סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

גיטיןב ע"אב טבת תשע"ו22:50זבולון לחוף ימים ישכון? לא בטוח! ועכו / ‏אשבחקובץ מצורף להודעה
האם היא בארץ ישראל? האם היא מחולקת? תלוי לדעת מי.
את הדברים שבע"ה אכתוב כאן אני מביא כדי להוסיף את שיטת ר"ת בבבא בתרא בנושא דומה המקשר לעכו - בנוסף על דבריו המובאים בתוספות ד"ה ואשקלון.

המשנה הראשונה במסכת אומרת:
.... ר' יהודה אומר: מרקם למזרח, ורקם - כמזרח, מאשקלון לדרום, ואשקלון - כדרום, מעכו לצפון, ועכו - כצפון; ר"מ אומר: עכו - כארץ ישראל לגיטין. המביא גט בארץ ישראל, אינו צריך שיאמר בפני נכתב ובפני נחתם...

נחלקו ר"ת ור"י, בתוספות ד"ה ואשקלון, בשאלה מדוע ר' יהודה אומר שברקם, באשקלון, בחגר ובעכו צריך השליח המביא גט לומר 'בפני נכתב ובפני נחתם':
לר"ת הערים רקם, חגר ואשקלון לא נכבשו על ידי עולי בבל, ולכן לעניין גיטיו, אינן חלק מארץ ישראל, ועכו שכן נכבשה ע"י עולי בבל נחלקת לשניים חלקה האחד בחו"ל וחלקה בא"י ור' יהודה התכוון רק לחלק שבחו"ל.
לר"י, ר' יהודה מחייב את האמירה 'בפני נכתב ובפני נחתם' משום שבכל מקרה, ארבע הערים האלה מרוחקות ממה שמהווה את הבסיס לכל יישוב יהודי: הן רחוקות מישיבות ומבתי דין ולכן הן נחשבות לעניין השליח המביא גט כחו"ל.
בעניין עכו רואים בדברי ר"ת קביעה חד משמעית בעניין גיאוגרפי.

ראיתי מקרה מעניין אחר שבו ר"ת קובע ותוחם גבולות ביד רמה : על בבא בתרא דף קכב עמוד א, שם אומרת הגמרא: "...ולא נתחלקה אלא באורים ותומים, שנאמר: על פי הגורל, הא כיצד? אלעזר מלובש אורים ותומים ויהושע וכל ישראל עומדים לפניו, וקלפי של שבטים וקלפי של תחומין מונחין לפניו, והיה מכוין ברוח הקדש ואומר: זבולן עולה - תחום עכו עולה עמו, טרף בקלפי של שבטים ועלה בידו זבולון, ..."
אומר השיטה מקובצת במקום : ".זבולן עולה תחום עכו עולה עמו. רבינו תם גריס אשר עולה תחום עכו כדמוכח בשופטים דעכו בחלק אשר היתה כדכתיב אשר לא הוריש את יושבי עכו. תוספי הרא"ש ז"ל:" להענ"ד, נאמר כאן שדברי ר"ת מכוונים עם המקראות.
ראה גם התוס' במקום המסבירים שעלה בגורל החלק שהוא בצד עכו הנמצאת בתחום שבט אשר.
המשתמע מכך:
א. שעכו איננה בתחום זבולון אלא בתחום אשר ושלא כמו הגמרא בבבא בתרא לעיל!
ב. בגבולות נחלת זבולון לא היה חוף ים (!!!)
ג. (החשוב לדף שלנו) גבולה של העיר המערבית, בכיוון הים התיכון, נמצא במרחק עשרים ק"מ מחוף הים.

ראה מפה סכימטית מצורפת.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר