*נקודה לעיון* ברכות דף ד שני עניינים. 1 הגמרא מסבירה מדוע אמר משה ... *כחצות הלילה* ולא אמר במדוייק? ומסבירה הגמרא ..שמא יטעו אצטגניני מצרים בזמן הנכון של חצות ואז יעלילו על משה שהוא סתם כזבן ובדאי... בעניין זה שואלים *מדוע הם יטעו?* הרי כבר הוכח שהם מדייקים בעניינים שונים . על כך עונה החתם סופר שהקב"ה התכוון לזמן חצות בארץ ישראל (ב"ר מג,ג), ויש הפרש של זמן חצות של מצרים לזמן חצות בארץ ישראל. ולכן נוצר החשש שיגידו שמשה כזבן. 2 - *מפיבושת* מוזכר בגמרא שמפיבושת היה רבו של דוד. אם כך שואלים: איך דוד המלך קרא למפיבושת בשמו, הרי אסור לקרוא לרבו בשמו? (סנהדרין ק.). על כך 2 תשובות: א - רשי : מותר לקרוא בשם רבו בתנאי שהוסיף לו שם תואר כגון...הרב...רבי.. ב - מפיבושת לא היה רבו המובהק, שאם לא כך היה אסור לו בכלל להורות הלכה ליד רבו המובהק, ולכן כאשר מדובר ברב שאינו רבו המובהק מותר להזכיר בשמו בתוספת שם תואר. ( הצל"ח).
טוען....
הודעה ראשית օ הודעה ראשית ללא תוכן תגובה
להודעה օ תגובה להודעה ללא תוכן
☼ הודעה חדשה הודעה שנצפתה
הודעה נעוצה
סימון משתמשים:
משתמש מחוברמומחהמנהלתקנון הפורום