סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

סוטהטו ע"אכח חשון תשע"ו13:34ומן העפר אשר יהיה בקרקע המשכן / ‏עלי
כך כתוב, ולמדים מזה שדווקא מקרקע ההיכל ולא מקרקע החצר. מכאן ראיה שהכינוי 'משכן' כולל רק את המשכן וקרקעו בלבד ולא את החצר. והנה כתוב בתורה 'וְנָסְעוּ, הַקְּהָתִים, נֹשְׂאֵי, הַמִּקְדָּשׁ; וְהֵקִימוּ אֶת-הַמִּשְׁכָּן, עַד-בֹּאָם'. אם כן בני גרשון ובני מררי שנשאו את המשכן ( לא בני קהת שנשאו את כלי המשכן בכתפיהם ), והקימו אותו עד בא הקהתים, לא הקימו את החצר אלא רק את המשכן עצמו ! האם זה הגיוני ?
במאמר שכתבתי על סדר מסע המחנות במדבר ( מופיע ב'מאמרים' בפורטל בזבחים סא,א ) הסברתי בשונה משיטות רש"י ובעלי התוספות במסכת זבחים (ס,א ), את סדר המסע :
וַיִּסַּע דֶּגֶל מַחֲנֵה בְנֵי-יְהוּדָה, בָּרִאשֹׁנָה--לְצִבְאֹתָם; ...וְהוּרַד, הַמִּשְׁכָּן; וְנָסְעוּ בְנֵי-גֵרְשׁוֹן וּבְנֵי מְרָרִי, נֹשְׂאֵי הַמִּשְׁכָּן. וְנָסַע, דֶּגֶל מַחֲנֵה רְאוּבֵן--לְצִבְאֹתָם;...וְנָסְעוּ, הַקְּהָתִים, נֹשְׂאֵי, הַמִּקְדָּשׁ; וְהֵקִימוּ אֶת-הַמִּשְׁכָּן, עַד-בֹּאָם. וְנָסַע, דֶּגֶל מַחֲנֵה בְנֵי-אֶפְרַיִם--לְצִבְאֹתָם; ...וְנָסַע, דֶּגֶל מַחֲנֵה בְנֵי-דָן--מְאַסֵּף לְכָל-הַמַּחֲנֹת, לְצִבְאֹתָם; ...אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, לְצִבְאֹתָם; וַיִּסָּעוּ.
תחילה נכנסו הכהנים וכיסו את הכלים ( כמובא בפרשת במדבר ). אח"כ פורק המשכן ( ולא החצר, ומבחוץ פורק ) בידי בני גרשון ומררי והועמס על העגלות ( עמודי וקלעי החצר לא הועמסו על העגלות של הנשיאים אלא על אחרות ). אזי הם המתינו עם המשכן שעל העגלות עד בא בני קהת לשאת את הכלים, ורק כאשר נסעו הקהתים עם כלי המשכן, החלו בני גרשון ומררי לנסוע סביבם עם העלות של המשכן. את החצר פירקו בני גרשון ומררי בעת כניסת הקהתים לשאת את הכלים, ונסעו ג"כ מיד לאחר העגלות שעם המשכן.
המשפט 'והקימו את המשכן' מתפרש במשמעות של 'ועמדו והמתינו עם המשכן', כלומר נושאי המשכן נסעו רק אל מחוץ לחצר ושם עמדו והמתינו לנושאי הכלים ונסעו יחד עימם סביבם. למדתי זאת מהברייתא דמלה"מ והירושלמי בעירובין
המשך -

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר