סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

סוטהי ע"אכג חשון תשע"ו22:16האם היו מצוות שנהגו קודם מתן תורה? כן! / ‏אשבח
יש מצוות שנהגו מלבד ז' מצוות בני נח.
הערה 1: הדברים באים לאחר שאלה שנשאלה היום בשיעור המקוון. לצערי לא קראתי שם השואל.

במחשבה מיידית נשיב בשאלה: וכי מהו שנצטווה נח להכניס לתיבה בהמות טהורות?

אבל עדיף להיתלות באילנות גדולים (שיטה שאינה מומלצת לבעלי שיער ארוך :) )

כתב הרמב״ם במורה נבוכים פרק מט הלכה ג (מהדורת הרב קאפח):
" אבל טעם הַיִּבּוּם, הרי מפורש שהיה מנהג קדום לפני מתן תורה והניחתו התורה: "וַיֹּ֤אמֶר יְהוּדָה֙ לְאוֹנָ֔ן בֹּ֛א אֶל-אֵ֥שֶׁת אָחִ֖יךָ וְיַבֵּ֣ם אֹתָ֑הּ וְהָקֵ֥ם זֶ֖רַע לְאָחִֽיךָ": {בראשית לח,ח}".

הנה עינינו הרואות שהנשר הגדול במעופו הרוחני לא חש כלל להודיע לנו שהיו מצוות שנהגו בהם קודם מתן תורה מלבד ז' מצוות בני נח.

כתב הרשב"ם בפירושו לפסוק "עֵ֕קֶב אֲשֶׁר-שָׁמַ֥ע אַבְרָהָ֖ם בְּקֹלִ֑י וַיִּשְׁמֹר֙ מִשְׁמַרְתִּ֔י מִצְוֹתַ֖י חֻקּוֹתַ֥י וְתוֹרֹתָֽי": {בראשית כו,ה}:

" חֻקּוֹתַ֥י וְתוֹרֹתָֽי . לפי עיקר פשוטו כל המצות השכליות כגון גזל ועריות וחימוד ודינין והכנסת אורחים כלם היו נוהגין קודם מתן תורה אלא שנתחדשו ונתפרשו לישראל וכרתו ברית לקיימן "

מסכת סנהדרין נט. : "...דא''ר יוסי בר' חנינא כל מצוה שנאמרה לבני נח ונשנית בסיני לזה ולזה נאמרה לבני נח ולא נשנית בסיני לישראל נאמרה ולא לבני נח [רק לישראל נאמרה ולא לבני נח וזאת משום שמסיני ואילך רק ישראל חייבים בה ובני נוח פטורים ממנה מאותו זמן. לדוגמא: גיד הנשה. - אשבח] ואנו אין לנו אלא גיד הנשה ואליבא דר' יהודה אמר מר [הגמרא דנה בכלל הראשון של רבי יוסי ברבי חנינא - אשבח] כל מצוה שנאמרה לבני נח ונשנית בסיני לזה ולזה נאמרה אדרבה מדנשנית בסיני לישראל נאמרה ולא לבני נח..."

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר