סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

חוליןקלח ע"בטו חשון תשע"ב23:09ביצי אחר, מה לצורך, עוף שהרג / ‏המכריע
א. קורא זכר. ברש"י בסוף המשנה נשתבש, וצ"ל טהור כדאי' להדיא ברש"י להלן קמ. בסוף העמוד דאין זה קוק"ו (אולי קוקיה שדוגרת על ביצי אחרים). ונראה מלשון רש"י שחסר קטע וכוונתו לומר שבגמ' פריך דמשמע דטהור על ביצי טהור חייב, ובסמוך מביא דבקורא פליגי רבנן ופוטרין בזכר אע"פ דהוי טהור על טהור. ובלא זה לא מובן מה זה פריך, אין זה אלא דייק, וגם הלשון בסוף הרש"י "זכר פטור מלשלח" אינו לשון המשנה, וע"כ כנ"ל.

ב. ר' אבין ור' מיישא חד אמר וכו'. ברש"י כתב שלא חיברו את הדברים לפי שצריכין לומר בשם אומרו. יש כאן דבר מענין שהרי גם עכשיו אין יודעים מי אמר מה ואעפ"כ זה נחשב עדיין בשם אומרו, ואילו היינו רוצים לחבר את שניהם לא היינו אומרים ר' אבין ור' מיישא אמרי כי זה לא נכון והיינו מוכרחים לסלק את השמות לגמרי ואז זה לא בשם אומרו.

ג.עוף שהרג ומסיים ובערת הרע מקרבך, ורש"י כ' שם לבער רשעים מישראל, האי לישנא קאי על הכוונה המקורית של הפסוק ברשע שנתחייב מיתת ב"ד ומ"מ הדין קיים גם בבעל חי שנתחייב מיתה אע"פ שהוא אינו רשע מתוך בחירה, וא"כ זו קצת הערה על רש"י שעיקר החידוש כאן דיש דין וביערת גם בבע"ח אע"פ שאינם רשעים, ומה ראה רש"י לומר הגדרה מצמצת זו בדיוק כאן.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר