סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

פסחיםמט ע"אג אלול תשע"ג16:15דיוק וחידוש ברש"י / ‏כדי
ר' אלף בית, מה דעתך?

אכתוב לך (ולחברי הפורום) מאשר נכתב בגליוני לדייק ברש"י:

בגמ' א"ר יוחנן: בת כהן לישראל אין זווגן עולה יפה. מאי היא? אמר רב חסדא או אלמנה או גרושה או זרע אין לה, ובמתניתא תנא: קוברה או קוברתו או מביאתו לידי עניות.

ופירש רש"י דווקא על "קוברה": בלא זמנה. ע"כ. ומדוע פירש כן דווקא על המקרה שמתה היא ולא פירש כן על שניהם - קוברה וקוברתה? ועוד, למה לא סגי לפרש כפשוטו שתמות עליו בחייו שאין אשה מתה אלא לבעלה?

ונראה שהעניין הוא ע"פ מ"ש התוס' בכתובות בב' מקומות - בדף נב. ד"ה רצה בשם הירושלמי, ובדף פג: ד"ה מיתה, שנשים ממהרות למות מוקדם יותר מהגברים (ונא לא להקשות מהסטטיסטיקות בזמננו), ופירשו הם הטעם משום שמסתכנות בלידה. וכ"כ הרמב"ם בפיה"מ לנדה (פ"ה מ"ו) *). וע"ע בחידושי הרש"ש לב"ב (עט:). ואכמ"ל בזה.

ולפי זה ניתן לומר דרש"י ג"כ סבור כן, והוקשה לו אם כן, מה קללה היא שיקברנה הוא, הלא דרך כל הארץ כן היא שתמות לפניו. ולכן פירש דע"כ כוונת הגמ' שתמות קודם זמנה הרגיל. וגם מתורץ למה לא פירש כן לגבי "קוברתו", דלגבי הבעל, עצם העובדה שמת לפני אשתו יש בה סימן קללה, שחרג מרובא דעלמא שמתים לאחר נשותיהם.


_____________

*) אגב, האדמו"ר האחרון לבית חב"ד, הרמ"מ שניאורסון, התכתב עם הגאון הרוגאצ'ובי בנוגע לדברי הרמב"ם הללו (ול"ז שם מדברי התוס').

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר