סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
מספר צפיות: 65

דף נז עמוד א
* הברייתא מספרת את הרקע שגרם לכך שהחליטו הכהנים להקדיש עורות הקדשים לשמים.
* הברייתא מפרטת ארבע צווחות שצווחה עזרה (שתים מהן לגנאי ושתים מהן לשבח).
* המלך והמלכה (מבית חשמונאי) התלבטו מה טוב יותר למאכל, בשר גדי או בשר כבש.

דף נז עמוד ב
* יששכר איש כפר ברקאי טעה וטען שבשר כבש עדיף מבשר גדי.
* מהמשנה בכריתות ומפרשת ויקרא מוכח שכבשים ועיזים שווים.

מספר צפיות: 101

דף נח עמוד א
* החל מפרק חמישי, המתחיל בעמוד זה, ועד סוף פרק תשיעי, עוסקת המסכת בענייני קרבן פסח.
* הגמרא מבררת את הטעם לכך שזמן שחיטת קרבן תמיד של בין הערבים הוא בשעה שמונה ומחצה.
* בברייתא נאמר: "כסידורו בחול כך סידורו בשבת דברי ר' ישמעאל, רבי עקיבא אומר: כסידורו בערב פסח", ואביי ורבא ורבה בר עולא נחלקו כיצד לבאר את הברייתא.

דף נח עמוד ב
* הגמרא מקשה מברייתא על רבא, שפירש בדעת רבי ישמעאל שזמן שחיטת התמיד בערב פסח החל בשבת הוא בשמונה ומחצה, ומתרצת.
* הגמרא מקשה מברייתא על אביי, שפירש בדעת רבי ישמעאל שזמן שחיטת התמיד בערב פסח החל בשבת הוא בשבע ומחצה ולדעת רבי עקיבא בשש ומחצה, ומתרצת.
* הגמרא מביאה את המקור לכך שלא יהא דבר נקטר על גבי המערכה קודם לתמיד של שחר, ואת המקור לכך שלא יהא דבר קרב על המערכה אחר תמיד של בין הערבים.

מספר צפיות: 72

דף נט עמוד א
* הברייתא הראשונה (שבסוף העמוד הקודם) סוברת ש: תמיד קודם לפסח, פסח קודם לקטרת, קטרת קודמת לנרות. (והגמרא מבררת את הטעם לסדר זה).
* הברייתא השניה סוברת ש: תמיד קודם לקטרת, קטרת קודמת לנרות, ונרות קודמות לפסח. (והגמרא מבררת את הטעם לסדר זה).
* אין לך דבר שקודם לתמיד של שחר אלא קטרת בלבד.
* לדעת ת"ק: מחוסר כיפורים בערב פסח (ולדעת רבי ישמעאל בנו של רבי יוחנן בן ברוקא: אף מחוסר כפורים בשאר ימות השנה) יכול להקריב את קרבנו לאחר תמיד של בין הערביים.
* הקרבת החטאות קודמות להקרבת העולות הבאות עמהן.

דף נט עמוד ב
* כהנים זריזים הם.
* כל זמן שלא הוקטרו האימורים - אין הכהנים יכולים לאכול את בשר החטאת.
* כל עוד לא אכלו הכהנים את בשר הקרבן - לא נשלמה כפרת הבעלים.
* לאחר תמיד של בין הערביים אסור להקטיר כלום, אך אם נותרו אימורים מקרבנות שנשחטו ונזרק דמם קודם תמיד של בין הערביים מותר להקטירם אף לאחר הקטרת אברי תמיד של בין הערביים.
* ארבעה עשר שחל להיות בשבת - מותר להקטיר את אימורי הפסח בליל יום טוב.

מספר צפיות: 75

דף ס עמוד א
* במשנה (בעמוד הקודם) נאמר שאם חשב שמקריב לשם פסח ואח"כ חשב שמקריב לשם קרבן אחר הקרבן פסול - ורב פפא מסתפק האם כוונת המשנה שחשב כך בעבודה אחת (ודין זה הוא כרבי יוסי), או שחשב כך בשתי עבודות (ודין זה הוא אף כרבי מאיר).
* הגמרא מביאה ארבעה נסיונות לענות על ספקו של רב פפא שהמשנה היא כדעת רבי יוסי, והגמרא דוחה נסיונות הוכחות אלו.

דף ס עמוד ב
* פסח ששחטו בשאר ימות השנה לשמו ושלא לשמו - רב דימי ורבי ירמיה נחלקו מה הדין, ורבא מכריעה להלכה שכשר.
* פסח ששחטו בשאר ימות השנה בשינוי בעלים - הגמרא מסתפקת מה דינו.

מספר צפיות: 75

דף סא עמוד א
* לדעת רבא: פסח ששחטו בשאר ימות השנה בשינוי בעלים - פסול.
* לדעת רב פנחס בריה דרב אמי: יש שינוי בעלים לאחר מיתה. (= אם מת הבעלים קודם ההקרבה והביא בנו את קרבנו תחתיו ונשחט הקרבן שלא לשם בעליו - נפסל הקרבן).
* הגמרא מביאה את המקור לכך שפסח שנשחט שלא למנויו פסול, ואת המקור לכך שפסח שנשחט שלא לאוכליו פסול.

דף סא עמוד ב
* שחט את קרבן הפסח לשם מולין המנויים עליו, אך חשב בשחיטה על מנת שיתכפרו בו ערלים (המנויים או לא מנויים עליו) בזריקה - לדעת רב חסדא: פסול, לדעת רבה: כשר.
* רבה מביא ראיה לשיטתו מברייתא, ורב חסדא דוחה ראיה זו.

מספר צפיות: 62

דף סב עמוד א
* לדעת רב אשי: אם שחט את קרבן הפסח לשם מולין המנויים עליו, אך חשב בשחיטה על מנת שיתכפרו בזריקתו רק הערלים המנויים עליו - פסול לדברי הכל, ואם חשב בשחיטה על מנת שיתכפרו בזריקתו ערלים שאינם מנויים עליו - לדעת רב חסדא פסול, ולדעת רבה כשר.
* האופה מיום טוב לחול - לדעת רב חסדא: לוקה, ולדעת רבה: לא לוקה.
* אם נטמא אחד מאיברי הזבח - שורפים אבר זה ואת שאר הקרבן ניתן לאכול.
* בקרבן פסח - אם נטמא הבשר ורק החלב קיים, אינו זורק את הדם (שלא כמו שאר קרבנות).

דף סב עמוד ב
* רב הונא בריה דרב יהושע מקשה מברייתא על דעת רב חסדא הסובר (כמובא בעמוד הקודם) שלחומרא אומרים "הואיל", ורב פפא מתרץ.
* פסח שנשחט לשמו ושלא לשמו פסול, ואילו פסח שנשחט לאוכליו ושלא לאוכליו כשר - רבי יוחנן מבאר את טעם החילוק, ומפרט שבארבעה דברים חמורה יותר מחשבת לשמו ושלא לשמו ממחשבת לאוכליו ושלא לאוכליו.
* מיום שנגנז ספר יוחסין תשש כוחן של חכמים וכהה מאור עיניהם.
* במשנה (בדף הקודם) נאמר שהשוחט את הפסח למולים ולערלים כשר, ובברייתא מבואר שלדעת אחרים: אם הקדים מחשבת מולים לערלים - כשר, אך אם הקדים מחשבת ערלים למולים - פסול.

מספר צפיות: 47

דף סג עמוד א
* הגמרא מבררת את טעמם של אחרים, הסוברים שאם הקדים מחשבת ערלים למולים הקרבן פסול, ואת דעת חכמים הסוברים שהקרבן כשר.
* רבי מאיר סובר ש"בעינן פיו ולבו שוים".
* בנוגע לאיסור "שוחט על החמץ" - לעולם אינו חייב עד שיהא החמץ או לשוחט או לזורק או לאחד מבני החבורה.

דף סג עמוד ב
* בנוגע לאיסור "שוחט על החמץ" - לדעת ריש לקיש: חייב רק אם החמץ עמו בעזרה, ולדעת רבי יוחנן: חייב אע"פ שאין החמץ עמו בעזרה. (והגמרא מבארת שנחלקו בנוגע לפסוק "לא תשחט על חמץ דם זבחי", אם "על" זה בסמוך דוקא או לא).
* לדעת רב פפא (והגמרא מביאה ברייתא כמותו): כהן המקטיר את החלב של קרבן הפסח, ויש לו חמץ בשעת ההקטרה - עובר על הלאו של "לא תשחט על חמץ דם זבחי".
* המולק את העוף (או שוחט קרבן אחר) בארבעה עשר בניסן ויש לו חמץ - אינו עובר על הלאו של "לא תשחט על חמץ דם זבחי".

מספר צפיות: 66

דף סד עמוד א
* למסקנת הגמרא: יש מחלוקת תנאים לגבי כהן המקטיר את החלב של קרבן הפסח, ויש לו חמץ בשעת ההקטרה - אם עובר על הלאו של "לא תשחט על חמץ דם זבחי".
* הגמרא מבררת את טעמו של רבי שמעון, הסובר לגבי איסור "שוחט על החמץ", שבארבעה עשר בניסן לא חייב על שאר קרבנות, ובשאר הזמנים כן חייב.
* המשנה מתארת את סדר הקרבת קרבן פסח בחול ובשבת.

דף סד עמוד ב
* אין הפסח נשחט אלא בג' כתות של שלשים שלשים בני אדם.
* אביי ורבא נחלקו בגרסת המשנה, אם לאחר שנכנסה כת ראשונה ונתמלאה העזרה "נעלו" את דלתות העזרה או "ננעלו" דלתות העזרה, ונחלקו אם סומכים על הנס.
* אגריפס המלך רצה פעם אחת לדעת את מספר בני ישראל וביצע את הבדיקה באמצעות ספירת קורבנת הפסח.
* הכהנים עמדו בשורות נפרדות של כסף וזהב, כי כך הדבר יפה יותר מאשר שיהיה ערבוב בתוך כל שורה.
* שחיטה בזר כשירה.
* אין מעבירים על המצוות (ולכן תחילה מקבל הכהן את המזרק המלא ואח"כ מחזיר את הריקן שבידו השניה).
* רבי יוסי הגלילי הוא התנא של משנתנו הסובר שדם הפסח ניתן בזריקה מרחוק ולא בשפיכה.

מספר צפיות: 68

דף סה עמוד א
* הכת השלישית שנכנסה לעזרה להקריב קרבן פסח נקראת כת עצלנית.
* אי אפשר לעולם בלא בסם ובלא בורסי - אשרי מי שאומנתו בסם אוי לו מי שאומנתו בורסי, ואי אפשר לעולם בלא זכרים ובלא נקבות - אשרי מי שבניו זכרים אוי לו מי שבניו נקבות.
* לדעת רב חסדא: הכהנים היו מדיחים את העזרה בשבת, בניגוד לדעת רבי אליעזר הסובר שיש בכך איסור מהתורה, ולדעת רב אשי: דבר זה הוא אף בניגוד לדעת חכמים החולקים על רבי אליעזר אך סוברים כרבי נתן ששבות שאינה צריכה לא התירו במקדש.
* לדעת רבי יהודה: האוכל מדם התמצית חייב כרת כמו דם גמור, אך לעניין זריקת דם קדשים מודה רבי יהודה שאינו מכפר בדם התמצית.

דף סה עמוד ב
* לדעת רבי יהודה: אין דם מבטל דם, ולכן הדם הכשר לא מתבטל בדם הפסול, ובזריקת מעט ממנו יוצא ידי חובת זריקה.
* לדעת חכמים: פוקקים את נקב יציאת הדם מהעזרה בערבי פסחים, משום ששבח הוא לבני אהרן שילכו עד ארכובותיהם בדם.
* דם, דיו, חלב, דבש - אם הם יבשים הם חוצצים (בטבילה במקוה), אך אם הם לחים הם לא חוצצים.
* בהולכת עצים למערכה היו הכהנים הולכים בתוך הדם והגביהו בגדיהם כדי שלא יתלכלכו מהדם.
* המשנה הראשונה בפרק ששי, המתחיל בעמוד זה, מפרטת מה הם הדברים בקרבן הפסח שדוחים את השבת.

מספר צפיות: 74

דף סו עמוד א
* הלל עלה מבבל ושימש שני גדולי הדור שמעיה ואבטליון.
* הנח להן לישראל אם אין נביאים הן בני נביאים הן.
* להלל היה מקור מגזירה שוה לכך שהקרבת קרבן פסח דוחה את השבת, אך עבור בני בתירא שלא למדו את הגזירה שוה מרבותיהם הביא הלל גם לימוד בקל וחומר, אך הם דחו את הקל וחומר שהוא הביא.
* אין אדם דן גזירה שוה מעצמו, בניגוד לקל וחומר.

דף סו עמוד ב
* אמרו עליו על הלל: מימיו לא מעל אדם בעולתו אלא מביאה חולין לעזרה ומקדישה וסומך ידו עליה ושוחטה.
* חובות שקבוע להן זמן - מותר להקדיש בשבת וביום טוב.
* כל המתיהר / כל אדם שכועס - אם חכם הוא חכמתו מסתלקת ממנו, אם נביא הוא נבואתו מסתלקת ממנו.
* כל שכועס אפילו פוסקין עליו גדולה מן השמים מורידין אותו.
* הגמרא מבררת את המקור לכך שתמיד ופסח דוחים טומאה.

מספר צפיות: 88

דף סז עמוד א
* למסקנת הגמרא המקור לכך שהקרבת פסח דוחה את הטומאה הוא מהפסוק "איש איש כי יהיה טמא לנפש".
* גם מי שהיו בי"ד בניסן זבים מצורעים ובועלי נדות עושים פסח שני (אם נטהרו).
* לדעת רב חסדא: מצורע שנכנס לפנים ממחיצתו (לפנים מחומה של אחת מערי ישראל) פטור ממלקות, ולמסקנת הגמרא נחלקו בכך התנאים.
* הטמאים משתלחים מהעזרה, זב משתלח אף מהר הבית, ומצורע משתלח אף ממחנה ישראל. (ונחלקו התנאים מה המקור לכך).

דף סז עמוד ב
* מצורע טעון פריעה ופרימה ואסור בתשמיש המטה, מה שאין כן זב.
* זב מטמא משכב ומושב ומטמא כלי חרס בהיסט, מה שאין כן במצורע.
* לדעת רבי אליעזר (ורבי יהודה סובר כמותו): אם נדחקו זבים ומצורעים ונכנסו לעזרה בפסח הבא בטומאה - לא חייבים על כך כרת.
* לדעת רבי יוחנן: (1) מחילות שתחת העזרה לא נתקדשו בקדושתה, (2) בעל קרי משתלח מחוץ לשני מחנות (וכפי שהתבאר בגמרא קודם לכן בדעת רבי שמעון).

מספר צפיות: 83

דף סח עמוד א
* הגמרא ממשיכה להקשות על רבי יוחנן, הסובר שבעל קרי משתלח מחוץ לשני מחנות, ומתרצת.
* עתידים צדיקים שיחיו את המתים.
* לעתיד לבוא - ישראל לא ימותו כלל, ועובדי כוכבים ימותו לאחר אריכות ימים.
* לדעת שמואל: אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שיעבוד מלכיות בלבד.
* הברייתא דורשת מהפסוק "אני אמית ואחיה מחצתי ואני ארפא", שמכאן תשובה לאומרים אין תחיית המתים מן התורה (הברייתא מוכיחה מסוף הפסוק שמדובר על מיתה וחיים באותו אדם).

דף סח עמוד ב
* בא וראה כמה חביבה מצוה בשעתה, שהרי הקטר חלבים ואברים ופדרים של קרבנות שבת כשרים כל הלילה ואין ממתינים להם בשבת עד שתחשך כדי להקטירם בצאת שבת.
* רבי אליעזר אומר: אין לו לאדם ביום טוב אלא או אוכל ושותה או יושב ושונה, רבי יהושע אומר: חלקהו חציו לאכילה ושתיה וחציו לבית המדרש.
* עצרת, פורים ושבת - הכל מודים שצריך בהם גם "לכם" (שישמח בו במאכל ומשתה).
* כל האוכל ושותה בתשעה בו מעלה עליו הכתוב כאילו מתענה תשיעי ועשירי.
* רב יוסף ציווה לאנשי ביתו בחג שבועות שיכינו לו בשר משובח ואמר: "אי לא האי יומא דקא גרים כמה יוסף איכא בשוקא".
* רב ששת חזר על תלמודו כל שלושים יום.
* אילמלא תורה לא נתקיימו שמים וארץ.

1 2 3 4 5 6
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר