var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=97731;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("97731","0","אָנוּ מַתִּירִין לְהִתְפַּלֵּל","27/01/22 22:40","כה שבט","תשפ"ב","22:40","יחזקאל מנדלסון","אמר אמימר: הלכתא, הני בי תלתא דשמיתו - אתו בי תלתא אחריני ושרו ליה.

חידושי הריטב"א: ואסיקנא דהני בי תלתא דאסרו אתו תלתא אחריני ושרו, ומיהו אמרו רבנן ז"ל והוא שיהיו שקולין כראשונים בחכמה ובמנין וכדאמרינן לקמן (י"ז א') גברא רבה כרב יהודה ליכא הכא דלישרי לך, וכדמוכח מעובדא דשפחתו של בית רבי, וסברא נמי הוא שאין הקטן יכול להתיר איסורו של גדול, אבל הרמב"ם ז"ל (פ"ז מת"ת ה"ט) כתב כי ג' הדיוטות מתירין הנידוי, ואינו נכון. עכ"ל.

יוצא לפי הריטב"א שצריך להתיר רק מי שהוא שקול.

איך אנחנו אומרים עַל דַּעַת הַמָּקוֹם וְעַל דַּעַת הַקָּהָל בִּישִׁיבָה שֶׁל מַעְלָה וּבִישִׁיבָה שֶׁל מַטָּה, אָנוּ מַתִּירִין לְהִתְפַּלֵּל עִם הָעֲבַרְיָנִים.(לכאורא זה כלול גם נידוי, ואולי לא?)

כלומר מה תועלת לפי הריטב"א שרק אם הציבור שבאותו בית הכנסת שקול כמו מי שהחרים עליו בחכמה ובמנין יהיה אפשר להתיר?

אבל לפי הרמב"ם שפיר אפשר להתיר, כל שלושה אפילו הדיוטות!

(אמנם לפי הרמב"ם צריך לבאר את מה שכתוב לקמן דף יז עמוד א
"אלא זיל לגביה דרבי יהודה נשיאה דלישרי לך", דלפי הריטב"א הוא מובן, אבל הרמב"ם איך יסביר וצ"ע)","49165","","827","True","True","False","","301","46.116.14.242","0","0","מועד קטן|טז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);