*בנושא ''נפלים'' - מי שנולדו לפני הזמן , ובסוגיית :''בן שמונה'', ובנושא:''היולדת למקוטעין'' . עולה מתוך עיון במקורות, שבעניינים אלו ,יכול להיות שינוי לפי מקומות וזמנים שונים . וכן יכול להיות שינוי טבעים מסוים במשך הדורות . וכן,יכול להיות שינוי מסוים - גנטי תורשתי , בין קבוצות שונות באוכלוסיה.
**מראי מקומות: א] נדה ל''ח בריטב''א ב] ובשו''ת הריב''ש סימן תמ''ז , הביאו [בשם הרי''ט] ג] שו''ע אבן העזר סימן קנ''ו - הלכות ייבום סעיף ד' בהגהת הרמ''א שהביא מה''בית יוסף'' בשם הרשב''ש. ד] יבמות ל''ז ''נשי דידן יולדות לשבעה''.ה] ''חזון אי''ש'' אבן העזר סימן קט''ו סעיפים ג' וד' . ו] מאמר באינטרנט של הרב מרדכי הלפרין רופא וגיניקולוג [בעבר הממונה על האתיקה במשרד הבריאות ,ולאחר מכן ראש מכון שלזינגר לרפואה על פי ההלכה] ''מבוא לסוגיית בן שמונה''.
***ו''בן שמונה '' לאו דווקא כל הנולדים בחודש השמיני, כי מי שנולד בו, ונראה ש''גמר בסימניו'', נחשב לודאי בן קיימא או לספק בן קיימא. [ יבמות דף פ, דעת רבי ורשב''ג ופירושי הראשונים שם]
****ובימינו, נהוג למעשה לחלל את השבת - לפי הצורך, להחיות את כל הפגים. כי התפתחו אמצעים נוספים להחיותם לבני קיימא, אינקובטור, או זריקות .[מובא בספרי הלכה למעשה מקובלים] ועוד, יש חשש שאם יאמרו לאחיות בפגיה להבדיל ביניהם, הן תטענה , בגלל הרבה מלאכה שיש עליהם . ולכן, אומרים להן, שלפי הצורך, יש לחלל שבת על כולם. [כך ראיתי בספר של הרב רבינובי'ץ, וכן בעוד ספר, ומסתבר פשוט] *****ההודעה נכתבה כסיכום בעניין. וגם לטובת הגולשים שלא עיינו בכל ההודעות שנכתבו בעניינים האלו בכמה אשכולות. |