סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

יבמותסא ע"אה אייר תשפ"ב13:41"אתם קרויין אדם ואין העובדי כוכבים..." / ‏לינקוש
מקור

עלילת הדם ואחדות העם היהודי

איך הסביר הרב היהודי את דברי חכמנו זיכרונם לברכה, לפיהם הגויים אינם קרויים אדם? וגם: כיצד הצליחו הסניגורים להביך את הכומר הקתולי, שהפך ללעג וקלס?

ליוקאנובקה, קייב, אוקראינה.

הבהלה על פניהם של הילדים ששבו זה עתה מהשדה לא הותירה מקום לספק. הם בוודאי נתקלו עכשיו במחזה מפחיד במיוחד. הוריהם ניסו לדובב אותם דקות אחדות, עד שהבינו מה קרה כאן, במרחק לא רב מהעיר הקטנה, מצאו הילדים גופה של נער בן גילם, כשהיא מוטלת על פני השדה.

שוטרים הוזעקו למקום, והילדים הובילו אותם אל גופתו של הנער בן ה-12. חקירה קצרה העלתה שמדובר באנדריי יושצ'ינסקי, ובדיקה נוספת העלתה שהוא נרצח ככל הנראה על ידי ורה צ'יביריאק.

אבל רגע לפני שעצרו את הרוצחת, התעשתו בכירי המשטרה, ובעצה אחת עם הפיקוד העליון, שר המשפטים ושורה של בכירים נוספים, החליטו להשתמש במקרה כדי להחיות מחדש את עלילת הדם הישנה והטובה: היהודים רצחו את אנדריי הקטן, כדי לסחוט את דמו מגופו, ולהשתמש בו לאפיית המצות לכבוד חג הפסח.

בתוך זמן קצר כבר נעצר ה'חשוד': מנדל בייליס שמו, ולימים התברר שהיה לו מידע מפליל אודות כמה מבכירי השלטון, מה שהביא לכך שהללו רצו להשתיק אותו לנצח ולהוריד את סודם אלי קבר יחד עם גופתו של היהודי, כשעל הדרך הם גם יכולים ליזום פוגרום נוסף ביהודי אוקראינה, ולשעשע את עצמם במחזות של יהודים נשחטים ובתי כנסת עולים בלהבות.

סטודנט בשם גולוביוב העיד בשבועה שראה את מנדל בייליס רץ אחרי הנער במפעל ליצור לבנים של היהודי זייצב, שמנדל שימש שם כפקיד. הוא לא העיד שראה את הרצח, ככל הנראה בשל החשש שהוא לא ידע לענות על שאלות כמו מספר הדקירות שדקר הרוצח את הנער, או להצביע על זירת הרצח עצמה.

לנוכח האמור התנהל המשפט ללא כל ראיה ממשית. העדות היחידה של עד השקר לא הספיקה כדי להביא להרשעתו של היהודי, ועל כן החליטה התביעה להוכיח שיהודים אכן צורכים דם של נערים גויים לצורך לישת המצות, מתוך הבנה שקביעה כזאת יחד עם העדות לפיה נראה בייליס רודף אחר נער נוצרי ימים אחדים לפני הפסח, יספיקו כדי להביא להרשעתו.

הנוצרים באזור קייב השתייכו לנצרות הפרבוסלבית, והכנסייה הפרבוסלבית לא הסכימה לקחת חלק בעלילת הדם. בשל כך נאלצו התובעים להרחיק עד טשקנט ולהביא משם את יוסטינאס פְראנַ‏ייטיס, כומר קתולי שהיה ידוע כאנטישמי מובהק. הוא הוצג כ"מומחה לתלמוד יהודי", ובמהלך המשפט טען בתוקף שהיהודים אכן צורכים דם של ילדים נוצריים לצורך לישת המצות, וכי הם נוהגים כך מדורי דורות.

בהתאם לכך, בחר צוות ההגנה לזמן רבנים יהודיים שישמשו כעדי הגנה, ובשיתוף פעולה הדוק בין גורמים יהודיים מכל רחבי אירופה, הצליח צוות ההגנה להביא לזיכויו של בייליס מכל אשמה, ולשחרורו מהכלא לאחר משפט שנמשך כמעט שלוש שנים.

**

בין היתר הציב צוות ההגנה 'מוקש' שגרם לפגיעה קשה מאוד באמינותו של הכומר האנטישמי. במהלך המשפט שאל אותו נציג ההגנה: "אמור נא באיזו תקופה חיה בבא בתרא". הכומר שהידע שלו בתלמוד היהודי היה רופף מאוד, לא ידע שבבא בתרא זהו שמה של אחת המסכתות בתלמוד, וחשב שהכוונה לסבתא בתרא, שכן ברוסית "בבא", זה התרגום של סבתא.

"איני יודע באיזו תקופה חיה אותה סבתא, ולא מבין איך זה קשור למשפט שמתנהל כאן", השיב הכומר, ושם את עצמו ללעג וקלס. כשהסבירו לשופט מה זה "בבא בתרא", פרצו כל הנוכחים בצחוק ולעגו לבורותו של הכומר בתחום שבו הוא מגדיר את עצמו כמומחה.

**

אחת הטענות העיקריות של הכומר הקתולי היתה הטענה שהיהודים אינם מתייחסים עלה גויים כאל בני אדם. לשם כך הוא ציטט את דברי חז"ל במסכת יבמות דף סא'. "אתם קרויים אדם ואין עובדי כוכבים קרויים אדם". רק היהודים נקראים אדם, ולא הגויים, אם כן, אין זה פלא, כך טען הכומר האנטישמי, שהיהודים אינם חוששים לרצוח נער גוי לצורך פולחן דתי.

להשיב על הטענה של הכומר פראנייטיס הוזמן הרב מאיר שפירא שהיה חבר הפרלמנט הפולני, ראש ישיבת חכמי לובלין המפורסמת, וכן מחולל רעיון הדף היומי. כמו"כ הוזמן גם רבה הראשי של מוסקבה, רבי יעקב מזא"ה, להשיב על טענותיו של הכומר.

הרב מאיר שפירא הסביר את דברי התלמוד כך: "בלשון הקודש ישנם ארבע מילים נרדפות שמתארות יצור אנושי: "אנוש", "גבר", "איש" ו"אדם".
שלושת השמות הראשונים ניתנים לקריאה הן בלשון יחיד והן בלשון רבים, הסביר רבי מאיר שפירא. אנוש – אנשים, גבר – גברים, איש – אישים. אבל את המילה 'אדם' אי אפשר לומר בלשום רבים, אי אפשר לומר "אדמים".

"הלוא תבין כבוד השופט", טען רבי מאיר שפירא, "הגויים מוגדרים כיחידים – כל אחד לעצמו. הם יכולים להיות קבוצה של אחדים רבים, אבל העם היהודי הוא יחיד אחד גדול, העם היהודי כולו מאוחד, עם גוף אחד ונשמה אחת, ולכן התואר "אדם", מתאים רק ליהודים ולא לגויים".

רבי מאיר שפירא גם הוכיח את דבריו: "הבט נא כבוד השופט, אני רב פולני, ורבי יעקב מאז"ה הוא רב מרוסיה, שנינו גם יחד הוזעקנו מקצווי ארץ להגיע לאוקראינה כדי לסייע ליהודי ששנינו לא מכירים בכלל ומעולם לא דיברנו עמו, ושנינו לא חשבנו רגע אלא מיהרנו להגיע כדי לסייע לו. האין זאת הוכחה ברורה לטענת חכמנו זכרונם לברכה שהעם היהודי הוא אדם אחד?!".

**

סוף דבר: אחרי המהפכה הבולשביקית נפתח מחדש תיק הרצח של הנער בן ה-12, החקירה גילתה שעלילת הדם נרקמה היטב על ידי מספר רב של בעלי תפקידים שחברו יחד כדי להעליל על מנדל בייליס ולהחיות את עלילת הדם. הקומוניסטית הוציאו להורג חלק מהאחראים לעלילת הדם, וכן הוצאה להורג גם האשה הנוצרייה ורה צ'יביריאק, לאחר שהתברר כי היא אכן היתה זו שרצח את הנער.

למרות שגם בית המשפט האוקראיני וגם בית המשפט הקומוניסטי זיכו את מנדל בייליס והיהודים מהרצח של אנדריי הקטן, משמש קברו אתר עליה לרגל לאנטישמים אוקראיניים, שלפני שנים אחדות הניחו על הקבר מצבה שעליה נכתב "פה נטמן הנער שעונה למוות על ידי הז'ידים, שהשתמשו בדמו לאפית מצות". ממשלת אוקראינה הסירה את השלט לאחר שהופעל עליה לחץ בינלאומי לעשות זאת.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר