הגמרא מוכיחה שדבר שבא "לסייע" אין בו ממש: ממקרה של זב שיושב על גמל (שלא זז), ומתחת לכל רגל יש מטלית של בד, והדין הוא שכל פיסת בד טהורה - בגלל שהבהמה יכולה לעמוד על שלוש רגליים, ואפשר לתלות שכל רגל היא הרגל "שלא נצרכת" להחזיק את הזב - ולכן כל המטליות טהורות.
וההוכחה היא: רואים שאפילו שיש כאן ארבע רגליים, ולכאורה המטליות צריכות להיות כולן טמאות, אך בגלל שרגל אחת היא בתקן 'מסייע', אז הרי זה נקרא כאילו היא לא ראויה לקבל טומאה.
עכשיו מגיע ר' יהודה מדיסקרתא ומנסה לדחות ולומר - מכאן אין הוכחה - כי פה הרגל הרביעית היא בכלל לא בגדר "מסייע" אלא היא פשוט לא עוזרת כלל. לכן הרי זה כאילו אין פה רגל, ואפשר לתלות שכל רגל היא הרגל הזו - ולכן המטליות טהורות.
הגמרא עכשיו אומרת שיש הוכחה מזב שכאשר יש חפץ שיש ספק עם הזב נשען עליו - מטמאים אותו מספק.
ולפי זה היה צריך לטמא את כל המטליות.
השאלה שלי היא, שכעת יש קושיא גם על ההוכחה המקורית של הגמרא שמסייע אין בו ממש!
הרי איך ייתכן שכל המטליות טהורות - הרי כעת מוכח שבכל מקרה אנחנו דנים כל רגל כספק כאילו הזב היה עליה ולכן כל המטליות צריכות להיות טמאות?!
טוען....
הודעה ראשית օ הודעה ראשית ללא תוכן תגובה
להודעה օ תגובה להודעה ללא תוכן
☼ הודעה חדשה הודעה שנצפתה
הודעה נעוצה
סימון משתמשים:
משתמש מחוברמומחהמנהלתקנון הפורום