סקר
כמה לומדי דף יומי יש במשפחתך הקרובה?






 

פורום פורטל הדף היומי

זבחיםסב ע"אא תמוז תשע"ח09:37בני קטורה / ‏עלי
ראו מאמרו של הרב כוכב.
ברם, היותר לי לשאול : וכי אין הכוונה פשוט לומר מעט בסרקזם - 'הפשוטים' ?
כוונתי : יצחק היה הבן המיוחד והיחיד של אאע"ה ואילו בני קטורה נחשבו אמנם צאצאיו אך לא יורשיו, רק בן הגבירה נחשב יורש והם היו בני האשה הנוספת.
כך בני אחות רבי טרפון ובאי בית המדרש של רב יוסף ואביי, הרי הם ידעו את המקורות וההלכה, הם ידעו שגודל המזבח המעכב הינו חמשXחמשXעשר אמות
כדרשת ושיטת רבי יוסי ( לפי רבי יהודה עשריםXעשריםXשלוש ).
כשרב יוסף אמר שמקום המערכה שטחו אמה הוא ודאי צדק אלא שגודל זה מחייב שנפח עיקר המזבח יהיה אכן כנ"ל 10X5X5.
ברם הרי דברי רב מני ורב יוסף באים לאחר דיון לגבי כרכוב המזבח :
'ת''ר קרן וכבש ויסוד וריבוע מעכבין מדת ארכו ומדת רחבו ומדת קומתו אין מעכבין מנה''מ אמר רב הונא אמר קרא {שמות כז-א/ה/ז ??} המזבח כל מקום שנאמר המזבח לעכב אלא מעתה כיור לרבי וסובב לרבי יוסי ברבי יהודה הכי נמי דמעכב דכתי' {שמות כז-ה} ונתתה אותה תחת כרכוב המזבח מלמטה ותניא איזהו כרכוב רבי אומר זה כיור רבי יוסי ברבי יהודה אומר זה הסובב אין דתניא אותו היום נפגמה קרן מזבח והביאו בול של מלח וסתמוהו ולא מפני שכשר לעבודה אלא שלא יראה מזבח פגום שכל מזבח שאין לו קרן וכבש ויסוד וריבוע פסול רבי יוסי ברבי יהודה אומר אף הסובב ת''ר איזהו כרכוב בין קרן לקרן מקום הילוך רגלי הכהנים אמה אטו הכהנים בין קרן לקרן הוו אזלי אלא אימא ומקום הילוך רגלי הכהנים אמה והכתיב {שמות לח-ד} תחת כרכובו מלמטה עד חציו אמר רב נחמן בר יצחק תרי הוו חד לנוי וחד לכהנים דלא נשתרקו מדת ארכו ומדת רחבו ומדת קומתו אין מעכבין'
לכן בקש רב יוסף להזכיר ששטח המזבח המוכר מפסוקי התורה כולל את הכרכוב, העשוי כטבעת מרובעת סביב מקום המערכה עצמו, שנועד עבור הילוך הכהנים ולא לעיקר העבודה שהיא הקרבת הקרבנות, ואילו כאמור, מקום המערכה עצמו הינו רק אמה Xאמה.
חסר היה התחכום לבאי בית המדרש כדי להבין את כוונת רב יוסף, זה מה שענה רב יוסף על הגיחוך - בני קטורה, הפשוטים וחסרי התחכום !

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר