סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

גיטיןב ע"אכח אייר תשפ"ג14:05מיקום מסכת גיטין וקידושין בדף היומי / ‏הראל
אשמח להערות לתשובה שהוספתי כאן (להלן),

ובנוסף, אם מישהו יודע:
מה סדר המסכתות בדפוס סלאוויטא - גיטין לפני סוטה או לאחריה?


שאלה:
מדוע במסגרת הדף היומי לומדים את מסכת גיטין וקידושין בסוף סדר נשים (ואחרי מסכת סוטה)?
ראיתי בלוח הדף היומי שסידר הרב מאיר שפירא מלובלין שהסדר הוא כך: יבמות, כתובות, גיטין, קידושין, נדרים, נזיר, סוטה. אם כך, מדוע הסדר שלנו שונה?

תשובה:
כפי שציינת בצדק, בלוח סדר לימוד הדף היומי שפרסם הרב מאיר שפירא עם התחלת הסבב הראשון של לימוד הדף היומי מופיע הסדר כפי שפירטת בשאלתך.
בתשובה שנכתבה באותה התקופה על ידי הרב אהרן לעווין (שו"ת אבני חפץ, סימן נג) הוא מציין ש"קמו מפקפקים על זה", ותשובתו עוסקת באריכות בכדי להצדיק את הסדר שקבע הרב מאיר שפירא (והוא "הסדר הנהוג אצלנו בש"ס בבלי" לפי דבריו). ככל הנראה, כפי הנראה מתשובתו, המפקפקים טענו שיש ללמוד לפי סדר המסכתות המובא בהקדמת הרמב"ם לפירוש המשניות: יבמות, כתובות, נדרים, נזיר, גיטין, סוטה, קידושין. בתשובתו הוא ציין גם לדעת התיו"ט שכתב שיש להקדים את סוטה לפני גיטין (וכנהוג אצלנו בסדר לימוד הדף היומי).
אמנם, בפועל, סדר לימוד הדף היומי הוא כפי שפירטת בתשובתך, ולא כפי הלוח שפרסם הרב מאיר שפירא עם התחלת הסבב הראשון של לימוד הדף היומי, ואשר קיבל חיזוק בתשובה של הרב אהרן לעווין. מתברר ששינוי הסדר בוצע כבר בסבב לימוד הדף היומי הראשון, עוד טרם למדו לראשונה מסכתות אלו. ב"קול קורא" שיצא על ידי הרב מאיר שפירא עבור גיוס כספים לישיבת חכמי לובלין, הוא מציין שבתאריך ט' בניסן תרפ"ז יסיימו את לימוד מסכת גיטין, המסכת התשעה עשר, וכך לשונו: "קול קורא! חברי לדעה! סיום מס' גיטין יהי' אי"ה ביום ב' פ' אחרי ט' ניסן תרפ"ז, הוא הסיום התשעה עשר אשר זכינו עליו בעזהי"ת. ואי"ה ביום שלאחריו הוא יום ג' פ' אחרי י' ניסן תתחילו ללמוד מס' קדושין ועליכם להרכיש חברים חדשים ללימוד הדף יומי כי עבודה חשובה היא לפני המקום ב"ה. ויחד עם זה מתבקשים אתם לעשות תעמולה גדולה לקבץ מכל יהודי חרד הגראשען יומי סכום 89 גר כמספר הדפים שסיימנו, לטובת בנין המוסד הקדוש "ישיבת חכמי לובלין"...".
החשבון הנ"ל, של סיום מסכת גיטין בתאריך ט' בניסן תרפ"ז, וכן ציון העובדה שהיא המסכת התשעה עשר, מסתדר עם העובדה שלמדו כבר אז את מסכת סוטה לפני מסכת גיטין, וכנהוג אצלנו כפי שציינת בשאלתך. כך שמתברר, שלמרות שבלוח הדף היומי שפרסם הרב מאיר שפירא עם התחלת הסבב הראשון של לימוד הדף היומי הוא תכנן שילמדו את מסכת גיטין לפני מסכת סוטה, הרי שבסופו של דבר סדר המסכתות השתנה, אולי בעקבות "המפקפקים" שהוזכרו בתשובת הרב אהרן לעווין, ולימוד מסכת גיטין בסבב הלימוד של הדף היומי נקבע לאחר מסכת סוטה ולא לפניה, ולאחריה מסכת קידושין.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר