סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

בבא בתראקכז ע"בח טבת תש"ע12:32יַכִּיר / ‏דוד כוכב
"תניא: (דברים כא, יז) {כִּי אֶת הַבְּכֹר...} יַכִּיר - יכירנו לאחרים,
מכאן א"ר יהודה: נאמן אדם לומר זה בני בכור".
ורק האב נאמן בכך.

ובזה מיושב למה סיכנה תמר את עצמה, וכמעט ושרפוה, לולא גבורתו של יהודה להודות בחטאו.
והלא יכלה להמלט למקום רחוק טרם היודע שהיא הרה, ולהציל בכך את עצמה ואת עוברה - אבי משיח בן דוד!

אלא שלא היתה מרוויחה בכך דבר,
כי רק יהודה האב נאמן להכיר את בנו.
וכך עשה, ככתוב (בראשית לח, כו)
וַיַּכֵּר יְהוּדָה, וַיֹּאמֶר צָדְקָה מִמֶּנִּי...
וַיַּכֵּר - מלשון כִּי אֶת הַבְּכֹר... יַכִּיר.

גם שאר דיני יכיר כתובים באותה פרשה:
במסכת קידושין דף עד.
"אמר רב נחמן: שלשה נאמנין על הבכור, אלו הן: חיה, אביו, ואמו;
חיה - לאלתר,
אמו - כל שבעה,
אביו - לעולם; כדתניא: יכיר - יכירנו לאחרים".

נאמנות האם - בבראשית לח, ד-ה וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ אוֹנָן. וַתֹּסֶף עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ שֵׁלָה וְהָיָה בִכְזִיב בְּלִדְתָּהּ אֹתוֹ.
וַתִּקְרָא - האם קראה שמו, כי יהודה לא היה נוכח שם, כך פירשו הרד"ק, המהר"ם מרוטנברג, והחזקוני.

נאמנות החיה - בבראשית לח, כח וַיְהִי בְלִדְתָּהּ וַיִּתֶּן יָד וַתִּקַּח הַמְיַלֶּדֶת וַתִּקְשֹׁר עַל יָדוֹ שָׁנִי לֵאמֹר זֶה יָצָא רִאשֹׁנָה.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר