var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=9613;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","68"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("9613","0","קושי גדול בהבנת מהלך הגמרא","04/05/11 09:34","ל ניסן","תשע"א","09:34","שאינו יודע לשאול","ציטוט הגמרא:
אלא אותו טעון צפון ואין השוחט עומד בצפון
מדרבי אחייה נפקא דתניא רבי אחייה אומר ושחט אותו על ירך המזבח צפונה מה ת''ל לפי שמצינו במקבל שעומד בצפון ומקבל בצפון ואם עמד בדרום וקיבל בצפון פסול יכול אף זה כן ת''ל אותו אותו בצפון ולא השוחט צריך להיות עומד בצפון ...
אלא לעולם כדקאמרינן מעיקרא אותו בצפון ואין השוחט בצפון ודקא קשיא לך מדר' אחייה נפקא דר' אחייה לאו למעוטי שוחט בצפון הוא דאתא אלא הכי קאמר אין השוחט בצפון אבל מקבל בצפון מקבל מלקח ולקח נפקא לקח ולקח לא משמע ליה

אבאר קודם כל את מהלך הגמרא (לפי רש"י):
שלב 1 - הגמרא לומדת מ"אותו" דשעיר נשיא - שאין השוחט בצפון.
שלב 2 - הגמרא מקשה שדין השוחט בצפון נלמד כבר מרבי אחייה מ"אותו" דעולה [שהרי דין מקבל בצפון נלמד מ"ולקח", ולכן "אותו" בא למעט את דין השוחט - רש"י].
שלב 3 - מסקנת הגמרא, שמ"אותו" דשעיר נשיא לומדים שאין השוחט בצפון, ואילו ר' אחייה בכלל לא מיעט את דין השוחט (שזה הרי כבר ידוע משלב 1), אלא הפוך - מ"אותו" דעולה לומדים שדין המקבל כן בצפון [ואילו הלימוד של "ולקח" לא משמע ליה].

ומה הקושי שלי?
דברי רבי אחייה בברייתא הם: "...ת''ל אותו אותו (=המקבל) בצפון ולא השוחט צריך להיות עומד בצפון"
ולמסקנת הגמרא דברי רבי אחייה הם אחרת לחלוטין: "אין השוחט בצפון אבל מקבל בצפון".

יש כאן סיבוב של 180 מעלות!
האם כוונת הגמרא להגיה את הברייתא המקורית של רבי אחייה?

ראיתי שתוס' עוסק בכך וכנראה מבאר אחרת - אך גם אותו אני לא מצליח להבין.","48","","4748","True","True","False","","1245","84.228.99.194","0","0","מנחות|נו ע"א",""),new Message("9616","9613","תיקון קל והצעה ליישוב","04/05/11 15:10","ל ניסן","תשע"א","15:10","ברוך","דברי רבי אחיה בנויים על הפסוק 'ושחט אותו על ירך המזבח צפונה'. ואם כן 'אותו' כאן הוא הקרבן ולא המקבל.

לאור זאת ניתן אולי להציע, שהגמרא מבינה את לימודו של רבי אחיה כך - 'אותו' את הקרבן ועבודותיו בצפון, ולא השוחט בצפון. אמנם עיקר הדגש של רבי אחיה הוא על 'אותו', והקרבן כולל גם את פעולת קבלת הדם. ובזה נשתנה המקבל מהשוחט, שהשוחט פועל פעולה על הקרבן, אך הוא חיצוני לו (שחיטה לאו עבודה), ואילו המקבל הוא חלק מעבודת הקרבן ממש. ולכן המקבל כלול במילה אותו, וזה מה שבא רבי אחיה ללמד.","86","","4748","True","True","False","","426","84.229.51.120","0","9613","מנחות|נו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);