סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

חוליןכא ע"אטז תמוז תשע"א02:05יעשה עולה כמשפט - עולת הדל מה עניינה / ‏המכריע
בתורה מבואר שעל שמיעת הקול (ועוד שני חטאים) עשיר מביא כשבה או שעירה לחטאת, ודל מביא שתי עופות א' לחטאת וא' לעולה. בעולה זו כתוב "ואת השני יעשה עולה כמשפט", וזה נושא הדיון בסוגיא מה הוא כמשפט. רש"י מסביר שסברת ת"ק דקאי על חטאת בהמה דעשיר למרות שלא מיניה סליק, הוא משום דעולה זו באה תחתיה, יחד עם חטאת העוף.
רציתי להביא כאן הערה ששמעתי מיהודי שנפטר לפני כמה ימים, ר' יחיאל ציק (עו"ד שלא פסיק פומיה מגירסא ממש, מחבר הספרים המופלאים יקרא דאורייתא. יהיו הדברים לעילוי נשמתו). האבן עזרא במקום תמה, אם לעשיר מספיקה חטאת מהיכי תיתי הדל צריך להביא גם עולה. והוא אומר שהיות שחטאת בהמה יש בה גם אימורים לגבוה, משא"כ חטאת העוף, על כן באה עולת העוף למזבח להשלים אימורי החטאת דעשיר. (וידוע הסיפור עם הרשב"א וחלומו של האור שמח).
ושאל הרב ציק זצ"ל שיש גמרא בכריתות שגר מביא קרבן לגירותו, ב' עולות עוף. ומבואר שם הטעם דבעצם עליו להביא עולה, רק גמירי דאין פרידה באה אחת (לא בנדבה), אלא שנים, ואין לו שום סיבה להביא חטאת על כן שתיהן עולות. אם כן מה קשה לאבן עזרא, לעולם חיובו היסודי של מטמא מקדש הוא חטאת העוף, אלא אין פרידה באה אחת, ואין שום סיבה להביא שתי חטאות, על כן חייבוהו עולה. ונשאר בצ"ע.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר