var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=9648;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","34"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("9648","0","האם מיתה מכפרת על בין אדם לחברו?","05/05/11 12:01","א אייר","תשע"א","12:01","מתפעל","הגמרא במסכת יומא דף פו. מביאה את ארבעת חילוקי הכפרה.
תשובה, יום כיפור, יסורין ומיתה. כל אחד מכפר יותר חזק מקודמו.

כידוע יום הכיפורים לא מכפר על עבירות שבין אדם לחברו.

הכפרות היותר חזקות מיום הכיפורים הם היסורין והמיתה.

שאלתי היא, האם הם מכפרים גם על עבירות שבין אדם לחברו?


התעוררתי לדבר זה מקושיא שראיתי במלוא הרועים על מסכת ברכות י"ב ע"ב,
הגמרא דורשת ששמואל אמר לשאול המלך, עמי במחיצתי דהיינו שיגיע לגן עדן.
ולמה, הרי היה לו את עוון הריגת כהני נוב, אומרת הגמרא שמי שעשה עבירה ומתבייש בה, מוחלין לו על עבירתו.
שואל מלוא הרועים, מי אומר שנמחל לו כי התבייש, אולי עמי במחיצתי כי מיתה מכפרת אף על עוון של חילול ה'. וזו כוונת שמואל עמי במחיצתי כי מחר תמות ויתכפר לך.

וחשבתי אולי שניתן לתרץ פשוט שכאשר הורגים אדם, וכאן הרג את כל העיר, הרי יש גם עבירה של בין אדם לחברו. אולי על זה לא מועילה המיתה.","148","","4743","True","True","False","","1434","94.188.248.70","0","0","יומא|פו ע"ב",""),new Message("9654","9648","ולשיטתך","05/05/11 16:11","א אייר","תשע"א","16:11","דוד כוכב","אם לא מועילה מיתה, כיצד תועיל בושה שאינה אלא אביזרייהו דמיתה, במסכת בבא מציעא דף נח ע"ב: "תני תנא קמיה דרב נחמן בר יצחק: כל המלבין פני חבירו ברבים כאילו שופך דמים".
כאילו.

על קושיית מלוא הרועים י"ל שלא מצינו לו שחטא בחילול השם דוקא, וכדברי המהרש"א שם: "דלא היו לשאול רק שני חטאים דהיינו חטא אגג וחטא נוב".
א"נ י"ל שאם לא נתכפר לו כבר, ועדיין היה בחזקת חוטא, לא היה מרגיעו כבר עתה שמחר אתה ובניך עימי.

ולעצם השאלה, לשון המשנה במסכת יומא דף פה ע"ב "עבירות שבין אדם לחבירו - אין יום הכפורים מכפר, עד שירצה את חבירו", משמע דוקא יום הכיפורים, שאם לא כן היה לה לומר 'אינן מתכפרות עד שירצה'.","125","","4743","True","True","False","","136","212.76.104.5","0","9648","יומא|פו ע"ב",""),new Message("9686","9654","תפילה זכה","06/05/11 02:54","ב אייר","תשע"א","02:54","המכריע","דומני שהנוסח שם על דבר זה רחפו עצמותי שאפילו יום המיתה אינו מכפר, לכן אני מפיל תחינתי לפניך שתתן את חיני שימחלו לי וכו'. כמובן לא ציטוט מדויק רק תוכן. אין המחזור תחת ידי. בכל אופן היות שזה נאמר על ידי המון בית ישראל בהמלצת החיי אדם (למרות מקורו מחמד"י וכבוד א' הסתר דבר) ואין פוצה פה, כנראה כך מקובל.","199","","4742","True","True","False","","180","31.44.133.82","0","9648","יומא|פו ע"ב",""),new Message("9692","9686","הנוסח","06/05/11 03:42","ב אייר","תשע"א","03:42","דוד כוכב","תפלה זכה:
וְלִהְיוֹת שֶׁיָּדַעְתִּי שֶׁכִּמְעַט אֵין צַדִּיק בָּאָרֶץ אֲשֶׁר לֹא יֶחֱטָא בֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ בְּמָמוֹן אוֹ בְגוּפוֹ, בְּמַעֲשֶֹה אוֹ בְדִבּוּר פֶּה. וְעַל זֶה דָוֶה לִבִּי בְּקִרְבִּי כִּי עַל חֵטְא שֶׁבֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ אֵין יוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפֵּר עַד שֶׁיְּרַצֶּה אֶת חֲבֵרוֹ, וְעַל זֶה נִשְׁבַּר לִבִּי בְּקִרְבִּי וְרָחֲפוּ עַצְמוֹתַי, כִּי אֲפִלּוּ יוֹם הַמִּיתָה אֵין מְכַפֵּר.

שו"ת עטרת פז חלק א כרך ג - חושן משפט, הערות סימן ז הערה ב:
"דכתב החפץ חיים בהל' לשוה"ר (כלל ד סעיף יב) דאם סיפר לשוה"ר על חבירו, וחבירו התגנה עי"ז בעיני השומעים, או נגרם לו עי"ז היזק בגופו או בממונו או שהיצר לו על ידי זה, הרי הוא ככל העוונות שבין אדם לחבירו, שאפילו יום הכיפורים ויום המיתה אינו מכפר עד שירצה את חבירו".

ואפשר שלמדו מהסיפא: "עד שירצה את חבירו". ולא אמרו עד שיקבל את היסורין, או עד ליום המיתה.","125","","4742","True","True","False","","161","212.76.104.5","0","9648","יומא|פו ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);