סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

יבמותמו ע"בכו חשון תשע"ה08:41משפט כתיב ביה. משפט אחד יהיה וכו' (רש"י) / ‏אלף בית רשי
עיין ברש"ש שתמה על דברי רש"י שהביא פסוק זה מבמדבר ולא הביא את הפסוק שהגמרא עצמה בדף מז ע"א מביאה ת''ר {דברים א-טז} ושפטתם צדק בין איש ובין אחיו ובין גרו מכאן א''ר יהודה גר שנתגייר בב''ד הרי זה גר בינו לבין עצמו אינו גר וברש"י דקמסייעי קראי. דהא עמך כל מקום שאתך משמע ואפילו בארץ ובארצכם למה לי אלא לאו אראיה קאי דבארץ צריך להביא ראיה ולא בחוצה לארץ: מדכתיב גר אצל ושפטתם מכאן אמר ר' יהודה גר בעי בית דין: רש"י מביא את דבר זה לא כדיבור ממש בפני עצמו אלא כהמשך לדיבור הקודם שלא שייך לענין זה אלא לענין אם צריך להיא ראיה, שר"י מחלק בין א"י לחו"ל ואין הלכה כמותו, וע"כ נראה שבדף מו רש"י הביא פסוק שיש בו את המילה "משפט" מפני שבלשון זה כתבה הגמרא "משפט" כתיב ביה אבל לגבי רב יהודה מאחר שהוא עצמו מחלק בין א"י לחו"ל מפני שהפסוקים מוכיחים הרי שפסוק זה מבמדבר כתוב על ארץ ישראל בלבד והיה מקום לומר על פי שיטת רב יהודה בענין הראיה שרק בא"י צריך בי"ד לעצם הגיור ועל כן העדיפה הגמרא להביא את הפסוק מדברים שמדבר בשהותם במדבר ופמני זה אולי רש"י קשר בין הענינים והסביר את הנאמר מפורש בגמרא וטרח רש"י לכתוב בלשון זה מדכתיב גר אצל ושפטתם מכאן אמר ר' יהודה גר בעי בית דין:

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר