17036","כללי|",""),new Message("17048","17044","יישר כח","24/01/12 16:44","כט טבת","תשע"ב","16:44","מתפעל","אכן כן, אני מעונין מאד במראה מקום לסוגיא השניה של העלאת בעל דין.
מישהו במקום אחר הציע זאת וזה נשמע לי רחוק. האם מדובר בב' בעלי דין שאחד יכול לכוף השני לבא לבי"ד בארץ? אבל גם אם כן, לא מדובר שיעלה לשם לגור אלא רק לבא לדיון בבית הדין וישוב למקומו, הלא כן?

ולשיטת הר"י שהעבד העברי יכול לכוף אדונו לעלות או שיפטור אותו, יוצא לפי זה שכל עבד עברי שנמכר בגניבתו וצריך לעבוד שש שנים, יוכל בערמה להשתחרר ע"י שיאמר שרוצה לעלות לארץ ויצטרך האדון לשחררו.","148","","4487","True","True","False","","262","94.188.248.67","0","17036","כללי|",""),new Message("17051","17048","ראה נא","24/01/12 17:20","כט טבת","תשע"ב","17:20","המכריע","בסנהדרין לא: קודם תעיין בסוגיא ומפרשיה אחר כך נדון על מה שנשמע לך רחוק. קצת לא במקום להשמיע הגיגים לפני ראיית המקור.

יכול להיות ששכחת לכתוב בחידה שהכוונה לגור בקביעות?

בענין ר"י לא ברור שכוונת ר"י להעלותו בכל מקרה, אבל לא כאן המקום להאריך.","199","","4487","True","True","False","","160","85.130.221.217","0","17036","כללי|",""),new Message("17088","17051","על ראשון ראשון","25/01/12 09:20","א שבט","תשע"ב","09:20","מתפעל","לגבי סנהדרין ל"א ע"ב, מעיון מקופיא אני רואה שאכן מדובר בבעלי דין ולא שייך לכאן כלל. אף אחד לא עולה לארץ לגור.

לגבי לגור בקביעות, זה פשוט, כשכותבים בחידה לעלות לארץ, לעלות הכוונה לגור בקביעות.

לגבי ר"י, דבריך סתומים. מה פירוש להעלותו בכל מקרה?

הנה לשון התוספות: "לאתויי עבדים. שאם יש לו עבד כנעני מהול למכור ורוצה העבד שלא ימכרנו אלא בא''י ובכתובות (דף קי:) פרש''י שיכול להעלותו [להעבד עברי בע''כ של עבד] ור''י פירש שהעבד יכול לכוף להעלותו או יפטרוהו".

העבד יכול לכוף את האדון שיעלה אותו לארץ, או שיפטור אותו.
אמנם עכשיו אני רואה שהיה ניתן ללמוד פשט בדברי ר"י לא שהעבד כופה את אדונו שגם האדון יעלה, אלא שרק העבד יעלה והאדון יכול עדיין להיות אדונו ויתן לו שם בארץ תפקידים לעשות אם רוצה. אבל נראה לי שהפשט הפשוט הוא כמו שפירש רש"י בכתובות שהאדון יכול לכוף את העבד לעלות איתו, כך גם כשפירש ר"י הפוך, הכוונה שהעבד יכוף האדון לעלות עמו.","148","","4486","True","True","False","","251","94.188.248.67","0","17036","כללי|",""),new Message("17089","17084","יישר כח, זה רעיון יפה","25/01/12 09:21","א שבט","תשע"ב","09:21","מתפעל","חן חן
אוסיף את זה בלנ"ד לחידה זו כאפשרות.","148","","4486","True","True","False","","230","94.188.248.67","0","17036","כללי|","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82662);