סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

בבא בתראעד ע"בכ אייר תשע"ז23:08מסע מירון והקשר לבבא בתרא / ‏אביגדורקובץ מצורף להודעה
באיחור קל (של יומיים אם מתייחסים למירון, וחודשיים אם מתייחסים לתוס'...)

חלק גדול מהידע ההיסטורי והגיאוגרפי בעבר הגיע אלינו ע"י ספרי מסעות של מבקרים בארץ שתיארו אותה.
הידוע שבהם מבחינת ההלכה הוא כמובן הכפתור ופרח של רבי אשתורי הפרחי, מתקופת הראשונים, שכל הפוסקים מסתמכים עליו.
ספר נוסף כזה הוא "מסע מירון וערי הגליל" (ניתן להורדה בהיברו בוקס ונמצא גם באוצר החכמה עם הוצאות חדשות) של רבי מנחם מנדל רבין, מסוף המאה ה-19. הוא מתאר את מסעותיו בכל האזור, והסתמך ככל הנראה על מקורות בחז"ל ובראשונים.
כך הוא מעיד על השייט שלו במי הכינרת (ד"ה העיר טבריא): "באנו אל קצהו הדרומית (של הכינרת)... ניכר היטב לעין רואה מי הירדן בעודו הולך בתווך, טעמו של הירדן יעמוד בו ומראהו לא נמר".
כלומר, מי הירדן עוברים לאורך כל הכינרת, מצפונה ועד דרומה, ולא מתערבבים בה (!).

ברור לנו שזו לא המציאות, וע"פ מה שביררתי, אין אפשרות שזו היתה המציאות אף בעבר, הדבר אמנם נכון לגבי חלקה הצפוני של הכינרת, שבתחילת כניסת הירדן לתוכה מימיו אכן לא מתערבים בה, אך בהמשך הדרך בהחלט הם מתערבים לחלוטין (אם אמצא דעה אחרת מבחינה מדעית-היסטורית בעניין זה אעדכן כמובן).
ככל הנראה המחבר התבסס על דברי המדרש האומר כך (בראשית רבה ד-ה, וכן ילקוט שמעוני בראשית ה ד"ה כתיב המקרה) וע"פ הבנת התוס' (ב"ב עד: ד"ה שמגיע) הכוונה היא שהוא אינו מתערב בכל מי הכינרת, ולא רק בחלקו הצפוני (בלשונם: שמגיע לפיו של לויתן - ואינו מתערב בכל אותן מים). ובשו"ת הרי"ד (סי' טו) אף מביא מכך נפק"מ להלכה לדיני טבילה.
אגב יש חילוקים בין המקורות השונים הנ"ל האם זהו מעשה ניסים, ובספר הנ"ל מדגיש שזהו מעשה ניסים.

ואכן כך היו שסברו בעבר, ומצורפות כאן שתי מפות שהדבר מודגש בהן: מפה מתוך הספר Pisgah-sight of Palestine מהמאה ה-17, ומפה עברית בשם "Panorama des heiligen Landes" (פנורמה של ארץ הקודש) בהוצאת שוטלנדר (מהעיר ורוצלב) מסוף המאה ה-19. בשתיהן משורטט קו דק בתוך הכינרת מכניסתו של הירדן בצפונה ועד יציאתו בדרומה.

על כל פנים נשארה לנו השאלה, כיצד מחבר הספר העיד עדות ראייה "ניכר היטב לעין רואה מי הירדן בעודו הולך בתווך"??? שאלה זו יסודית ונוגעת לעוד עדויות מהעבר...
על מנת ליישב את עדותו עם המציאות, יש לשים לב שהוא עצמו לא ראה את דרכו של כל הירדן בתוך הכינרת מצפונה ועד דרומה, שכן הוא יצא לשוט מטבריא ועד דרומה של הכינרת. לכן אפשר שהוא עצמו ראה רק את הזרימה שבקצה הדרומי של הכינרת. והשלים את עדותו בכך שהסתמך על דברי התוס'.
בנוסף, לגבי אמינות המידע שמובא בספר זה, ניתן להזכיר (אע"פ שאין ראיה לדבר, כי שם אינו מעיד עדות ראייה) את דבריו שם על "משכילי ענגלאנד (אנגליה) אשר עמדו על מתכונתו (של הכינרת) למדוד עומק מי הים הזה עמוק עמוק הוא מכל ימי תבל"...

נ.ב. לגבי הקובץ המצורף, רק להעיר שקטע זה עדיין לא נמצא במהדורה הזמינה של המאמר באינטרנט.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר