סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

כתובותב ע"אטז שבט תשע"ה01:21מקור הביטוי "איהאר מיט אמיטוואך" / ‏המכריע
ב.

א. יכול הגיע הזמן באחד בשבת וכו'. כלומר זמן ההמתנה לנישואי בתולה הוא שנה ועוד מספר ימים, עד יום רביעי הבא אחרי מלאת השנה. מכאן מקור הביטוי האידי כשרוצים לומר על דבר שעוד יקח זמן רב למימושו, שזה יקח עוד "א יאהר מיט א מיטוואך", כלומר שנה ויום רביעי.

ב:

ב. אלא לאו דאיתניס כהאי גוונא, כלומר שהיא מעכבת באונס, היינו שחלתה או פירסה נדה שלא בשעת ווסתה. ושאלוני דלכאורה על אופנים אלו לא יתכן לומר ואוכלות בתרומה, כי בעת נידותה אינה אוכלת תרומה, וכשיעבור נידותה מיד יכנוס. וצריך לומר שהרי כולל כל המקרים, כמ"ש תוד"ה לא נשאו, ונקטו ענין התרומה משום כל שאר האופנים שבהם היא טהורה. ויתכן עוד שגם כשהיא טמאה, מ"מ אריה הוא דרביע עלה, ובעצם ההיתר לאכול תרומה, הותרה מצד זרות, והבן.

ג. ולענין גיטין אינו כן. פירש"י דקאי אלפיכך. ר"ל בזה, דקאי על לישנא קמא דרב יוסף דפשוט לו שמהני טענת אונס ליפטר מלזונה, ועל זה שייך לומר משא"כ בגיטין דלא מהני טענת אונס, אבל לל"ב דמיבעיא להו (ואף ר"א פשט דל"מ טענת אונס) ל"ש לשון זו ולענין גיטין אינו כן.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר