סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

פסחיםכב ע"אכח כסלו תשפ"א15:06שכר מצווה / ‏חיים א
עף על הדף
בשביל הנשמה
הרב ליאור לביא

סימן: כ
בתה בהדלקה

שמעון העמסוני היה דורש כל 'אתים' שבתורה במשמעות של תוספת וריבוי,

כיון שהגיע ל"את ה' אלהיך תירא אותו תעבוד ובשמו תשבע" (דברים י, כ) פירש ואמר שהוא חוזר בו מדרך דרש זו, שהרי אינו יכול לדרוש ריבוי ותוספת בפסוק זה ולומר שקיים דבר נוסף על ה' עצמו.

אמרו לו תלמידיו: רבי, כל 'אתים' שדרשת מה תהא עליהן?

והרי כל הזמן דרשת "את" כתוספת ועכשיו חוזר אתה בך מכל אלה?

אמר להם: כשם שקבלתי שכר על הדרישה, כך אני מקבל שכר על הפרישה מלדרוש דרשות אלה.

עד שבא ר' עקיבא ודרש: "את ה' אלהיך תירא" אפשר לראות אף בכך לשון ריבוי: לרבות תלמידי חכמים, שאדם מצווה לירא אותם כמורא שמים.

על דברי שמעון העמסוני הקשה הבן יהוידע:

"קשה היכן קיבל (-שכר) והלא עודנו חי בעולם הזה וקבלת השכר הוא בעולם הבא?

ועוד אטו (-האם) הוא דורש על מנת לקבל פרס?

ונראה לי בס"ד דאמרו רבותינו ז"ל (משנה אבות ד, ב) 'שְּׂכַר מִצְוָה, מִצְוָה' ולזה השכר מצפים הצדיקים לכן הוא חושב כאשר טרח לדרוש תיבת 'אֶת' הראשונה נתן לו הקב"ה שכרו שזיכהו לדרוש תיבת 'אֶת' השנית וכן על זה הדרך,

ועל זה השכר קאמר 'קִּבַּלְתִּי שָׂכָר עַל הַדְּרִישָׁה' ומקוה שיקבל שכר גם כן על הפרישה שיזכהו השם יתברך לדרוש דברים אחרים בדברי תורה".

מדברי הבן יהוידע נוכל להבין הלכה ייחודית בהלכות החנוכה - "כבתה אין זקוק לה"(שבת כא, א; שו"ע תרע"ג, ב) שעיקר המצווה בהדלקה, וגם אם הנר כבה המדליק יצא כבר ידי חובתו.

הטעם לכך הוא כי שכר המצווה הוא המצווה עצמה ולא רווח חיצוני שנלווה למצווה עצמה.

וגם אם בסופו של דבר לא דלק הנר - המצווה נעשתה וזהו השכר הגדול ביותר.
---
אהבתם? העבירו הלאה!❤️
---
מאירים את הדף - עומק אמוני קצרצר מתוך הדף היומי
להצטרפות:
https://chat.whatsapp.com/DMOadyEoe4dIppjn4BGGb4

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר