ובחולין צה: שדר ליה ( *שמואל* בבבל לרבי יוחנן בא"י) *עיבורא דשיתין שני* (=חשבון עיבור השנים של ששים שנה הבאות)
נראה בזהירות לומר (וה' יצילנו מטעות) *ששמואל חשב להתנתק מהמחויבות לעיבור השנים והחודשים בא"י*
(אכן אבוה דרבי שמלאי העמידו על אי ידיעה ורק רבי זירא חשף הסוד כשעלה לא"י)
וכך מוסבר *ירושלמי תמוה מאד* בכתובות ב-ו שם מסופר על שמעון בר בא (= רב שמן בר אבא) שנשא 2 בנות שמואל (אף שנפלו בשבי ואסורות לכהן) עפ"י המשנה ש"האשה שאמרה נשביתי וטהורה אני-נאמנת שהפה שאסר הוא הפה שהתיר" רב שמן נשא הראשונה ומתה ואח"כ נשא השניה ומתה ומדוע נענשו במיתה?
אומר הירושלמי : "חס ושלום לא שקרון (= אכן לא נבעלו בשבי , ולא מתו כי שיקרו) אלא מן *חטאת דחנניה בן אחי רבי יהושע שעיבר את השנה בחו"ל*"
פלא עצום! מה הקשר בין בנות שמואל לחטא חנניה שכמסופר בסוף ברכות (סג.:) נידו אותו על שעיבר שנים וקידש חודשים בחו"ל ?!
*קרבן העדה* שם מפרש : "ונראה דבנתיה דמר שמואל מזרעו של חנניה היו" פרושו קשה מאד. לא מצינו קשר משפחתי בין רבי יהושע ואחיינו לאמורא שמואל. ומדוע בנות שמואל צריכות להיענש על כך?
*הפני משה* מסביר שבגלל חטא חנניה התקלקל להם החשבון ואכלו חמץ וחיללו מועדות בזמן השבי.
אולם לאור פתיחת דברינו נראה להסביר שלפי הירושלמי *שמואל (כמעט?) חטא כמו שחטא חנניה בן אחי רבי יהושע* ברצון לעצמאות חו"ל בנושא עיבור שנים וקידוש חודשים (והרי גם רבי יהושע דודו, של חנניה, כמעט חטא בחטא דומה עד שהודה לבסוף לרבן גמליאל הנשיא - משנה לקמן כה.)
ובגין כך נענשו בנותיו של שמואל (פוקד עוון...על בנים)
וה' יצילני מטעות.
אשמח לתגובות חברי בית המדרש
טוען....
הודעה ראשית օ הודעה ראשית ללא תוכן תגובה
להודעה օ תגובה להודעה ללא תוכן
☼ הודעה חדשה הודעה שנצפתה
הודעה נעוצה
סימון משתמשים:
משתמש מחוברמומחהמנהלתקנון הפורום