סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

סנהדריןיד ע"אח אב תשע"ז10:51"רב אויא מוסיף: אף רבי נחמיה" מדוע? / ‏יהודי_קדום
מה טעמו של רב אויא שהוסיף את רבי נחמיה להיות בין הנסמכים?
וז"ל הגמרא בדף יד עמוד א:
"...שפעם אחת גזרה מלכות הרשעה שמד על ישראל, שכל הסומך - יהרג, וכל הנסמך - יהרג, ועיר שסומכין בה - תיחרב, ותחומין שסומכין בהן - יעקרו. מה עשה יהודה בן בבא? הלך וישב לו בין שני הרים גדולים, ובין שתי עיירות גדולות, ובין שני תחומי שבת, בין אושא לשפרעם. וסמך שם חמשה זקנים, ואלו הן: רבי מאיר, ורבי יהודה, ורבי שמעון, ורבי יוסי, ורבי אלעזר בן שמוע. רב אויא מוסיף: אף רבי נחמיה".
1. האם לדעת רב אויא רבי נחמיה הוסמך ע"י יהודה בן בבא במעמד הסמיכה עם חמשת הזקנים רבי מאיר, ורבי יהודה, ורבי שמעון, ורבי יוסי, ורבי אלעזר בן שמוע - אך לא היה תלמיד רבי עקיבא?
2. האם רב אויא מצרפו כתלמיד רבי עקיבא כחמשת המוזכרים? ואם כן מניין זאת?
3. בין כך ובין כך מדוע לא הוזכר רבי נחמיה עד שנצרך לכך רב אויא?

אני מנסה לבדוק:

א. התוספות ביומא דף מ עמוד ב אומר בפירוש שרבי נחמיה היה תלמיד רבי עקיבא:
"כיון דקבעתיה שמאל [1] - ולא בעי לאוקמא ר"ע כרבי שמעון כיון דר' יהודה ור' נחמיה נמי היו תלמידיו כדאיתא בפרק הבא על יבמתו (דף סב:)".
אבל... כשהולכים להפניית התוס' ביבמות דף סב עמוד ב לא מוצאים (עכ"פ אני לא מצאתי) את רבי נחמיה. וז"ל הגמרא שם:
..."אמרו: שנים עשר אלף זוגים תלמידים היו לו לרבי עקיבא, מגבת עד אנטיפרס, וכולן מתו בפרק אחד מפני שלא נהגו כבוד זה לזה, והיה העולם שמם, עד שבא ר"ע אצל רבותינו שבדרום, ושנאה להם ר"מ ור' יהודה ור' יוסי ורבי שמעון ורבי אלעזר בן שמוע, והם הם העמידו תורה אותה שעה. תנא: כולם מתו מפסח ועד עצרת. אמר רב חמא בר אבא, ואיתימא ר' חייא בר אבין: כולם מתו מיתה רעה".

ב. ואולי ממה שאומרת הגמרא ביומא דף מא עמוד א "סתם סִפְרָא רבי יהודה" - מוביל אותנו לגמרא בסנהדרין להלן בדף פו עמוד א ושם ניתן להכריע (?) שרבי נחמיה היה מתלמידי ר"ע:
"דאמר רבי יוחנן: סתם מתניתין רבי מאיר, סתם תוספתא רבי נחמיה, סתם ספרא רבי יהודה, סתם ספרי רבי שמעון, וכולהו אליבא דרבי עקיבא. " ?
====================================


[1] הגמרא דנה שם בגורלות שמעלה הכהן הגדול את הגורלות מהקלפי כששני השעירים עומדים אחד מימינו ואחד משמאלו. תלמידי רבי עקיבא שאלוהו: האם מותר לכהן הגדול להחליף את מקומות השעירים ואת הגורלות בין הידיים כאשר לא עלה ביד ימין גורל השעיר לַשֵּׁם. בהחלפה כזו הכהן הגדול לא משנה את גורל השעירים כפי שעלה בגורלם בקלפי, אלא רק גורם לשעיר לה' להיות מימינו ולשעיר לעזאזל להיות משמאלו – דבר המשמח את העם – ובכל זאת אין דבר זה רצוי כי יש בכך שינוי מתקנת חכמים המקורית.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר