var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=9844;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("9844","0",""שביחא מילתא" - מה דוחק את רש"י לפרש כך?","12/05/11 12:38","ח אייר","תשע"א","12:38","Almuaddib","גמרא:
אמר רבא:
קסבר ר' ישמעאל:
עשרון מובחר, בלא טירחא- אתי מחמש, בטירחא- אתי משלש. בחול מייתינן מחמש, דהכי שביחא מילתא, בשבת- מוטב שירבה במלאכה אחת בהרקדה ואל ירבה במלאכות הרבה.


רש"י:
בחול מייתינן מחמש דהכי שביחא מילתא: כך משובח הדבר, דהווי עשרון מובחר טפי, שאין ממציא מכל סאה אלא מעט, אותו סלת דק היוצא ראשון



הקושי בפירושו של רש"י זועק לעין, שהרי הוא מעקר את הסברו של רבא מעיקרו. הגמרא הרי מקשה ממה נפשך, אם עושים משלוש - יעשה כך גם בחול, ואם מובחר מחמש - יעשה כך גם בשבת. הרי אין מי שיהין לטעון שרבי ישמעאל נוטה לדעת הצדוקים!
ומה עושה פירושו של רש"י כאן? בדיוק את מה שרבא אומר שאי אפשר לעשות! רבא אומר במפורש שאותה איכות ניתן להפיק או מחמש סאים - בלי טרחה מרובה, או משלוש - בטרחה מרובה, וזוהי הסיבה לשיטתו של רבי ישמעאל. ורש"י - רש"י קובע כי זו לא אותה האיכות, וכי מחמש - מובחר יותר!


על קושי זה העיר הרש"ש, ופירש את שפירש אחרת לגבי הביטוי "שביחא מילתא". אולם קושי זה, שזועק הוא לעיניים, לא יתכן שרש"י לא שם לב אליו.

מדוע פירש רש"י כך, למרות הקושי העולה מפירושו?



(והערה מתודולוגית אחרת: מדוע במהדורת שוטנשטיין, אילו בהערות למטה, לא מזכירים את קושיית הרש"ש הזו כלל? )","107","","4739","True","True","False","","1134","81.218.141.168","0","0","מנחות|סג ע"ב",""),new Message("9862","9844","אני הבנתי כך","12/05/11 15:08","ח אייר","תשע"א","15:08","דוד כוכב","יש מובחר ויש מובחר.
שאלה הגמרא, אם המקובל הוא שלצורך הרמה הסטנדרטית הרצויה נחוצים חמש, אין סיבה לשנות בשבת.
ענתה הגמרא שניתן להגיע לאותה רמה עקרונית גם בשלש. אלא שאז נחוץ שינוי בהליך העבודה, וצריך לשוב ולנפות ולהציל את הקמח המעורב ב'פסולת'. ויש בזה חיסרון מסויים (או זיהום זניח, או טירחה מיותרת), אבל לא ירידה עקרונית ברמה.","125","","4739","True","True","False","","124","95.86.101.217","0","9844","מנחות|סג ע"ב",""),new Message("9870","9844","הכרחו של רש"י","12/05/11 23:33","ח אייר","תשע"א","23:33","המכריע","רש"י מוכרח לכאורה מתוך הסוגיא להלן שבכל ג' הלישנות כשדחינו מדוע תנא פלוני (בנו של, ר' חנינא סגה"כ, או ר' יוסי) לא יאמר כר' ישמעאל אמרינן משום דלא איתעביד ליה צורך גבוה, או לא איתעביד כהלכתו. בכל אופן כך פירש שם רש"י. אולי הרש"ש יש לו רעיון אחר לגבי שם. אבל רש"י לשיטתו פירש גם כאן.

לגוף השאלה לכאורה אפשר לומר פשוט ד"מובחר" זה מושג החלטי. מספיק מובחר בשביל להיות כשר למנחה. ועל זה שאלנו דאם ג' הוא מובחר מדוע לעשות ה'. ורבא משני דהמובחר הזה בא בטירחא, והיינו תוספת ניפוי והרקדה. והרי בהרקדה ראשונית יוצא הסולת הדקה, ורק בהרקדה יותר עקשנית ייצאו גרגירים עבים יותר, ועדיין הוא מובחר דכשר, וסגי בשבת, אבל כבר פחות משובח ולא אריך בחול.","199","","4739","True","True","False","","164","95.86.71.147","0","9844","מנחות|סג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);