כן . זה קשור לדף היומי שלנו ! כי מניין אנחנו יודעים שזה רק ק"ו ( ראו נא בפירש"י ומקורו ) ולא היה במציאות ? מכך שעמרם אבי מרים כבר נפטר מזמן לבית עולמו... אך מניין אנחנו יודעים שעמרם כבר נפטר ? מהמובא בדף היומי אצלנו : עַמְרָם רָאָה אֶת יַעֲקֹב !! והבה נדייק ונחשב ( עפ"י סדר עולם ): יצחק אבינו נולד בשנת 2048 לבריאה. בגיל 60 ( בשנת 2108 ) נולדו יעקב ועשו. בהיות יעקב אבינו בן 87 (=2195 ) נולד לו לוי. בהיות יעקב בן 130 ( שנת 2238 ) ירד למצרים וחי שם עוד 17 שנה. יוצא שברדת לוי למצרים הוא היה בן 53 שנה. לא כתוב בתורה מתי נולד לו קהת ( השני בבניו, לא בכורו שהוא גרשון ) כמו שגם לא כתוב מתי נולד עמרם לקהת ( והוא בכורו ) אלא רק שנות חייהם. ברם ידוע לנו שעמרם אינו נזכר ביורדי מצרים בניגוד לקהת שהיה מיורדי מצרים ( כמו יוכבד שנולדה ללוי בין החומות ). אם כן, אם נכונה קביעת הגמרא שלנו ( שאין לה לכאורה מקור בכתוב ) עמרם נולד בשבע עשרה השנים בהן חי יעקב במצרים. יש אפוא להניח שכמה שנים לאחר הירידה למצרים נולד עמרם. היות וחי רק 137 שנים, ברור שנפטר זמן רב קודם ליצ"מ וממילא לא היה כבר בחיים בעת שנאמר הפסוק המצוטט שבכותרת בשנה השנית ליצ"מ.
עד כאן לכאורה הכל פשוט, אך לא בגלל זה אני מטריח בחשבון על הקוראים, אלא מפני השאלה, מניין בכתוב למדו חז"ל ש'עמרם ראה את יעקב', הרי לא כתוב כלל מתי נולד ומניין שלא נולד לאחר פטירת יעקב ? אנחנו יודעים כמה דברים מפליאים על בני שבט לוי שאם נצרפם יחד אולי נבין זאת : השעבוד במצרים החל רק לאחר שמתו כל בני יעקב, שהאחרון בהם היה לוי. והנה עובדה שאינה כתובה במקרא אבל מסבירה מאד : לוי קהת ועמרם לא הולידו צאצאים כלשהם מאז נפטר יעקב אבינו עד לידת מרים אהרן ומשה !!! ( כלומר לענ"ד, עמרם יצהר חברון ועוזיאל נולדו לקהת ב-17 השנים שיעקב חי במצרים, ומאז במשך שנים רבות הם לא העזו לשאת נשים ולכן לא התרבו. לוי נפטר בגיל 137 ב-2332 קהת בגיל 133 ב- 2338/7 בערך, עמרם ויוכבד נפטרו בערך ב-2375 יצ"מ 2448 ) ההסבר ההגיוני היחיד לכך לענ"ד הוא שהם חששו שצאצאיהם יילקחו בכפיה ע"י השלטון לחינוך מצרי כמו שעשה מלך בבל לדניאל וחבריו ולכן נמנע עמרם ( ואחיו ? ) לשאת אשה כל אותן שנים. וכן : א. שבט לוי לא השתעבד למצרים לעבודות כפיה אבל היה נתון לפיקוח לא פחות. ב. לכן לא התרבה כשאר השבטים. עובדה זו ניכרת ממספר הלויים במפקדי ספר במדבר. ג. כאמור, לא רק משה היה מנהיגם של ישראל. גם עמרם ולפניו קהת היו המנהיגים לפניו. כל זה ניכר מסיפור לידת משה ממנו ניכר שהיה צריך להסתיר את לידת התינוקות דווקא לקראת לידת משה, מה שמוכיח שדווקא אז רדף פרעה את התינוקות, כי חשש דווקא אז שייולד מנהיג הדור הבא לעם ישראל, שהרי גזירתו לא הוטלה קודם לכן ולא נמשכה לאחר מכן. ד. כאמור, יש להניח שהמנהיגים היו נתונים למעקב צמוד של השלטונות ולכן היה צריך להטעות את השלטון ע"י גירוש יוכבד זמן קצר לאחר שהרתה ולפני שיוכר הריונה, ונשיאתה מחדש לאחר זמן קצר אך כך שהמעקב יתחדש כשכבר תהיה לאחר הלידה. ה. זו גם הסיבה לאיחור נישואי עמרם ליוכבד דודתו שהיתה כבר בת 130( אם אמנם היתה בת לוי ולא רק צאצאית שלו ), ויש לשער שעמרם היה גם הוא קשיש וכנראה היה בן גילה של יוכבד והדבר סביר מאד, ואזי בשבע השנים שלאחר לידת משה נפטרו שני הוריו.
היות ואין שום הסבר במקרא לכך שעמרם שחי 137 שנים, נשא אשה בגיל כ"כ מבוגר והוליד רק 3 ילדים, הסיקו חז"ל שלוי קהת ועמרם לא רצו לשאת אשה ( ולהיות במעקב צאצאים מצד השלטון ) מרגע שיעקב נפטר עד שרדיפת צאצאי בנ"י הפכה גלויה, אם כן ברור שעמרם נולד לפני פטירת יעקב ואם כן זו מסקנה מפשט הכתוב ! ( ובאמת פלא מדוע אהרן לא הדאיג את השלטון, אלא אם נאמר שהחשש של השלטונות נוצר מאיצטגנינות על לידת משה וצ"ע )
אשמח לקרא תגובות ותיקונים אם אני טועה ! ( נא השוו למה שכתוב בספר 'סדר הדורות בחמש' של אליעזר שולמן ותראו שלפי הנ"ל טעה במיקום שנות חיי קהת ועמרם ואחר אותם ! ) |