סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

ראש השנהכג ע"אכו חשון תשפ"ב14:30מקור המידע האסטרונומי / ‏אליעזר מ ש
א] בכלל המצוה של קדוש החודש, ה' גם מסר למשה [וגם לאהרן- בפי' רבינו יצחק אברבנאל] מידע אסטרונומי הקשור לחודש הירח. כך כתוב במקורות הבאים:
1]פסיקתא דר''כ פ''ה 2]ספר העיבור לרבי אברהם ברבי חיא הנשיא, מאמר שלישי שער שביעי, בשם תשובת רב האי גאון. 3]תשובת רב האי גאון המובא בשו''ת הגאונים- ליק-סי' א' ובאוצה''ג ביצה ד'. 4]פיה''מ לרמב''ם ר''ה פ''ב מ''ו 6] פי' ר''ח עה''ת שמות י''ב ב'7] שם ברבינו בחיי 8]שם בפי' רבינו יצחק אברבנאל 9]שם בפי' המלבי''ם על המכילתא.
ב]ומכמה מקורות מובן, שנוספו לזה דברים במשך הדורות, לפי התצפיות והאסטרונומיה. כך גם מובן מפירוש רבינו יצחק אברבנאל [שמות י''ב ב'] שכתב ש''חכמת התכונה ושורשיה'' לא למדוה משה ואהרן מדעתם אלא ה' למדם. אפשר לפרש, שעל ה'שרשים' נוספו 'ענפים' במשך הדורות. וכן נראה שגם התוספת הזו היתה בספרי החוכמות של בני יששכר, שאבדו. ואסטרונומית הגלגלים היונית שבה משתמש רמב''ם בהלכות קדוש החודש. ודאי לא באה במסורת ממשה רבינו, שהרי חז''ל דחו את תיאוריית הגלגלים היונית, כלא נכונה במציאות. [וחז''ל סברו בזה כמדע האסטרונומיה המודרני שבימינו. זה עניינה של המחלוקת הראשונה בין חכמי ישראל לחכמי אומות העולם, בפסחים צ''ד] אם כי, לחישוב, נח להשתמש בה.
ג] המידע, כלל איפוא ג' חלקים:1] מידע בסיסי וה''עבור''= כללי הלוח העברי, שמלמדים את הכל. 2] ''סוד העבור'' שמלמדים רק לחכם גדול נבון [סמוך] הראוי לשבת בסנהדרין. והוא כולל חישוב ה''מולד האמיתי'' בכל חודש, וכמה זמן יעבור בכל חודש מהמולד עד שנוכל לראות את הלבנה בחידושה. וכשתיראה, איך תיראה מצפון או מדרום לשמש וכו'. ולפי רבינו בעל המאור, נכלל בזה, גם, ש''קו התאריך'' הוא שש שעות - רבע היקף כדור הארץ ממזרח לירושלים. [ בבה''מ על הרי''ף מסכת ר''ה דף כ.] ומדוע לא לימדוהו לכל? נראה לומר ג' דרכים: 1] לא להכביד על כל הלומדים. מספיק שאנו נדע באופן כללי את המושגים. 2] יש פירוש, שלא יבוא מישהו מהלומדים לערער על קביעת בית הדין הגדול. 3] במסכת כתובות דף קי''א מובאים כמה שבועות שה' השביע את ישראל. ואחת מהן, ''שלא יגלו את הסוד''. ובפירוש השני ברש''י, שלא יגלו את סוד העבור לאומות העולם. וקשה, שהרי היו גם אסטרונומים מהאומות שידעו בזה. ונראה לומר, שמדובר על חלק מהמידע שלא היה ידוע לאסטרונומים של האומות, והושבעו חכמינו שלא לגלותו להם. למה? נראה לומר, כדי שלא ילמדו כהני העבודה זרה לעשות כך למועדיהם.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר