var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1620;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1620","0","האם היו שני ר' יוסי ברבי חנינא?","05/03/10 09:26","יט אדר","תש"ע","09:26","מוטי","בגמ' בסוגייתינו מובא ש"מחכו עלה במערבא - רבי יוסי בר חנינא. ואילו בגמ' בנזיר מב: מובא שר' יוסי ברבי חנינא שאל שאלה ומחכו עלה במערבא. אז איך זה מסתדר?
ותוס' כאן ובנזיר שואל זאת ונשאר ללא תשובה.
וחשבתי בתחילה לחלק בין ר' יוסי בר חנינא לבין ר' יוסי ברבי חנינא אך זה אינו. כי מצינו בש"ס מס' פעמים
גם אחא בר חנינא וגם אחא ברבי חנינא
וכן מוזכר חמא בר חנינא וגם חמא ברבי חנינא
ולא ייתכן לומר גם עליהם שהיו גם שני ר' חמא ושני ר' אחא ששם אביהם ג"כ היה חנינא. ויותר מסתבר לומר שאין חילוק בש"ס בין "פלוני בר פלוני" לבין "פלוני ברבי פלוני".

ובאשר לקושיית התוס' כאן ובנזיר מב:, ראיתי לדברי תוס' בנזיר כט. ד"ה "קסבר" שמביא בסוף דבריו שודאי שהיו שני אנשים בשם ר' יוסי בר' חנינא. וא"כ נמצא עפי"ז תשובה לקושייתו כאן.","117","","5169","True","True","False","","2179","77.127.137.13","0","0","סנהדרין|יז ע"ב",""),new Message("1621","1620","לשון התוספות במסכת נזיר דף מב עמוד א","05/03/10 11:48","יט אדר","תש"ע","11:48","דוד כוכב",""מחכו עלה במערבא - בפ' קמא דסנהדרין (דף יז:) אמר מחכו עלה במערבא היינו ר' יוסי בר' חנינא, והכא אשכחן מחכו על דבריו".

יש לפרש, שלרוב היה ר' יוסי בר' חנינא המחייך. מתוך כך נהגו בו חביריו כַּמַּיִם הַפָּנִים לַפָּנִים כֵּן לֵב הָאָדָם לָאָדָם (משלי כז, יט).","125","","5169","True","True","False","","125","95.86.72.142","0","1620","סנהדרין|יז ע"ב",""),new Message("1622","1620","לולי דמסתפינא היה נראה לי לחדש ולומר...","05/03/10 12:01","יט אדר","תש"ע","12:01","בבא רגל","המון זמן מטרידה אותי הסוגיה כאן בסנהדרין:
האם אכן כל מקום שיש בש"ס את הכינויים הללו המוזכרים כאן בסוגיה ("אמרי במערבא, שלחו מתם, מחכו עלה במערבא" וכו') הכוונה היא אך ורק כפי שמוזכר כאן בסוגייתנו?
או אולי רק בחלק מהמקומות אכן הכוונה לחכמים המוזכרים בסוגייתנו אך בשאר המקומות הכוונה לאחרים?

לדוגמא - כולנו רגילים שכאשר אנחנו נתקלים בש"ס ב"אמרי במערבא" הכוונה היא למסורת מארץ ישראל, ואילו לאור המובא כאן בסוגיה - האם יש צורך לומר שתמיד תמיד הכוונה לר' ירמיה ספציפית? האם מעתה והלאה כשאני מלמד "דף יומי" אז כשאני נתקל ב"אמרי במערבא" אני צריך לתרגם על המקום ולומר שהכוונה היא ל"רבי ירמיה"??

בסוגיה בהוריות יג ע"ב אנחנו נתקלים בסיפור ובעקבותיו קביעת הכינויים הבאים:
"אסיקו לרבי מאיר אחרים ולר' נתן יש אומרים".
אך האם לפי זה כל מקום שנאמר "אחרים" הכוונה לרבי מאיר?
תוספות בכמה וכמה מקומות מצביע על כך שיש ברייתות שבהם מוזכרת גם דעת "אחרים" וגם דעת "רבי מאיר" (וכן בנוגע ל"יש אומרים" ו"רבי נתן"), ולכן מסקנתו שהיא שלפעמים "אחרים" הכוונה היא למישהו אחר ולא לרבי מאיר.

כך גם הצבעת כאן בצדק רב בנוגע ל"מחכו עלה במערבא".

לאור כל הנ"ל - מה שמטריד אותי זה - מתי, אם בכלל, פשר הכינויים שבסוגייתנו ובהוריות - הם אכן כפי שהגמרא כאן ובהוריות פיענחה???

לגבי הוריות זה קצת יותר קל - כי נאמר בגמרא שזה הכינוי ש"אסיקו" לרבי מאיר ורבי נתן, אך לא נאמר בגמרא בהכרח שכינויים אלו התקבלו ונקבעו במשניות ובברייתות [על אף שכך למעשה תוספות מבין ולכן נדחק לפרש כדעיל].
אך אצלנו רש"י קובע נחרצות ומפרש: "למידין לפני חכמים. כל היכא דאיתמר למידין לפני חכמים היינו לוי שהיה למד לפני רבי:"","51","","5169","True","True","False","","194","77.124.133.22","0","1620","סנהדרין|יז ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);