סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

בבא בתראד ע"אכט טבת תשע"ז09:14אפיק שפה ועייל שפה / ‏אליעזר מ ש
נראה לפרש בניה מדורגת כלפי פנים שיהיה יציב כמו בחומות הר הבית. והכתל של הבית באבנים כך, וכן בציפוי השיש, ששפת הלוח העליונה עלתה למעלה מהשפה התחתונה של הלוח שמעליו וביניהם היה מרווח קטן שבו שמו סיד לדבק וכך הכל היה יציב וחזק.
2] בית המקדש אורו של עולם -,פירש ברש"י שכתוב בישעיהו: "ונהרו אליו כל הגויים" -כלומר שעל ידי שיהיה בנין מפואר ישפיע על גויים להתעניין ביהדות ולהיות מושפעים לטובה ולעזוב עבודת אליל ולקבל הדרך הטובה.
3]הוא כיבה אורו של עולם ילך ויעסוק באורו של עולם - ברור שלא התכפר לו על ידי כך, כי כתב הרמב"ם שעל עוון שפיכות דמים אפילו אם הביא כל אילי נביות שבעולם לא יתכפר לו , אלא שיתכפר לו במקצת. (כמו קין)
4]הרג חכמי ישראל -נראה שהרג קבוצה גדולה מתלמידי שמאי הזקן שהיו ביניהם מורדים במלכות רומי הרשעה. ולא בירר מי מהם אכן באמת מורד ואחר כך התחרט על כך.[אבל להלל הזקן ושמאי הזקן עצמו ואלפי תלמידיהם כתוב שנתן כבוד גדול]או שאולי הכוונה שלאחר שכבש את ירושלים לאחר מרד אנטיגנוס- הרג את כל חכמי ישראל שהיו שם באותו הזמן. ואין לפרש שבשלב מסוים הרג כל חכמי הדור ולא שייר אלא בבא בן בוטא, שהרי הלל הזקן היה נשיא בימיו ואחר כך רבן גמליאל הזקן ולא נהרגו.
5]נשתיירה תינוקת מבית חשמונאי-נראה שלאחר שנשא למרימי החשמונאית הנכדה של יוחנן הורקנוס בן ינאי. ואחרי כמה שנים הרגה ואחר הרג שני בניה רצה לישא עוד תינוקת מבני חשמונאי והיא לא רצתה וכו'. ומה שאמרה, היינו שלא נשאר מאותו ענף מבני חשמונאי שמלכו -כלומר צאצאי ינאי המלך -בן אחר בן שראוי למלכות, אבל בן של נכדה הרי נשאר, או נכד של נכדה -אגריפס הראשון נכד של מרימי החשמונאית והורדוס. [וייתכן שמצאצאי החשמונאים שלא לקחו כתר מלכות נשאר אז בן אחר בן.]
6]נראה שאין אנו מודים על מלכות הורדוס או נציבי רומי. ומה שכתוב ברמב"ם [הל' חנוכה]אולי מודים על זה שחזרו ישראל לשבת באדמתם ולעלות לרגל והנהגת חכמי ישראל.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר