var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=98344;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","48"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","29"),new MostViewed("107163","הגהות הגר"א בבא מציעא עו","אוריאל שלמוני","14/05/24 18:18","605","19")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("98344","0","אחי רבן גמליאל (ובתו )","22/03/22 06:28","יט אדר ב","תשפ"ב","06:28","עלי","נשא שתי נשים ודבר זה היה בלתי שגרתי לגמרי בציבור היהודי גם בעת העתיקה
( וכבר דנו בעבר בפורום בעניין נשיאת שתי נשים ) ולכן סביר יותר להניח שנשא את בת רבן גמליאל תחילה ולאחר כעשר שנים משלא נולדו להם ילדים נשא אשה שניה ואולם נפטר תוך זמן קצר. זה בהחלט תואם לסברה/ידיעה שהיתה לחכמים לגבי בתו של רבן גמליאל - שהיתה אילונית. יש להניח שבתו של רבן גמליאל לא היתה אילונית עם סימנים חיצוניים של אשה שאינה יכולה ללדת אלא הדבר התברר עם השנים אבל כמו שהיה מקובל בעת העתיקה בכלל בשל אי הידיעה המדעית הרפואית, נהגו 'להאשים' את הנשים שלא ילדו ילדים בעקרות ולא האשימו את הגברים אעפ"י שכיום ידוע שגם אצל גברים עקרות אינה נדירה ולכן איננו יכולים לדעת אם בתו של רבן גמליאל היתה אילונית או אחיו.","209","","786","True","True","False","","356","87.70.83.100","0","0","יבמות|טו ע"א",""),new Message("98345","98344","אני לא משוכנע לחלוטין","22/03/22 10:08","יט אדר ב","תשפ"ב","10:08","אביגדור","ש"נשא שתי נשים ודבר זה היה בלתי שגרתי לגמרי בציבור היהודי גם בעת העתיקה".
אין לי מקורות ברורים בעד, גם אי לי מקורות ברורים נגד.
יתכן גם שהיו הבדלים גדולים מאוד בעניין זה בין אזורים שונים ותקופות שונות.","571","","786","True","True","False","","78","212.76.121.98","0","98344","יבמות|טו ע"א",""),new Message("98347","98344","[ללא נושא]","22/03/22 10:55","יט אדר ב","תשפ"ב","10:55","עוזר","אי אפשר לומר שרבן גמליאל חשב שהיא אילונית, שהרי הוא יבם צרתה,
וצרתה, אם בתו לא אילונית היא צרת ערוה, ויש חיוב כרת.
אלא ודאי היה לו ידיעה ודאית שהיא אילונית, ולכך יבם צרתה.","49338","","786","True","True","False","","36","176.12.219.53","0","98344","יבמות|טו ע"א",""),new Message("98352","98344","אתה מניח הנחות רבות - ובונה עליהן מגדלים","22/03/22 15:29","יט אדר ב","תשפ"ב","15:29","Almuaddib","ואולי דווקא אבא היה נשוי לאשתו, ומאחר ואחייניתו איילונית היתה, נשאה כדי שלא תישאר גלמודה?

נישואים לשתי נשים היו דבר שאינו מצוי, ככל הנראה, ובכל זאת - הנה אבא, אחיו של רבן גמליאל, הנשוי לשתי נשים. וכן אחיו של רבי טרפון.","107","","786","True","True","False","","106","87.71.120.98","0","98344","יבמות|טו ע"א",""),new Message("98346","98345","ראה אשכול בעניין בסוכה כז בפורום...","22/03/22 10:36","יט אדר ב","תשפ"ב","10:36","עלי","תוכל להצמידו לכאן אם תרצה...( כתב איתיאל בכותרת :האם הקדמונים היו נושאים שתי נשים ? או 'חפוש' בפורום ורשום כנושא החיפוש 'שתי נשים' )","209","","786","True","True","False","","85","84.110.114.45","0","98344","יבמות|טו ע"א",""),new Message("98348","98346","עיינתי, והתחזקתי בדעתי עוד יותר","22/03/22 10:59","יט אדר ב","תשפ"ב","10:59","אביגדור","המשפט שכתבת "נשא שתי נשים ודבר זה היה בלתי שגרתי לגמרי בציבור היהודי גם בעת העתיקה" לדעתי לא מדויק, ובוודאי שאינו מוכח.
עיינתי במקורות שכתב הרב כוכב שם, ועוד.
גמרא כתובות סה. אשת רבא חשדה שאלמנת אביי רצתה שרבא ישאנה.
סוגייתנו על האם עשו כדבריהם או לא, עוסקת בצרות.
סוגיית "מאן הוה ליומא" מדברת על תנאים שנישאו לזמן קצר. נכון שמדובר למנוע יצר הרע, כשנשותיהם המקוריות היו במקום אחר. אבל זה קרה.
פסחים קיג. "לא תינסב תרתי, אי נסיבת תרתי נסיב תלת".
יבמות מד. שאם אפשר לו יכול לישא כמה נשים, רק מומלץ לא יותר מארבע.

מכל אלה רואים שהיתה מציאות כזאת. יתכן שנדירה, יתכן שרק מסיבות מסוימות - לא נוכל להוכיח בוודאות. אבל זה קרה, ולדעתי הניסוח "בלתי שגרתי לגמרי" זקוק להסתייגות.","571","","786","True","True","False","","72","212.76.121.98","0","98344","יבמות|טו ע"א",""),new Message("98349","98348","תמיהני עליך רבנו","22/03/22 14:05","יט אדר ב","תשפ"ב","14:05","אור חדש","הרי בעצמך ציינת לא פעם שסוגיות רבות נאמרו לא מתוך המציאות אלא מכח הברור העיוני בלבד בלא תלות בשאלה אם המציאות התקיימה בפועל או אף אם היתה כלל מעשית

לכן הטיעון שקיום הסוגיות בדבר הצרות מוכיח את קיומן המציאותי חלש ביותר","458","","786","True","True","False","","57","185.167.108.214","0","98344","יבמות|טו ע"א",""),new Message("98350","98348",""מכל אלו רואים שהיתה מציאות כזו" ???","22/03/22 15:03","יט אדר ב","תשפ"ב","15:03","Almuaddib","גם מציאות של חמותו ממאנת היתה?

או של פיל שבלע כפיפה מצרית, והוציאה דרך בית הרעי?

דרכם של חכמים היתה להקצין בשאלו תאורטיות כדי לברר את ההלכה על בוריה. איך אפשר להסיק מכך "שהיתה מציאות כזו"?

האם תגיד זאת גם כשנגיע לדברי רבה "נפל מן הגג ונתקע"?","107","","786","True","True","False","","112","87.71.120.98","0","98344","יבמות|טו ע"א",""),new Message("98366","98348","ועוד מקור בולט","24/03/22 12:51","כא אדר ב","תשפ"ב","12:51","אביגדור","יבמות סג:
אישה רעה וכתובתה מרובה - צרתה בצידה.
מדובר פה בהדרכה, שבמקרים כאלה מומלץ לישא עוד אישה.
כיוון שחזקה דהשתא שנשים רעות היו לפעמים גם בזמנם (כמפורש בגמרא שם באריכות), ומסתבר שהיו מקרים שכתובתה מרובה (גם זה מוזכר שאירע לפעמים), מסתבר שהיו מקרים שההדרכה הזאת היתה שייכת ממש בפועל. ואין שום סיבה לומר שלא קוימה.","571","","784","True","True","False","","90","212.76.121.98","0","98344","יבמות|טו ע"א",""),new Message("98417","98348","במשנה בדף כו","01/04/22 14:43","כט אדר ב","תשפ"ב","14:43","מנחת טנא","נראה באמת שלא היתה רגילות לישא שתי נשים וכן כתב שם התפארת ישראל על המשניות ולכך אדם נשוי אינו חשוד שיגרום לגירושה של אשה אחרת היות ולא יקח אשה על אשתו","49159","","776","True","True","False","","20","","0","98344","יבמות|טו ע"א",""),new Message("98351","98350","לענד","22/03/22 15:11","יט אדר ב","תשפ"ב","15:11","אביגדור","תלוי בעניין.
זה שהגמרא מדברת על מקרים נדירים שלא מצוי שיקרו - אנחנו יודעים.

אבל כשכתוב במשנה (מג:) "הרשות בידו", והגמרא אומרת שזה אפשרי במקרה של "דאפשר ליה", אני מניח שהיו מקרים שבאמת "אפשר ליה". ולמה לא? לא היו עשירים שיכלו לפרנס שתי נשים? ולא כתוב בשום מקום שזה לא בסדר.
וכשהגמרא בפסחים הנל אומרת לא לישא שתיים [ולפי רשי החשש הוא שלא יתכננו נגדו תוכניות], ואם שתיים אז שלוש - אפשר בהחלט להבין שמי שמתכנן מראש לישא שלוש נשים - אין בזה שום בעיה.
כמובן שהגמרות על "מאן הויא ליומא" מספרות על מציאות כזאת (באופן זמני, לצורך - אבל - מציאות שקרתה).
כך גם החשש של אשת רבא שאלמנת אביי רוצה להינשא לו.","571","","786","True","True","False","","70","212.76.121.98","0","98344","יבמות|טו ע"א",""),new Message("98353","98351","למה ללכת רחוק? הנה אבא, אחיו של ר"ג","22/03/22 15:30","יט אדר ב","תשפ"ב","15:30","Almuaddib","","107","","786","False","True","False","","116","87.71.120.98","0","98344","יבמות|טו ע"א",""),new Message("98357","98352","ושמא","23/03/22 08:01","כ אדר ב","תשפ"ב","08:01","עלי","ראו שהיו אבא ובת רבן גמליאל ערירים כעשר שנים והיות ולא ידעו מי מהם עקר/עקרה נשא אבא אשה נוספת ולא הועיל לו כי היה עקר ומת בלא צאצאים, ואזי ייבם רבן גמליאל את צרת בתו ואף שלא כתוב בגמרא אפשר שגם ילדה לו צאצא/ים שהרי אשה זו לא היתה עקרה מן הסתם...רב הסתום בסיפור ולא נוכל אלא להעריך מה סביר אך לא נדע בודאות ואף אני לא באתי אלא להעלות השערה סבירה.","209","","785","True","True","False","","82","87.70.83.100","0","98344","יבמות|טו ע"א",""),new Message("98354","98353","לא אביא ראיה מהסוגיה שעליה עלי דיבר","22/03/22 15:39","יט אדר ב","תשפ"ב","15:39","אביגדור","הוא טען שצריך לומר שזה רק בגלל שבת ר"ג היתה אילונית.
טענתי היא שלא צריך לומר שלא היה מצוי כלל שאדם יישא שתי נשים.","571","","786","True","True","False","","89","212.76.121.98","0","98344","יבמות|טו ע"א",""),new Message("98356","98354","על בתו של רבי טרפון לא נאמר שאילונית","22/03/22 21:05","יט אדר ב","תשפ"ב","21:05","Almuaddib","היתה.","107","","786","True","True","False","","98","87.71.120.98","0","98344","יבמות|טו ע"א",""),new Message("98358","98357","השערתך פורחת באוויר ככל השערה חסרת בסיס","23/03/22 08:58","כ אדר ב","תשפ"ב","08:58","Almuaddib","אחרת.

מה שלא מפריע לך לבנות תלי-תלים על בסיס היסודות הפורחים באוויר שהצבת.

איזו השערה אתה רוצה להעלות לגבי אחיו של רבי טרפון?","107","","785","True","True","False","","109","87.71.120.98","0","98344","יבמות|טו ע"א",""),new Message("98360","98357","נראה לך שר''ג בא על ספק ערוה","23/03/22 09:28","כ אדר ב","תשפ"ב","09:28","עוזר","","49338","","785","False","True","False","","51","109.253.180.51","0","98344","יבמות|טו ע"א",""),new Message("98367","98366","הממ","24/03/22 13:11","כא אדר ב","תשפ"ב","13:11","אור חדש","אולי תכין פעם חוברת
או בעצם ספר
על רשימת ההדרכות והעצות בחזל שנראה שלא באמת הצליחו להפוך להנחיות מעשיות","458","","784","True","True","False","","79","46.19.86.134","0","98344","יבמות|טו ע"א",""),new Message("98368","98366","חלש. מאד חלש אפילו. זו "עצה", פתגם עממי,","24/03/22 13:13","כא אדר ב","תשפ"ב","13:13","Almuaddib","לא עדות על מקרה בפועל.","107","","784","True","True","False","","115","87.71.120.98","0","98344","יבמות|טו ע"א",""),new Message("98418","98417","אתה צודק","01/04/22 15:11","כט אדר ב","תשפ"ב","15:11","אביגדור","אמנם במשנה מג: למטה ובגמרא מד. למעלה משמע שהתייחסו לאפשרות בפועל לישא שתי נשים","571","","776","True","True","False","","87","37.60.42.23","0","98344","יבמות|טו ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82837);