סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

ראש השנהכה ע"אכט חשון תשפ"ב13:372 פירושים במעשה בגמרא / ‏אליעזר מ ש
1] *ת''ר: פעם אחת נתקשרו שמים בעבים ונראית כדמות לבנה בעשרים ותשעה לחודש, כסבורים העם לומר ר''ח, ובקשו בי''ד לקדשו. שלח להם רבן גמליאל: כך מקובלני מבית אבי אבא שאין חידושה של לבנה פחות מעשרים ותשעה ימים ועוד שני שלישי שעה וע''ג חלקים. ע''כ. **לפי פי' המשנה ברמב''ם צריך לגרוס בעשרים ושבעה או בעשרים ושמונה לחודש. שראו כדמות לבנה בסוף יום 27 לחודש, או בתחילת ליל 28 לחודש, ורצו לקדש את יום 28 לחודש כראש חודש של החודש הבא. ושלח להם רבן גמליאל, שזה האורך הממוצע של חודש הלבנה - לא פחות. ואורכי החודשים צריכים להיות סמוכים לו, לפניו או לאחריו, חודש חסר בן 29 יום לא פחות, וחודש מלא בן 30 יום ולא יותר. ולכן, אין לעשות חודש בן 27 או בן 28 ימים. [ואם המעשה היה שרצו לעשות חודש שעבר בן 28 ימים, אפשר לקיים הגירסא בגמרא שלנו, שראו בתחילת ליל 29 לחודש כדמות לבנה] ובכלל זה מובן, שבי''ד היו מתכוונים בחשבונם שלא יווצר מצב שבו תיראה הלבנה החדשה בסוף יום 27 או 28 לחודש.כמ''ש בהלכות קדוש החודש. ולפי זה, הגמרא לא כותבת כאן את כל דברי ר''ג, אלא רק: ''ראש פרק'' מדבריו. כמו במאמר הקודם משמו: ''פעמים שבא בארוכה, ופעמים שבא בקצרה''. ***ומה שאמר להם: ''לא פחות'' כי רצו לעשות חודש חסר בן פחות מ29 יום. ואם היה מעשה, שמאיזה סיבה היו רוצים לעשות חודש מלא בן 31 יום, הוא היה אומר להם: ''לא יותר'', כי העריך שהוא אומר, זה האורך הממוצע של החודש הירחי הסינודי - לא פחות ולא יותר. וכך גם פירוש המאמר הזה לפי המאירי.
2]*ויש הצעת פירוש, שהם ראו כדמות לבנה בסוף יום 29 לחודש, ורצו לעשות את החודש שעבר בן 29 יום. אך הם ראו כך, לפני שהגיע הזמן של המולד הממוצע. ושלח להם רבן גמליאל, שאי אפשר לראות את הלבנה בחידושה לפני שמגיע הזמן של המולד הממוצע. ולפי זה, פירוש דבריו: ''אין חידושה של לבנה פחות מ-'' = ''אין מראה חידושה של לבנה פחות מ-''. שאף על פי, שבחלק מהזמן, המולד האמיתי מקדים לזמן המחושב של המולד הממוצע. לעולם, בכל זמן, לפני שהגיע הזמן של המולד הממוצע, לא נראה את הלבנה החדשה. **כלומר, אמר להם שהעריך, שהיה ידוע להם מה''עבור'',[=כללי הלוח העברי ,שאותם מלמדים לכל] שזה האורך הממוצע של החודש הירחי הסינודי, ישתמשו בו, גם להיתכנות האפשרות של ראיית הלבנה החדשה.*** ולפי מ''ש הראב''ע בפירושו לתורה שמות י''ב ב', שהמולד האמיתי יכול להקדים לזמן המולד הממוצע עד קרוב ל14 שעות, וכן יכול לאחר אותו בשיעור זה. נמצא, שפרק הזמן המינימלי שעובר מהמולד האמיתי עד הזמן המוקדם ביותר שאפשר לראות את הלבנה בחידושה, הוא קרוב ל14 שעות.[ואחרי הזמן הזה, לפעמים יתכן לראותה] וידוע, שיש בזה דעות בראשונים. וכן, שזה יכול להיות תלוי בחדות הראיה .

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר