סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

מנחותסג ע"בח אייר תשע"א12:38"שביחא מילתא" - מה דוחק את רש"י לפרש כך? / ‏Almuaddib
גמרא:
אמר רבא:
קסבר ר' ישמעאל:
עשרון מובחר, בלא טירחא- אתי מחמש, בטירחא- אתי משלש. בחול מייתינן מחמש, דהכי שביחא מילתא, בשבת- מוטב שירבה במלאכה אחת בהרקדה ואל ירבה במלאכות הרבה.


רש"י:
בחול מייתינן מחמש דהכי שביחא מילתא: כך משובח הדבר, דהווי עשרון מובחר טפי, שאין ממציא מכל סאה אלא מעט, אותו סלת דק היוצא ראשון



הקושי בפירושו של רש"י זועק לעין, שהרי הוא מעקר את הסברו של רבא מעיקרו. הגמרא הרי מקשה ממה נפשך, אם עושים משלוש - יעשה כך גם בחול, ואם מובחר מחמש - יעשה כך גם בשבת. הרי אין מי שיהין לטעון שרבי ישמעאל נוטה לדעת הצדוקים!
ומה עושה פירושו של רש"י כאן? בדיוק את מה שרבא אומר שאי אפשר לעשות! רבא אומר במפורש שאותה איכות ניתן להפיק או מחמש סאים - בלי טרחה מרובה, או משלוש - בטרחה מרובה, וזוהי הסיבה לשיטתו של רבי ישמעאל. ורש"י - רש"י קובע כי זו לא אותה האיכות, וכי מחמש - מובחר יותר!


על קושי זה העיר הרש"ש, ופירש את שפירש אחרת לגבי הביטוי "שביחא מילתא". אולם קושי זה, שזועק הוא לעיניים, לא יתכן שרש"י לא שם לב אליו.

מדוע פירש רש"י כך, למרות הקושי העולה מפירושו?



(והערה מתודולוגית אחרת: מדוע במהדורת שוטנשטיין, אילו בהערות למטה, לא מזכירים את קושיית הרש"ש הזו כלל? )

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר