var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=99184;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","51"),new MostViewed("107179","בחצי הדרך ?","עלי","17/05/24 09:58","209","43"),new MostViewed("107178","הגהות הגר"א בבא מציעא עח","אוריאל שלמוני","16/05/24 22:46","605","38")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("99184","0","מדוע ( במשפט שלמה )...","15/06/22 07:41","טז סיון","תשפ"ב","07:41","עלי","במשפט שלמה פסק שלמה הע"ה שהילד החי שייך לאם האחת ולא השאירו בספק שייך לכל אחת משתי האימהות, הרי רואים מהדפים שאנו מצויים בהם שיתכנו ספקות רבים ולכל סוג ספק יש דינים מתאימים לספקו ו'העולם אינו מתמוטט' מזה.
הרי לכאורה מדובר היה בשתי נשים שפלות שלא ברור היה מי אבי כל אחד מהילדים, מדוע כ"כ חשוב היה לפסוק שהילד שייך בוודאות לאחת מהנשים ?","209","","706","True","True","False","","370","87.70.35.71","0","0","יבמות|ק ע"א",""),new Message("99185","99184","זו היתה טענתן","15/06/22 08:13","טז סיון","תשפ"ב","08:13","אבי גרינבלט","בניגוד לספיקות אצלנו.","539","","706","True","True","False","","111","176.228.2.8","0","99184","יבמות|ק ע"א",""),new Message("99187","99184","סוגיותינו הן סוגיות הלכתיות","15/06/22 10:40","טז סיון","תשפ"ב","10:40","אביגדור","בעולם ההלכה יש כללים ברורים מה נחשבת ראיה ומה לא.
למשל, הגמרא לא מזכירה בכלל את האפשרות לבדוק מי דומה יותר לאיזו משפחה. ככל הנראה, מבחינה הלכתית זו לא ראיה.
ההלכה מכירה במושגים עדות, חזקה, רוב וכו'. לא בראיות "נסיבתיות" מסוג זה.

שלמה המלך לא פסק פסיקה הלכתית ע"פ כללי ההלכה, אלא (כמלך) היתה לו אפשרות לפסוק מחוץ למסגרת ההלכה, ע"פ ראיות שהיו נראות לו (והן אכן נראות חזקות מאוד).

אולי הדבר קשור גם לגמרא ר"ה כא:
בקש קהלת לדון דינין שבלב, שלא בעדים ושלא בהתראה, יצתה בת קול ואמרה לו: וכתוב ישר דברי אמת - על פי שנים עדים

וכן מפורש במדרש מדרש תהלים (שוחר טוב; בובר) מזמור עב:
ואף שלמה אמר אלהים משפטיך למלך תן וצדקתך לבן מלך, משפטיי אינו אומר, אלא משפטיך, אמר דוד רבונו של עולם תן משפטיך לבן מלך, כשם שאתה דן בלא עדים ובלא התראה, כך יהא שלמה דן בלא עדים ובלא התראה, אמר לו הקדוש ברוך הוא כך הוא עושה, שנאמר וישב שלמה על כסא ה' (דה"א =דברי הימים א'= כט כג), [וכי אפשר לו לבשר ודם לישב על כסא ה'], והכתיב כרסייה שביבין (דנור) [די נור] גלגלוהי נור דלק (דניאל ז ט), ומהו על כסא ה', שהיה דן כיוצרו בלא עדים ובלא התראה, וזה היה דינן של זונות,","571","","706","True","True","False","","108","31.44.133.173","0","99184","יבמות|ק ע"א",""),new Message("99193","99184","במשפט שלמה היו שתי נשים שידעו את האמת","15/06/22 21:40","טז סיון","תשפ"ב","21:40","Almuaddib","במקרים בגמרא אצלנו, יש ספק במציאות שאין אף אדם שיכול להכריע בו - במציאות דאז.

במשפט שלמה, הבעיה היא שהדיין אינו יודע את האמת. שתי הנשים, בעלות הדין, יודעות היטב מה האמת, והדיין צריך לברר זאת. זה בכלל לא במישור של דיני הספקות, זה במישור המשפטי בו בית הדין מברר את האמת.

זה פשוט לא אותו המקרה. דיני ספקות הם דיני ספקות, והדיין - שלמה המלך - היה צריך לברר מי אומרת אמת ומי משקרת. בדיני הספקות, כמו אצלנו, אי אפשר לברר את הספק - לא היה להם מבחן DNA.","107","","706","True","True","False","","102","147.235.202.231","0","99184","יבמות|ק ע"א",""),new Message("99199","99184","משפט שלמה היה בדיני יבום","17/06/22 10:48","יח סיון","תשפ"ב","10:48","ישראלי","ראיתי פעם באחד הראשונים שהויכוח בין שתי הנשים היה הרבה יותר עמוק:
המדובר היה בכלה וחמותה. בעלה של הכלה מת.
כל אחת רצתה שיגידו שהבן שלה.
הכלה לא רצתה שתזקק ליבום ולכן טענה שהבן החי זה בנה ולכן אינה חייבת ביבום. והמת הוא אחי בעלה כך שאין מי שייבם.
החמות טענה שהחי הוא בנה והמת הוא בן הכלה, וא"כ אין בנים לבנה והכלה חייבת ביבום ותצטרך לחכות עד שיגדל.
ושלמה בחכמתו אמר שיחתכו את החי. הכלה שמחה ואמרה שיחתכו כי בכך תרוויח שלא תצטרך לחכות לאחי בעלה שיגדל. אבל חמותה לא הסכימה ובכך גילה שלמה את התרמית.","1314","","704","True","True","False","","87","","0","99184","יבמות|ק ע"א",""),new Message("99188","99187","אם אמנם כן","15/06/22 12:52","טז סיון","תשפ"ב","12:52","עלי","א. את דברי גרינבלט לא הבנתי ואשמח להבהרה.
ב. אם משפטו של שלהע"ה היה ברוח הקדש ולא כסדר הדין המקובל האנושי המבוסס על ראיות והגיון, מדוע דנים כל הפרשנים כיצד הסיק שלמה את דינו בהגיון, ואם אמנם כן - שברוח הקדש פסק את דינו, מדוע לא נכתב הדבר בפשט המקרא ( כלומר שרוח ה' צלחה על שלמה וכך דן את דינו ? )
וזה רק מעצים את השאלה מדוע היה כ"כ חשוב לפסוק דין במקרה כזה שבו לפי דיני הראיות אין ראיה ברורה לכאן או לכאן וניתן היה להשאירו בספק. מדוע ראוי היה להשתמש ברוח הקדש ( =נבואה ) לעניין פרטי שכזה שאינו נוגע לכלל ישראל אלא רק לשתי נשים כאלו ?!
אני מוכרח לכתוב שעד היום לא כך הבנתי את העניין.","209","","706","True","True","False","","129","87.70.35.71","0","99184","יבמות|ק ע"א",""),new Message("99190","99188","אני לא חושב שהכוונה","15/06/22 12:56","טז סיון","תשפ"ב","12:56","אביגדור","שזה ברוח הקודש ולא בהיגיון.
הרי פשט הפסוקים שם שהיה היגיון ברור במסקנה של שלמה.
אלא שההיגיון הזה הוא לא חלק מהראיות ההלכתיות. זה לא עדות ולא חזקה. ומלך יכול לדון (אולי דווקא שלמה, אולי דווקא במקרים מסוימים) שלא כדרכי ההלכה המקובלות.","571","","706","True","True","False","","97","31.44.133.173","0","99184","יבמות|ק ע"א",""),new Message("99192","99188","הבהרה","15/06/22 17:24","טז סיון","תשפ"ב","17:24","אבי גרינבלט","במשפט שלמה נאמרה טענת ברי ובנוסף משפט שלמה , נועד ללמדנו על חכמתו ולא הלכה בדיני הספקות.
אצלנו לא (ולכן "שנתערב") ויכול שאם כל אחת היתה באה בטענת ברי לגבי הולד שלה , בהחלט יתכן שהיינו מייחסים את בנה אליה במיוחד לאור טענת הגמרא בגיטין שאם וכאשר יבוא אליהו הנביא , העניין יתבאר.","539","","706","True","True","False","","86","176.228.2.8","0","99184","יבמות|ק ע"א",""),new Message("99191","99190","עבור","15/06/22 13:00","טז סיון","תשפ"ב","13:00","עלי","על הפרשנים ותמצא שגם הם מתלבטים מה הראיה מההיגיון שם כאשר היה ניתן יותר בקלות להשאיר את העניין בספק.
( ראה מאמרים על משפט שלמה בביטאון מגדים חוברות כז ו-ל' )","209","","706","True","True","False","","95","87.70.35.71","0","99184","יבמות|ק ע"א",""),new Message("99194","99193","מדויק!!!","15/06/22 21:46","טז סיון","תשפ"ב","21:46","אלף בית רשי","אגב dna זה מאה אחוז?
אחדד יותר זוג תאומות זהות הנשואות לזוג תאומים זהים האם יש מצב לספק לנולדים במקרה של חילוף ?","278","","706","True","True","False","","105","96.20.220.141","0","99184","יבמות|ק ע"א",""),new Message("99195","99194","לגבי בדיקות זיהוי של DNA","16/06/22 22:24","יז סיון","תשפ"ב","22:24","Almuaddib","ראשית, ככל שהגיל של תאומים זהים מבוגר יותר, יהיו יותר הבדלים בהרכב ה-DNA שלהם. במהלך החיים מתרחשות מוטציות, חלקן מתחילות אפילו עוד לפני הלידה עצמה, ויש גם השפעות אפיגנטיות.

שנית, בשנים האחרונות הטכנולוגיה התקדמה, וכיום יודעים למצוא הבדלים בהרכב ה-DNA גם של תאומים זהים - אין צורך לומר שגם בשל בני הדודים מהשאלה, שהם בכלל לא תאומים - וההבדלים שם היו קיימים לפניכן.

אסביר:
בתאומים זהים, ההרכב הגנטי כמעט זהה לגמרי, משום שהם נוצרו מאותה הביצית המופרית, שאחר כך התחלקה. זה, בשונה מתאומים שאינם זהים, שהדמיון הגנטי ביניהם הוא כמו בין 'סתם' אחים.
שני בני הדודים מהשאלה, לא יהיו זהים גנטית, כי הם לא מגיעים מאותם התאים. לכל היותר, יהיה ביניהם דמיון כמו בין שני אחים - אחים שאינם תאומים.","107","","705","True","True","False","","150","147.235.202.231","0","99184","יבמות|ק ע"א",""),new Message("99200","99199","מה?!?","17/06/22 11:04","יח סיון","תשפ"ב","11:04","אור חדש","אשה זונה נשואה?!?","458","","704","True","True","False","","91","147.235.203.222","0","99184","יבמות|ק ע"א",""),new Message("99202","99200","ראה מאירי יז,ב אצלנו שמביא זאת","17/06/22 12:45","יח סיון","תשפ"ב","12:45","אבי גרינבלט","","539","","704","False","True","False","","75","2.53.148.44","0","99184","יבמות|ק ע"א",""),new Message("99203","99202","יש לי חשד כבד","17/06/22 14:23","יח סיון","תשפ"ב","14:23","אור חדש","שלא יצא זה תחת ידו של רבנו מנחם

הסגנון לא מתאים לו, בטח לא האי סבירות וההתרחקות הקיצונית מהפשט, וכן הטענה שבן פחות מחודש נדון כנפל בלא תלות בשאלה אם נגמרו סימניו

בלי לבדוק נראה לי שזו לא שיטת הרמבם וממילא לא שיטתו של המאירי","458","","704","True","True","False","","104","147.235.203.222","0","99184","יבמות|ק ע"א",""),new Message("99205","99203","לא בדקתי אבל","18/06/22 21:43","יט סיון","תשפ"ב","21:43","עלי","לא בדקתי את כתב היד של המאירי בסוגיה הנידונה אבל המו"ל - א. סופר - עשה עבודה אדירה ודייקנית ביותר בהו"ל של כתבי המאירי שהכתב בהם קשה ביותר לקריאה וקשה לי להאמין שלא דייק בהעתקה. אין זה אומר שחייבים לקבל את הפירוש כנכון אבל כאפשרות הראויה לעיון ובדיקה.","209","","703","True","True","False","","80","87.70.100.230","0","99184","יבמות|ק ע"א",""),new Message("99206","99205","נשמע פורים תירה","18/06/22 22:34","יט סיון","תשפ"ב","22:34","אור חדש","בנשים זונות ל"ש נישואין, ובכ"מ הבעיה האחרונה שלהן זה זקיקה לייבום מה עוד שלפני שיש חשש לגבי וודאות שייכות הבן מצד החמות היה לחשוש מצד בועלים אחרים...

הטענה ששמחה שימות הבן רק כי בכך ההתר יהיה מרווח יותר מזוויעה יותר מכל פלפול שנאמר מעולם בדרך ניתוק מהשכל הישר והרגש האנושי

באמת שקשה לי מאד להאמין על רבנו המאירי שכתב זאת אבל הבנתי שיש הבדלי סגנון בין חידושיו לבין בית הבחירה ואולי יש בכך להסביר קצת התופעה","458","","703","True","True","False","","70","147.235.203.222","0","99184","יבמות|ק ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82988);